رقابت ایران و عربستان بر سر جلب وفاداری کشورهای آفریقایی

عربستان با بذل دلارهای نفتی خود به دنبال تشویق کشورهای منطقه و متحدان آفریقایی برای قطع پیوند دیپلماتیک با ایران است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به گزارش شبکه بی بی سی نیوز؛ نام سودان هنگامی در سرخط خبرها قرار گرفت که نخستین کشور آفریقایی شد که پیوند دیپلماتیک خود را در دنباله روی از عربستان، با ایران قطع می کرد. جیبوتی و سومالی نیز همین راه را در پیش گرفتند؛ ولی مصر حمله به سفارتخانه را محکوم کرد بی آنکه بخواهد به پیوند دیپلماتیک خود با ایران آسیبی برساند. 
آنچه در مورد سودان برجسته است، شتاب این کشور برای قطع پیوند خود با ایران است. 
این دو کشور در دهه های 90 و 2000 میلادی از هم پیمانان نظامی نیرومند به شمار می رفتند چرا که ایران به سودان تسلیحات و آموزش نظامی می داد. 

ولی در 2014 هنگامی که سودان به عنوان تنها کشور آفریقایی با حاکمیت قانون اسلامی به روایت سنی است، یک دیپلماتیک ایرانی را به اتهام تبلیغ شیعه از کشور اخراج کرد، پیوند آن دو از هم گسیخت. 

سودان در منازعه ایران و عربستان سنی مذهب، اکنون به اردوی رژیم سعودی پناه برده است. سربازان این کشور به ائتلاف سعودی پیوسته اند و با گروه های شیعه در یمن سرگرم جنگ هستند. 

نویسنده باور دارد که گسست پیوندهای دیپلماتیک هنوز عادی نیست. گویا سودان، که در سیاست جهانی وزنه سنگینی هم نیست، می خواهد نشان دهد که برای ابراز وفاداری به این شاه نشین خلیج فارس تا کجا حاضر است پیش برود. 

اقتصاد سودان از زمانی که جنوب سرشار از نفت خود را در سال 2011 از دست داد افت کرده و این کشور امیدوار است که دلارهای نفتی سعودی به ساختن اقتصاد کشور یاری برساند. 
سومالی نیز پس از دو دهه درگیری داخلی، از جمله طغیان گروه الشباب که با القاعده در پیوند است، نیازمند سرمایه گذاری است. مقامات این کشور به تازگی دو ایرانی را دستگیر کردند تا هشدار دهند ایران در کشوری که بیشتر مردمانش سنی مذهب هستند دست به تبلیغ شیعه نزند. 

سعودی ها در سرمایه گذاری های خود دست و دلباز بوده و هزینه پروژه ها را کشورهای گوناگون آفریقایی فراهم کرده اند. از این رو، شگفت نیست که رژیم سعودی اعلام کند بیش از نیمی از اعضای ائتلاف عربی، میان 34 کشور که برای مبارزه با گروه های اسلامگرا پدید آورده، کشورهای آفریقایی هستند. 

در این گزارش آمده است رژیم سعودی، کشور نیجریه را که بزرگترین تولید کننده نفت آفریقا و پرجمعیت ترین کشور آن است و گرفتار شورش های گروه بوکوحرام، در این فهرست قرار داده است. 
ولی به گزارش خبرگزاری رویترز، نیجریه پیوستن به این اتحاد را نپذیرفته است. 


انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۱۹ دی ۱۳۹۴
شمااول بزاریدیه امارکلی ازکشورهای جدیدافریقایی بدستمون بیاد.بعدیه فکری واسه رقابت میکنیم
آخرین اخبار