اقدامات ضد ایرانی کنگره چه بر سر اجرای برجام می‌آورد؟

ساز مخالف کنگره، نوای آشنایی است که پیش از رسیدن به جمع بندی نهایی به گوش می رسید و تا کنون نیز در نواختن آن وقفه‌ای ایجاد نشده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "ساز مخالف کنگره" نوای آشنایی است که پیش از رسیدن به جمع بندی نهایی به گوش می رسید و تا کنون نیز در نواختن آن وقفه ای ایجاد نشده است.

اقدامات ضد ایرانی کنگره بر سر اجرای برجام چه می‌آورد؟

رژیم صهیونیستی به وسیله لابی قدرتمند خود و با تمام توان تلاش می کند تا توافق هسته ای را تحت الشاع قرار دهد که نمونه آن تصویت طرح لغو روادید برای تعدادی از کشورها بود که به طور غیر مستقیم فضای توریستی و اقتصادی ایران را مورد هدف قرار داد اما با توجه به اینکه این امر نقض برجام بود دولت آمریکا در صدد رفع و رجوع موضوع بر امد و وزیرخارجه این کشور متعهد شد تا از هرگونه آسیب به برجام جلوگیری نماید.

کنگره آمریکا قانونی را تحت عنوان لغو صدور روادید برای 38 کشور را به تصویب رساند و کشورمان را هم‌رده کشورهای جنگ‌زده‌ای چون سوریه و عراق قرار داد درحالی که در این لیست نامی از عربستان مشاهده نمی‌شود و این قانون نیز به امضا رئیس جمهور این کشور رسید بیشتر

کری در نامه خود تاکید کرد که ایالات متحده آمریکا به رفع تحریم‌ها بر طبق برجام و اجرای کامل تعهدات آن کشور براساس توافقات به عمل‌آمده در برجام کاملا متعهد است. کری همچنین تاکید کرده که دولت آمریکا تغییرات مربوط به قانون روادید آن کشور را با توجه به اختیارات خود به گونه‌ای اجرا خواهد کرد که دخالتی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای دیگر با ایران به عمل نیاید.

وزیر خارجه آمریکا تایید کرده است که دولت آمریکا بدین منظور ابزارهای متعددی در اختیار دارد که حتی شامل توقف اجرای این قانون طبق اختیارات رئیس‌جمهور می‌شود.

با توجه به اهمیت امضای وزیر امورخارجه آمریکا در پای این نامه که تعهد رسمی برای این کشور محسوب می‌شود و گفته وزیر امورخارجه کشورمان که ما با کنگره کاری نداریم و طرف حساب دولت امریکا است باید دید پا درمیانی این نامه از نقض برجام جلوگیری می‌کند یا خیر!

اما این سوال مطرح می شود اقدامات ضد ایرانی کنگره بر سر اجرای برجام چه می‌آورد؟

"حسین جابری انصاری" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این باره می گوید: هرگونه مصوبه ای که به نقطه اجرا برسد توسط دولت آمریکا و نقض کننده تعهدات آمریکا باشد با اقدام جمهوری اسلامی روبرو خواهد شد و اینکه در آمریکا هر روز یک مصوبه مطرح است به ما مرتبط نیست اینها رقابت و مسایل داخلی آنها است .بیشتر

اقدامات ضد ایرانی کنگره بر سر اجرای برجام چه می‌آورد؟

البته کنگره نشینان خطاب به ویرخارجه شان پیامی را برای محمد جواد ظریف فرستادند که در توجیهی کودکان این مصوبه کنگره را در جهت تامین امنیت تلقی کردند.

 14 سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به جان کری اعلام کردند قانون جدید ویزا مخالف برجام نیست و ایران حق اعتراض به آن را ندارد.در این نامه آمده است از شما (جان کری) می‌خواهیم به آقای ظریف خاطرنشان کنید اصلاحات جدید در قانون معافیت از روادید، نه با نگاه به منافع ایران بلکه برای تضمین منافع امنیت ملی ایالات متحده به تصویب رسیده است.بیشتر

از طرف دیگر شاهد لایحه ای هستیم که اگر به  تصویب برسد بدون شک نقض برجام خواهد بود، لایحه وضع تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا به رأی گذاشته شد و برای تصویب نیز به اندازه کافی رأی آورد. اما "پال رایان،" رئیس این مجلس،  به دلیل غیبت بیشتر نمایندگان به خصوص جمهوریخواهان، آن را باطل اعلام و به اواخر ژانویه (اوایل بهمن) موکول کرد.



اقدامات ضد ایرانی کنگره بر سر اجرای برجام چه می‌آورد؟

بر اساس لایحه جدید، رئیس‌جمهور آمریکا تنها در صورتی میتواند تحریمها علیه اشخاص یا شرکتهای ایرانی را لغو کند که تضمین دهد ایران از تروریسم حمایت نمیکند یا به دنبال ساخت سلاح نیست.

در همین راستا مجلس نمایندگان آمریکا با ۱۹۱ رای به طرحی رای داد که رفع تحریم‌های ایران را دشوار می‌کند اگر چه این طرح باید در سنا هم به تصویب برسد اما "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که این مصوبه را وتو خواهد کرد.

این طرح با عنوان "قانون شفافیت کمک مالی ایران به تروریسم" توسط استیو راسل، نماینده جمهوری‌خواه کنگره، معرفی شده و هفته گذشته در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تصویب شد.

به گفته راسل این طرح "به رئیس‌جمهور اجازه نخواهد داد که افراد و نهادهای ایرانی را از لیست اداره کنترل دارایی خارجی وزارت خزانه‌داری خارج سازد مگر اینکه دولت بتواند گواهی دهد این نهاد یا فرد پشتیبان مالی تروریسم و ناقض حقوق بشر نبوده و یا در اشاعه تسلحات کشتار جمعی دست نداشته است."

کاخ سفید در بیانیه‌ای  اعلام کرد که دولت با این طرح "قویا مخالف" است و هشدار داد که "آمریکا را از اجرای برنام جامع اقدام مشترک از طریق پیوند توانایی آمریکا برای اجرای تعهداتش به مسائل نامربوط غیر هسته‌ای، باز می‌دارد."


دولت آمریکا هشدار داده که این قانون در صورت تصویب "می‌تواند به فروپاشی توافق دیپلماتیک جامع خواهد شد، توافقی که ایران را به صورت صلح‌آمیز و قابلیت نظارت از دستیابی به بمب هسته‌ای بازمی‌دارد."

یکی دیگر از تحرکات کنگره موضوع برداشت 2 میلیاردی از حساب بانک مرکزی ایران بود. چند سناتور آمریکایی با امضای بیانیه‌ای موسوم به "دادگاه‌یار" حمایت خود را از برداشت 1.75 میلیارد دلار به افرادی که «قربانیان تروریسم ایران» خوانده می‌شوند، اعلام کرده‌اند.

طرح‌های "دادگاه‌یار"، طرح‌هایی هستند که با هدف کمک یا ارائه مشورت‌های تخصصی در یک پرونده قضایی به دادگاه ارائه می‌شوند. پیش از این 226 قانونگذار مجلس نمایندگان آمریکا با امضای چنین طرحی خواستار پرداخت غرامت به قربانیان بمب‌گذاری بیروت شده بودند.

از سوی دیگر با توجه به اینکه انتخابات ریاست جمهوری امریکا در راه است نامزدهای جمهوریخواه در وعده های انتخاباتی خود نقض توافق را قرار داده و هرکدام به نحوی سعی در بهره برداری از این موضوع دارند به طور مثال جب بوش نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری  در مصاحبه ای بمدعی شد که درصورت پیروزی در این انتخابات، اعمال تحریم‌های ایران را از سر خواهد گرفت.

وی با مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس درباره کشورمان گفت ما باید بلندپروازی‌های ایران را در زمینه فعالیت‌های تروریستی در منطقه به چالش بکشیم. ما باید بلافاصله تحریم‌هایی برضد ایران اعمال کنیم، تحریم‌هایی که شاید تاثیر داشته باشند.

جب بوش در بخشی دیگر از اظهاراتش، روابط برادرش جورج دبلیو بوش با رژیم صهیونیستی را الگویی برای چگونگی روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی توصیف کرد و او را بهترین دوست اسرائیل در تاریخ جدید خواند و گفت از مشاوره‌های وی در این زمینه استفاده می‌کند.بیشتر

اقدامات ضد ایرانی کنگره بر سر اجرای برجام چه می‌آورد؟

همچنین سناتور مارکو روبیو، عضو جمهوری خواه سنای آمریکا گفت: اگر من رئیس جمهور شوم در روز نخست مسئولیتم، تفاوت هسته‌ای را باطل خواهم کرد که باراک اوباما با ایران امضاء کرده است. ایران از پول (ناشی از رفع تحریم‌ها) برای تقویت توانمندی تسلیحاتی متعارف خودش ازقبیل نیروی دریایی‌اش و ساخت موشکهای دوربرد و آزمایش آن‌ها و حمایت مالی از تروریسم و گروهی همانند حزب الله و دیگر گروههای تروریستی در منطقه استفاده خواهد کرد.

وی گفت: اگر من رئیس جمهور شوم همه آسیبهایی که این رئیس جمهور (اوباما) به کشور وارد کرده است جبران خواهم کرد. من خوشبین هستم که در این انتخابات پیروز خواهیم شد و مسیر کشور را تغییر خواهیم داد.بیشتر

اعمال تحریم بدون هیچ اقدام منفی از سوی ایران بدون شک توطئه علیه ایران است و اگر آمریکا چنین اقدامی را صورت دهد، علاوه بر تشدید فضای بی‌اعتمادی برجام را نقض کرده که واکنش ایران را نیز  در بر خواهد داشت از سوی دیگر باید توجه داشت توافق هسته ای و برجام سندی است که دولت آمریکا به تنهایی به آن دست نیافته، بلکه منافع اتحادیه اروپا، روسیه، چین و ایران در این سند گنجانده شده و به منافع این کشورها توجه شده و به این سادگی نیست که رئیس جمهور آینده آمریکا اجرای آن را ملغی کند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ دی ۱۳۹۴
برجام اگربه نفع امریکاباشه بدونید انجام میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۶ دی ۱۳۹۴
بابا ول کنید برجام و پسابرجام ووو .... این آمریکایها قابل اعتماد نیستند آنوقت ما ضرر می کنیم و پشیمانی هم سودی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۶ دی ۱۳۹۴
مسئولین بایدمواظب باشند
آخرین اخبار