باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

تبلیغات انتخاباتی «چراغ خاموش» / آیا ماراتن تبلیغات زودهنگام آغاز شده است ؟

فرآیند انتخابات مجلس و خبرگان درحالی هنوز در مرحله تائید صلاحیت‌هاست که برخی از داوطلبان، «چراغ خاموش» مشغول تبلیغات انتخاباتی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در روز هفتم اسفندماه، فعالیت جریان‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی و داوطلبان شرکت در انتخابات افزایش یافته است.

این درحالی است که مسئولان وزارت کشور و مجریان انتخابات نیز هشدار داده‌اند که مطابق قانون تبلیغات زودرس تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود و افرادی که قصد حضور در انتخابات را دارند، باید از تبلیغات در این مقطع خودداری کنند.

با این حال برخی نامزدهای انتخابات مجلس، از هم اکنون در صدد فراهم کردن مقدمات تشکیل ستادهای انتخاباتی و سازماندهی کردن حامیان خود بوده و حتی پیش از اعلام  تائید صلاحیت‌های شورای نگهبان تبلیغات انتخاباتی خود را دور از چشم مسئولین کلید زده اند.

در همین رابطه عابد فتاحی نماینده مردم ارومیه پیشتر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: برخی از داوطلبان نمایندگی دور جدید مجلس،‌ تبلیغات انتخاباتی خود را از تیر ماه کلید زده‌اند.

فتاحی با بیان اینکه دفاتر برخی نامزدهای انتخاباتی برای رسیدن به مجلس در برخی شهرها گشایش یافته است، تاکید می کند: بعنوان مثال برخی از نامزدها در استان آذربایجان شرقی بطور آشکار و خانه به خانه تبلیغات انتخاباتی دارند.


تبلیغات انتخاباتی «چراغ خاموش» / آنکه بر در می کوبد شباهنگام برای «تبلیغ» آمده است !

پرسش اصلی

چه فعالیت‌هایی تبلیغات زودرس محسوب می‌شود و مجازات این تخلفات چیست؟

با اصلاح قانون انتخابات توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بالاخره این پرسش پاسخ داده و اعلام شد که «انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی نظیر سخنرانی و انتشار محموله‌های تبلیغاتی به نفع نامزد خاص خارج از مهلت قانونی تبلیغات، تخلف محسوب می‌شود.»

ماده 56 تا 65 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی به موضوع تبلیغات در دوره انتخابات می‌پردازد. 

ماده 56 این قانون اعلام می‌کند که «فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای انتخاباتی هشت روز قبل از اخذ رای آغاز و تا بیست‌ و چهار ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت.»

 بر این اساس با توجه به اینکه 7 اسفند زمان برگزای انتخابات است، تبلیغات انتخاباتی از روز 29 بهمن آغاز می‌شود.

 البته هرچند در این قانون مطرح نشده است که تبلیغات انتخاباتی در زمان خارج از آنچه در این قانون آمده تخلف محسوب می‌شود اما برداشت و تفسیر از این قانون بیانگر این است که تبلیغات در روزهایی که قانون به آن اشاره نکرده غیرقانونی خواهد بود.

 ماده 58 قانون انتخابات درباره ممنوعیت معدوم کردن تبلیغات نامزدها در محل‌های قانونی، ماده 59 درباره ممنوعیت استفاده از امکانات دولتی و حکومتی برای تبلیغات، ماده 60 درباره ممنوعیت موضع‌گیری اعضای هیات اجرایی و نظارتی له یا علیه نامزدهای انتخاباتی، ماده 64 درباره ممنوعیت انتشار مطالب علیه نامزدهای انتخاباتی و ماده 65 درباره ممنوعیت تخریب نامزدهای انتخاباتی توسط سایر نامزدها اعلام موضع کرده و مجازات این رفتارهای غیرقانونی را نیز مشخص کرده است.

 با این وجود در این قانون نه حرفی از مصداق یا مصادیق تبلیغات زودرس و نه مجازات آن مطرح نشده است و تنها تفسیر از قانون توسط برخی مقامات اجرایی اعلام شده است.

 تبلیغ زودرس

علی‌اصغر ناصربخت معاون سیاسی فرماندار تهران و دبیر ستاد انتخابات تهران در همین رابطه می گوید:  فعالیت نامزدهای انتخاباتی برای فراهم کردن مقدمات تشکیل ستاد یا ساماندهی حامیان خود اگر جنبه‌ی عمومی پیدا نکند، تبلیغ زودرس محسوب نمی‌شود.

به گفته وی در واقع این فعالیت‌ها نباید جنبه‌ عمومی و علنی داشته باشد و اگر این فعالیت‌ها جنبه علنی پیدا کرد تبلیغات زودرس به حساب می‌آید.


موج تازه تبلیغات

اما موضوع تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخاباتی مجلس به اینجا ختم نشده و مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان با ارسال پیامک هایی از شروع تبلیغات انتخاباتی برخی از داوطلبان در شهرهایی چون تبریز و زابل خبر می دهند این در حالی است که تا آغاز انتخابات مجلس هنوز فرصت باقی است و برخی داوطلبان حتی منتظر تائید صلاحیت خود از سوی شورای نگهبان هم نبوده اند.


تبلیغات انتخاباتی «چراغ خاموش» / آنکه بر در می کوبد شباهنگام برای «تبلیغ» آمده است !

تبلیغات در عزا و عروسی!

«برخی داوطلبان نمایندگی مجلس برای جمع آوری رأی حتی از عزا و عروسی مردم هم نمی‌گذرند»؛ این اظهارت یک عضو مجمع نمایندگان تهران درباره تبلیغات زودهنگام برخی از دواطلبان نمایندگی مجلس است.

حسین مظفر نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مردم باید متوجه تحرکات خاص برخی داوطلبان نمایندگی مجلس باشند و تنها به تبلیغات شهری و علنی آنان توجه نکنند، خاطرنشان کرد: ما حتی برخی داوطلبان را داریم که در مراسم مختلف اعم از مراسم شادی و عزای مردم شرکت می‌کنند تا رای جمع کنند که همین امر مصداق بارزی از فعالیتهای پوپولیستی و عوام فریبانه است.

حال با همه این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که مسئولین وزرات کشور درباره تخلفات تبلیغات زودهنگام نامزدهای انتخابات چه تدابیری خواهند داشت و با اصلاح قانون انتخابات و نظارت بر حسن اجرای آن، چه تغییراتی در روند برگزاری انتخابات و کاهش تخلفات آن رخ می دهد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.