رونمایی از پرنده دریایی شش نفره دوزیست

اعطای ۵۰ گرنت پژوهشی به محققان تراز اول کشور و ارائه بسته حمایتی برای رفع نیازهای مالی شرکتهای دانش‌بنیان از مهم‌ترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فن آوری منتشر شد. 

حضور فعالان اقتصادی به بحث تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان
محمود شیخ‌ زین‌الدین معاون نوآوری و تجاری‌سازی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: با حمایت و تلاش معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری اعتبارات خوبی به صندوق نوآوری و شکوفایی داده شده است و باید فاصله دانشگاه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه کمتر شود و فعالان حوزه اقتصادی وارد بحث تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان شوند. 

ارزش‌آفرینی حوزه فناوری در تولید علم‌
دکتر امید توکلی رئیس مرکز فناوری‌های راهبردی و رئیس کارگروه اقتصاد زیستی در نشست‌ خبری و رسانه‌ای نخستین اجلاس ملی اقتصاد زیستی و بازار ایران که صبح روز شنبه در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد؛ اظهار کرد: حوزه اقتصاد زیستی در رابطه با بحث زیست فناوری شکل می‌گیرد اگر زیست فناوری را به عنوان علوم رشته‌ای در نظر بگیریم شامل حوزه‌های زیست فناوری‌ دریایی، پزشکی و زیستی می‌باشد و حدودا ۱۵ الی ۱۶ حوزه زیست فناوری در این حوزه وجود دارد. 

توکلی تصریح کرد: حوزه زیست فناوری می‌تواند ارزش‌آفرینی خوبی در تولید علم، مقالات و فناوری داشته باشد و در این خصوص گام‌های بسیار موثری را که مورد توجه عموم مردم قرار بگیرد انجام دهد. علاوه بر این‌، ‌ حوزه‌های بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است که در شکل گیری زندگی مردم اثر گذار است. 

مراحل نهایی تهیه پیش نویس آیین‌نامه ارائه خدمات سلولی
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری سلول‌های بنیادی گفت: پس از پیگیری‌های مداوم این ستاد در تهیه و تدوین پیش‌نویس مراحل آیین‌نامه ارائه خدمات سلولی هم اکنون این پیش‌نویس مراحل پایانی را طی می‌کند. 
 
وی در ادامه افزود: با توجه به تصویب آیین‌نامه ثبت فرآورده‌های بیولوژیک در معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت قانون مشخصی برای تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان تصویب شد و ادامه نیز تصویب آیین‌نامه مراکز ارائه خدمات سلولی این روند را تکمیل خواهد کرد. 
 
اعطای ۵۰ گرنت پژوهشی به محققان تراز اول کشور
نصرت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران اظهار کرد: اعطای گرنت
 پژوهشی یکی از برنامه‌های صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران معاونت علمی در راستای حمایت از محققان تراز اولی است که شرایط اعطای کرسی پژوهشی بر اساس دستورالعمل مصوب را دارا نبوده اما دارای مدارج علمی بالا و برنامه راهبردی مناسب هستند. 

وی تأکید کرد: تاکنون ۵۰ گرنت پژوهشی به پژوهشگران عضو هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور با حداقل مرتبه استاد یاری و دارای توانمندی‌های ویژه اعطا شده است.

حمایت از فناوران برای جلوگیری از خام فروشی محصولات
علی وطنی معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: ایران در حوزه زیست فناوری‌، نانو و تکنولوژی رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. 

وی بیان کرد: سال ۲۰۱۴ حدود ۵ هزار میلیارد سوغات مشهد از کشور چین وارد شده است در حقیقت می‌توان گفت اگر خراسان محصولاتی مانند زرشک‌، زعفران و عناب نداشت امروز بازارهای آن نیز حرفی برای گفتن نداشتند. از این رو ما آمادگی کامل برای حمایت از فناوران در کشور را داریم تا بتوانیم از خام فروشی محصولات جلوگیری کنیم. 
 
پرنده دریایی شش نفره دو زیست رونمایی شد
سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در مراسم رونمایی از پرنده دریایی دو زیست که صبح روز سه شنبه ۲۲دی، در بندر عباس انجام شد، گفت: ایران اسلامی کشوری است با مرزهای آبی و خاکی طولانی که چنین جغرافیایی برای انجام عملیات مختلف مانند مرزبانی، ‌گشت دریایی، تصویر برداری از مرز‌ها، توریسم، محیط زیست و منابع طبیعی، نیازمند محصولاتی با این ویژگی‌ هستند. این پرنده دریایی دو زیست یکی از محصولاتی است که دارای قابلیت نشست و برخاست از سطح آب را دارد.

ستاری در ادامه گفت: این پرنده می‌تواند نسبت به حمل ادوات، ‌تجهیزات، امدادرسانی و همچنین برای استفاده در سکوهای نفتی مورد استفاده قرار گیرد از ویژگی‌های این محصول می‌توان مراحل تحقیق، ‌طراحی و ساخت آن که همگی به دست محققان ایرانی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش خصوصی انجام شده‌اند اشاره کرد. در ضمن قیمت تمام شده این محصول ایرانی معادل ۶۰ درصد هزینه نمونه‌های خارجی آن است

افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست گفت: طی هفت ماه گذشته و با تغییراتی که در ساختار این ستاد ایجاد شده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان که ثبت شده‌اند چند ده برابر شده و اکنون از مرز ۵۰ شرکت گذشته است. 

وی در ادامه افزود: این شرکت‌ها پس از ثبت خود سعی بر فعال‌سازی قیمت‌های تجاری خود داشته و با تجاری کردن محصولات دانش‌بنیان خود در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی در این عرصه فعالیت می‌کنند. 

