طالقانی:

باید به جوانان بیاموزیم ورزش عشق است نه تجارت

رئیس سابق فدراسیون کشتی گفت: باید به جوانان و ورزشکاران بیاموزیم که ورزش عشق است نه تجارت و مهمتر از همه باید به آن ها بیاموزیم که با رعایت اصول اخلاقی در حوزه ورزش قهرمانی نیز موفق تر خواهند بود.

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ،"محمدرضا طالقانی از آن گوش شکسته هایی است که وقتی از کشتی می گوید هیجان تمام وجودش را می گیرد درست مثل عاشقی که از زیبایی عشقش می گوید.

طالقانی هنوز هم عاشق زیبایی کشتی است؛ هر چند گله دارد از آن هایی که این زیبایی را کدر کرده اند... "

پای صحبت های این عاشق کشتی نشستیم تا بار دیگر پهلوانی را مرور کنیم.

از منظر خاک خورده ورزش، مهمترین خصلت یک پهلوان چیست؟

* در خصوص پهلوانی و مرام و معرفت و مردانگی در ورزش بحث های زیادی در

جامعه ما وجود دارد؛ بحث هایی که بیشتر شعارگونه است و به نهادینه کردن مرام پهلوانی در ورزش کمکی نمی کند، ما باید دوباره به اصل خویش برگردیم و جوانان ورزشکار را دور هم جمع کنیم و به آن ها بیاموزیم ارزش هایی بالاتر از برد و باخت در ورزش هم هست و همه چیزآن مادیات و کسب پول و نتیجه نیست.

باید به آنها بیاموزیم ورزش یک عشق است نه تجارت و مهمتر از همه باید به این جوانان بیاموزیم که با رعایت اصول اخلاقی در حوزه ورزش قهرمانی نیز موفق تر خواهند بود، اگر به اصل خویش برگردیم و ورزش را یک عشق بدانیم مانند خیلی از کشتی گیران قدیمی بخاطر شادی مردم با دست و پای شکسته به مصاف حریفان می رویم و به هیچ چیزی جزء شادی و رضایت مردم فکر نمی کنیم؛ همانطور که من در مسابقات جهانی لوزان با دست شکسته به مصاف حریفم رفتم و بعد از ضربه فنی کردن حریفم، از شدت درد و خستگی بیهوش شدم.

*پس به اعتقاد شما دیدگاه ورزشکاران به ورزش تغییر کرده است؟

جامعه ورزش تحت تاثیر مادیات قرار گرفته است، وقتی اخلاق بواسطه مادیات تعیین می شود و ارزش های فرهنگی تحت تاثیر آن باشند ورزشکاران به سمت تظاهر و منفعت طلبی پیش می روند و ارزش های اخلاقی جای خود را به بداخلاقی و پول پرستی می دهد. وقتی تنها هدف ورزشکار کسب نتیجه و پیروز شدن باشد که به این بهانه بتواند از نظر مالی به شرایط بهتری برسد و ورزشکاری که تنها به پیروزی فکر می کند به هر وسیله ای می خواهد پیروزی را کسب کند حتی اگر از راه ناجوانمردانه و با بداخلاقی این پیروزی به دست بیاید و با این شرایط جامعه ی ورزش نسبت به گذشته دچار مشکلات اخلاقی بیشتری شده است که ریشه در مادیات گرایی دارد.

رسانه ها در بوجود آمدن این مشکلات تاثیری داشته اند؟

*رسانه ها در رشد این بی اخلاقی ها بی تاثیر نیستند و بیشتر از این که به مسائل مثبت و فرهنگی ورزش بپردازند و خوبی ها و منش پهلوانی ورزش را به مردم ارائه دهند درگیر حاشیه های ورزش شده اند و این حاشیه ها را بزرگتر از آن چه که هست نشان می دهند و مردم را نسبت به ورزش و ورزشکاران بدبین کرده‌اند. این بدبینی باعث شده که مردم نیز به ورزشکارانی که منش پهلوانی دارند چندان اهمیت ندهند و احساس کنند که این پهلوانی ها تظاهر به خوبی است.

چه نیرویی باعث می شود مردم بعد از این همه سال به پهلوانانی نظیر زنده یاد تختی اینگونه ارادت داشته باشند؟

*مرام پهلوانی داشتن باعث مردمی شدن قهرمانان می شود، وقتی که یک قهرمان دلسوز و همدل و همراه مردم باشد، مردم را جدا از خود نداند، بر علیه مردم نباشد و خود را برتر از آن ها نداند، مردم او را خواهند دید و به خاطر خواهند سپرد. وقتی نیت ورزشکار تنها قهرمان شدن نباشد و منش پهلوانی داشته باشد بدون شک در قلب مردم نفوذ خواهد کرد، قهرمان شدن و پرورش قهرمانان کاری به مراتب ساده‌تر از پهلوانی و پرورش پهلوانان است زیرا پهلوانی نیاز به بزرگی شخصیت و مردم دار بودن دارد.

جامعه‌ ی ورزش امروز ما پتانسیل پرورش پهلوان و نهادینه کردن منش پهلوانی را دارد؟

*هنوز هم اگر ورزشکاران و قهرمانان الگوی خود را مولا علی (ع)، پوریای ولی و آقا تختی قرار دهند می توانند پهلوان باشند و منش پهلوانی را گسترش دهند. مردم بر اساس عمل و رفتار قهرمانان بصورت خودجوش پهلوانان را انتخاب می کنند، بر همین اساس شعار من همیشه این بوده که بگذارید مردم پهلوانان واقعی خود را انتخاب کنند. آقا تختی ماندگار شد زیرا انتخاب مردم و از جنس آن ها بود.


انتهای پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۰ دی ۱۳۹۴
آقای طالقانی عزیز به مسئولین و فوتبالی ها این رو بیاموزین چرا که جوانان ایران الگو میگیرن از بزرگانشون هروقت مسولین فهمیدند که ورزش فقط فوتبال نیست و پول همش نباید تو فوتبال باشه همه چیز خودش درست میشه .
جوانان چه گناهی کردند که مدال های آسیایی و جهانی کسب میکنن ولی تف هم کف دستشون نمی اندازن
جوانای ما چه گناهی کردن که زندگی خودشون رو صرف افتخار پرچم این مملکت میکنن آخرشم عقب تر از حتی یه دست فروش تو خیابون هستند
شما دیگه شعار نده آقای طالقانی
جوانان ما پاداش قهرمانی که نمیگیرن هیچ صداشون هم نباید در بیاد چون آقایون کله گنده به تریش قباشون بر میخوره
خوش آن باغی که انگورش بود ترش
آخرین اخبار