گزارش کوارتز: خطر رژیم سعودی برای منطقه رو به فزونی است

سایت کوارتز در نوشتاری به بررسی سیاستهای نابخردانه رژیم سعودی در منطقه پرداخته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر یک از تحریکات عربستان سعودی، از جمله هدف گرفتن آگاهانه سفارت ایران در صنعا، نشانه دیگری است از تلاش شکست خورده ریاض برای هیولایی نشان دادن ایران در دادگاه افکار جهان. این کار بهره ای نخواهد داشت و نگرانی ها را نسبت به عقلانیت و ثبات این کشور پادشاهی افزایش داده است. این هم پیمان دیرپای آمریکا آهسته آهسته مشت آهنین خود را در برابر مردم منطقه و کشور خود باز می کند. این حقیقت همراه با ایدئولوی حاکم و زرادخانه انباشته این کشور سبب می شود، ریاض بسیار خطرناک جلوه کند. 

عربستان می پذیرد که تحریک ایران مایه رقابتهای فرقه ای خواهد شد. ولی حقیقت این است که ریاض می کوشد تا نگاه جامعه جهانی را از ضعفهای مهم داخلی خود برگرداند. 
رژیم سعودی در تنگنای سخت اقتصادی گیر افتاده است. در سال 2015 این کشور دچار کسری بودجه ای نزدیک به 100 میلیارد دلار شد و این شاخص امسال نیز با کاهش روبرو می‌شود و به 90 میلیارد دلار خواهد رسید. تصمیم ریاض برای افزایش تولید نفت خود و برانگیختن رقیبانی همچون ایران و تولید کنندگان نفت آمریکایی، بهای نفت خام را بسیار کاهش داده و بر امور مالی این کشور تاثیر زیان‌باری داشته است. 

در ادامه این گزارش آمده است: رژیم سعودی هنگام مذاکرات هسته ای 1+5 بارها مدعی شد ایران قابل اعتماد نیست و ذاتا دنبال دردسر می گردد؛ ولی برخلاف میل ریاض، توافق هسته‌ای به سرانجام رسید و ایران پذیرفت 25000 پوند اورانیوم غنی شده را به روسیه ارسال کند
در همان حال که عربستان به کوشش خود برای جلوه دادن ایران همچون نیروی منطقه ای توسعه طلب و مهاجم ادامه می دهد، این کشور هزینه های نظامی خود را افزایش چشمگیری داده است: 11 میلیارد دلار خرید کشتی و 3/1 میلیارد دلار بمب و مهمات. بودجه دفاعی این کشور پنج برابر بودجه ایران است. انباشت چنین زرادخانه ای در یک جعبه، این پرسش را پیش می آورد که به راستی چه کسی در منطقه نیروی برهم زننده آرامش به شمار می رود. 

ثبات، واپسین بهانه این کشور استبدادی است. سعودی ها هزینه کلانی کرده اند تا هم پیمانان غربی خود را به این باور برسانند که ثبات یک حکومت پادشاهی آسیبی به مردم سالاری نمی زند، حقوق بشر و آزادیهای مدنی جای خود را دارد. محمد بن نایف، برادرزاده شاه، ولیعهد این کشور است. ولی محمد، پسر سلمان، جانشین ولیعهد و جوان ترین وزیر دفاع جهان در 30 سالگی به شمار می رود. 

نویسنده در پایان آورده است: محمد بن سلمان شخصی ناکارآزموده و زودخشم است. شکست سیاست سعودی در برابر قیام انصارالله در یمن به گردن اوست. نمی توان این را تصادفی دانست که ریاض در همان روز که شیخ نمر را اعدام کرد از آتش بس شکننده یمن عقب نشینی کرده باشد. اکنون هم پیمانان غربی و هواداران منطقه ای به یک اندازه با نگرانی به این موضوع می اندیشند که آیا رژیم سعودی، بسته به اینکه چه کسی از نردبام قدرت بالا برود، دست به کودتایی در کاخ خواهند زد یا اینکه خود را در برابر کارهای نابخردانه آسیب پذیرتر خواهد ساخت. 



انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار