میزان مرگ و میر در اروپا از زاد و ولد بیشتر است

نتایج یک پژوهش نشان داد به علت افزایش مرگ و میر، 17 کشور اروپایی با پدیده "کاهش طبیعی" جمعیت روبرو هستند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، نتایج پژوهشی جدید نشان داد میزان مرگ و میر در اروپا از میزان زاد و ولد بیشتر است. سه جامعه شناس آمریکایی پژوهشی جامع در خصوص میزان زاد و ولد و مرگ و میر همه شهرهای اروپا و آمریکا انجام دادند. نتایج این تحقیق نشان داد در 58 درصد از 1391 شهر اروپا، میزان مرگ و میر از میزان زاد و ولد در دهه نخست قرن 21 بیشتر است. این درحالیست که 28 درصد از 3141 شهر آمریکا با چنین مشکلی مواجه هستند.

بر اساس این پژوهش، زمانی که کشته شدن افراد به حالت طبیعی – نه به دلایلی از جمله جنگ یا قحطی -- از میزان زاد و ولد بیشتر باشد، به چنین پدیده ای "کاهش طبیعی" می گویند.

از 6 شهر پرجمعیت اروپا، 5 شهر آن با مشکل "کاهش طبیعی" جمعیت روبرو هستند. جمعیت کشورهایی از جمله روسیه، آلمان و ایتالیا نیز هر ساله کاهش می یابد. این سه کشور با جمعیت 280 میلیون نفر، یک سوم از جمعیت کل اروپا را تشکیل می دهند.

در کل، 17 کشور اروپایی و 2 کشور آمریکایی با پدیده کاهش طبیعی مواجه هستند. انگلیس با افزایش جمعیت روبروست. هجوم جمعیت به سمت لندن و جنوب شرق نیز وجود دارد و با مهاجرت روستاییان به این شهرها، مناطق روستایی با جمعیت پیر مواجه هستند.

شهرهایی که با کاهش جمعیت روبرو هستند بیشتر در جنوب غرب، شمال شرق، ولز و اسکاتلند متمرکز شده اند.  نتایج یک تحقیق جداگانه نیز نشان داد انگلیس در آینده به پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا تبدیل می شود و جمعیت آن به 80 میلیون نفر خواهد رسید.

تعدادی از اساتید جامعه شناس و جمعیت شناس اعلام کردند: نتایج این تحقیقات باید یکی از عوامل نگران کننده برای جامعه اروپا باشد. کاهش طبیعی جمعیت در اروپا شایع تر از آمریکاست. علت آن، پیر بودن جمعیت اروپا، پایین بودن نرخ باروری و کم بودن تعداد زنان در سنین باروری است.
انتظار می رود تنها 9 کشور (هند، پاکستان، نیجریه، اتیوپی، آمریکا، جمهوری دموکراتیک کنگو، تانزانیا، چین و بنگلادش) شاهد بیشترین رشد جمعیت تا سال 2050 میلادی باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار