گاردین: سودان با وعده‌های پولی ریاض، با ایران قطع رابطه کرد

وعده میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری در سودان، رئیس جمهور این کشور را به حمایت از عربستان در برابر ایران وسوسه کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه انگلیسی گاردین نوشت پس از تشدید تنش‌ها بین ریاض و تهران در پی اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستان و حوادثی که پس از آن منجر به قطع روابط عربستان با ایران شد، سودان نیز اعلام کرد روابط خود با ایران را قطع می‌کند.

اما تحلیل‌گران سودانی انگیزه خارطوم از این تصمیم را که در واقع تشنه سرمایه‌گذاری‌های عربستان است، وعده پاداش مالی ریاض می‌دانند.

اگرچه دولت سودان می‌گوید این تصمیم در واکنش به حملات اخیر علیه مراکز دیپلماتیک عربستان در ایران گرفته شد، اما الطیب زین العابدین، استاد علوم سیاسی دانشگاه خارطوم می‌گوید «دلایل عمل‌گرایانه» آن هم در زمانی که شرایط اقتصادی سودان بحرانی است دولت را مجبور به اتخاذ چنین تصمیم کرده است.

به گفته او، دولت سودان فهمیده بود که حتی در جهان عرب هم بسیاری منزوی است و بنابراین تصمیم گرفت خط مشی سیاسی خود را تغییر دهد.

اما مگدی الگیزولی، یک تحلیل‌گر سیاسی مستقل، چرخش سودان به سوی ریاض را «رابطه مصلحتی» می‌داند و می‌گوید به عقید او خارطوم «تعهد قوی ایدئولوژیکی» به عربستان ندارد.

گاردین می‌نویسد اگرچه سودان خود درگیر شورش‌های داخلی است، اما با پیوستن به ائتلاف عربی در حمله به یمن، تعهد خود به عربستان و کشورهای عرب خلیج فارس را اثبات کرد.

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار