شاعر، سمبل آگاهی و احساسات مردم است

آنچه به‌ شعر امروز ما ضربه می‌زند، سوار شدن بر موج احساسات مردم است.

مهدی فرجی شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص سرودن شعر به صورت آموزشی یا غریزی گفت: هرگز برای شعر کلاس یا آموزشی وجود نداشته و ندارد، هرچه هست انتقال تجربیات است. به عنوان مثال من برنامه‌ها و کارگاه‌های  آموزشی در این زمینه دارم؛ اما معتقدم کسی با آموزش شاعر نشده. بلکه همه این دوره‌ها انتقال تجربیاتی است که بتواند  در این رشته موثر باشد،‌ اما همیشه ناآگاهی و عدم مطالعه کافی به بسیاری از کسانی که حتی استعداد و شرایط مناسبی برای شاعر شدن داشته، ضربه زده است.

فرجی در ادامه با اشاره به سوژه‌های تاریخ مصرف‌دار در شعر امروز گفت: آنچه به ما ضربه می‌زند، سوارشدن روی موج احساسات مردم در صفحه‌های مجازی است. موضوعاتی که باعث می‌شود مردم،‌ شاعران را به سطحی‌نویسی ترغیب کنند. البته در این میان شاعران حرفه‌ای و خوب هم به چشم می‌خورد و گاه شاعران خوب هم در این بین سوار موج احساسات می‌شوند. به خیال اینکه زبان حال مردم را بازگو می‌کنند. در صورتی که با این کار به شکل سطحی شعر دامن می‌زنند. ناگفته نماند هدف از آفرینش شعرهای تاریخ مصرف‌دار تحسین لحظه‌ای مردم است؛ زیرا این اشعار هرگز در تاریخ ماندگار نخواهند شد.

این شاعر با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در روند شعر امروز گفت: هر مساله‌ای از جمله شعر، باید به صورت جدی و آکادمیک بررسی شود. امروز میان دانشگاه و مردم فاصله افتاده است و متاسفانه قشر تحصیل کرده در جریان و روند شعر معاصر نقشی کمرنگ دارند و همین امر موجب ضربه زدن به شعر می‌شود. 

مهدی فرجی در پایان گفت: شاعر، سمبل آگاهی و احساسات مردم است. من اگر در گذشته بودم، بسیاری از فواصل که بی‌دلیل و بیهوده طی کرده‌ام دیگر طی نخواهم کرد.



برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار