شیراز؛

اجرای طرح نوغانداری در استان فارس

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس از اجرای طرح نوغانداری در شهرستان های استان فارس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ ابراهیمی گفت: در راستای اشتغالزایی خرد زنان روستایی و کمک به افزایش در آمد آن ها، امور زنان روستایی و عشایری مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی با همکاری معاونت بهبود تولیدات دامی، مدیریت باغبانی و مرکز توسعه نوغانداری شهرستان پاسارگاد در سال زراعی امسال، مبادرت به  اجرای این طرح در سطح شهرستان های اقلید، مرودشت، سپیدان و نی ریز کرده است.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس افزود: نوغانداری یکی از منابع تأمین معاش و اشتغالزای زنان روستایی بوده و علاوه برآن نیز یکی از منابع تأمین درآمد ارزی کشور محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: الياف ابريشم درخشان، زيبا و بسيار محكم و بادوام اند که به خاطر همين درخشندگي و زيبايي خيره كننده آن است كه به ملكه الياف شهرت دارد. ابريشم از ساير الياف طبيعي مثل پنبه، كتان و پشم محكم تر است. چنان كه مي توان گفت استحكام يك قطعه نخ ابريشمي با يك سيم فولادي هم قطر آن، برابر است. الياف ابريشم در مقابل فشار، سائيدگي، رطوبت و حتّي مواد شيميايي مقاوم هستند و پارچه هايي كه با نخ ابريشم بافته مي شوند، بسيار با دوام هستند.

ابراهیمی بیان کرد:  كرم ابريشم از حشرات خونسرد است و وقتي هوا گرم مي شود و حرارت بدن كرم بالا مي رود، اشتهاي او هم بيشتر مي شود، به خاطر همين، مصرف برگ از صبح تا ظهر كه هوا گرم است به تدريج زياد و در عصر كم مي شود و هر كرم در مدّت 35 روز عمر خود تنها در دوره نوزادي غذا مي خورد که مقدار غذا در طول عمر، 25 تا 50 گرم برگ توت است و دوره نوزادي كرم ابريشم از زمان بيرون آمدن از تخم و داخل پيله رفتن مي باشد که کرم در اين دوره 4 بار پوست عوض مي كند كه به اين عوض كردن پوست، سن مي گويند.

وی افزود: در راستای توجه به ایجاد اشتغال و فرصت فعالیت برای زنان روستایی و در جهت توانمندسازی زنان روستایی آموزش های لازم داده شده و فرصت فعالیت نوغانداری برای تعداد 50 نفر از زنان روستایی فراهم شده است که این مدیریت 50 جعبه تخم نوغان و تعداد 1 هزار اصله نهال توت یارانه دار نیز بین آنها توزیع کرده است.


انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.