صادرات ۲۰ میلیون دلار محصولات داروهای گیاهی به خارج از کشور
علی مرتضی بی‌رنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: هر چند صادرات محصولات دانش بنیان کشور به دیگر کشورهای خارجی کم بوده است اما در سال گذشته میزان صادرات محصولات دانش‌بنیان به کشورهای خارجی حدود ۳۰۰ میلیون دلار بوده است که این نشان می‌دهد یک پتانسیل قوی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان وجود دارد. 

وی ادامه داد: بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی و یک شرکت مالزیایی قرار است سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار صادرات محصولات داروهای گیاهی از ایران به مالزی فرستاده شود. 

تصویب ۱۵ میلیارد تومان از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران برای پژوهش‌های علمی
نصرت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران کشور عنوان کرد: صندوق حمایت از پژوهشگران دارای شوراهای پژوهش‌های علمی است که برای حمایت از پژوهشگران برنامه‌ریزی می‌کند و تاکنون ۱۵ میلیارد تومان برای پژوهش‌های علمی و ۵ میلیارد تومان برای حمایت از شبکه‌های آزمایشگاهی تصویب کرده است. 
 
لزوم تدوین نقشه راه و انجام مطالعات مرتبط با حوزه زیست فن‌آوری
حمیدرضا طهوری دبیر کار گروه تولید تجاری‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست فن‌آوری معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در سال جاری با توجه به اهمیت توسعه صادرات محصولات زیستی و لزوم تحقق هدف کمی مندرج در نقشه جامع علمی کشور مبنی بر کسب سه درصد صادرات بازار جهانی در این حوزه؛ تدوین نقشه راه و انجام مطالعات مرتبط در حوزه‌های زیست فن‌آوری با توجه به وضعیت موجود بازار زیست فن‌آوری و پیش بینی میزان صادرات هر حوزه تا افق ۱۴۰۴ ضروری است. 
 
70 اختراع فناوری آماده معرفی به سرمایه گذاران
مهدی صفاری نیا رئیس پارک فناوری پردیس عنوان کرد: بازار دارایی فکری از خرداد ماه سال ۹۳ راه‌اندازی شده و نوآوری‌ها، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری در این بازار خرید و فروش می‌شود در این بازار اختراعات از طریق بازار سرمایه گذاری می‌شوند و با بالا‌ترین قیمت فروخته یا واگذار می‌شود. 

صفاری نیا تصریح کرد: تا کنون بیش از ۱۶۰ اختراع به این بازار فرستاده شده که از این تعداد ۷۰ اختراع تائیدیه لازم را دریافت کرده‌اند اکنون این ۷۰ اختراع آماده معرفی به سرمایه گذار هستند و در راستای جذب سرمایه گذار برای این اختراعات فستیوال بازار دارایی فکری با هدف نمایش عمومی نوآوری‌ها در یک حوزه تخصصی برگزار می‌شود تا سرمایه گذاران برای به نتیجه رسیدن یک اختراع تصمیم بگیرند.

ارائه بسته حمایتی برای رفع نیازهای مالی شرکتهای دانش‌بنیان
علی مرتضی بی‌رنگ معاون امور بین‌الملل و تبادل فناوری گفت: طبق بررسی‌های انجام شده بین معاونت علمی و صندوق نوآوری و شکوفایی برای رفع نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان یک بسته حمایتی در نظر گرفته شده است. 

وی در ادامه بیان کرد: این بسته حمایتی در نظر گرفته شده تمامی نیازهای مالی شرکتهای دانش‌بنیان را برای ارتقای ظرفیت صادرات محصولات شرکتهای دانش‌بنیان فراهم می‌کند. 

تصویب سه آیین‌نامه در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فن‌آوری سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری بیان کرد: آیین‌نامه شورای ملی نظارت و توسعه مراکز پذیره‌نویسی اهدا کننده سلول‌های بنیادی و بندناف تصویب و ابلاغ شد که موجب تجمیع مراکز سلول درمانی و نگهدارنده بندناف می‌شود. همچنین آیین‌نامه سلول بافت ژن درمانی تصویب و توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شده است.
 
وی بیان کرد: آیین‌نامه ارائه خدمات سلولی تصویب شده این آیین‌نامه در ستاد توسعه علوم و فن‌آوری سلول‌های بنیادی در حال پیگیری است.
 
ارائه تسهیلات تا سقف ۵ میلیارد ریال برای ۸۰ درصد طرح‌های فناورانه
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برنامه دولت یازدهم برای حمایت از ایده‌های نوآورانه اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای اجرایی کردن فعالیت بازار دارایی فکری در برقراری ارتباط اولیه بین نوآوران و سرمایه گذاران حمایت‌هایی را از قبیل ارائه تسهیلات با سود کم تا سقف ۵ میلیارد ریال برای ۸۰ درصد طرح در نظر گرفته است و این تسهیلات تا کنون به دو طرح نوآورانه در فستیوال بازار دارایی فکری ارائه شده است. 
 
افزایش رقم ثبت شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دریا
محمد سعیدسیف دبیر ستاد توسعه فن‌آوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: تاکنون ۲۰ شرکت دانش‌بنیان دریایی در ستاد توسعه فن‌آوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی به ثبت رسیده‌اند که تعداد آن‌ها افزایش خواهد یافت. 

ارائه بیش از ۷۹ طرح نوآورانه در تابلوی فرابورس ایران
علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
 عنوان کرد: بیش از ۷۹ طرح نوآورانه در تابلوی فرابورس ایران عرضه و تعدادی از آن‌ها نیز معامله شده است، برگزاری فستیوال می‌تواند ارتباط خوبی بین صنعتگران دانشگاهیان و مخترعان ایجاد کند. 


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار