مشهد؛

شناسایی 20نفربا گروههای خونی نادر در خراسان رضوی

تعداد افراد شناسایی شده دارای گروههای خونی نادر در خراسان رضوی 20 نفر هستند که تاکنون 9 مورد از این گروههای خونی نادر، در تهران تایید شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی در همایش گرامیداشت روز خونهای نادر در مشهد با اشاره به 21دی ماه "روزملی خونهای نادر" گفت: تامین خون گروه های نادر و کمیاب در خراسان رضوی و کشور نشان دهنده اهمیت امدادرسانی و فعالیت گسترده انتقال خون در ایران است.

دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: همچنین خراسان رضوی رتبه سوم تولید خون را در کشور دارد.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین ارزیابی ها این استان پس از تهران و فارس رتبه سوم تولید خون را در کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر حمیدرضا اسلامی افزود: پارسال 135 هزار کیسه خون در خراسان رضوی تولید و از این میزان 600 هزار فراورده مختلف خونی نظیر پلاکت و پلاسما تولید و استخراج شد.
وی ادامه داد: امسال تولید 145 هزار کیسه خون در خراسان رضوی پیش بینی و تاکنون افزون بر 80 هزار کیسه تولید شده است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: این اداره کل هم اکنون امر تولید خون 57 بیمارستان را در سطح استان بطور رایگان بر عهده دارد.

وی گفت: طی 9 ماه گذشته امسال 45 هزار کیسه خون برای بیمارستان امام رضا(ع) و 36 هزار کیسه خون برای بیمارستان قائم (عج) مشهد تامین شده است.

دکتر اسلامی افزود: اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به لحاظ کمبود بودجه، وضعیت نیروی انسانی و امکانات دچار مشکل و بحران است.

وی ادامه داد: در حالی که این نهاد نیازمند 160 میلیارد ریال اعتبار سالانه است از ابتدای امسال تاکنون تنها حدود 60 میلیارد ریال به آن تخصیص یافته است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: طی 15 سال گذشته تاکنون نیز هیچ بازسازی در ساختمان و تجهیزات انتقال خون این استان صورت نگرفته در حالی که مصرف خون در خراسان رضوی رو به افزایش است.

اگر گروه خونی فردی، بین 5 تا 10هزارنفر از جمعیت مشاهده نشده باشد گروه خونی نادر نامیده می شود که تاکنون بیش از 360 گروه خونی شناسایی شده است.

گروه خونی "بمبئی" که تاکنون 42نفردرکشور شناسایی شده اند،"چلانو"که درکل کشور6نفر با این گروه خونی زندگی میکنند، دارندگان گروه خونی "دش دش" 8نفر هستند و22نفردر دنیااز گروه خونی "RHNOL"برخودارند که فقط دو نفر در ایران هستند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.