اسماعیل‌آذر: جشنواره شعر فجر به اتاق اندیشه نیاز دارد

جشنواره شعر فجر به عنوان یکی از شناخته شده ترین جشنواره‌های ادبی کشور، به اتاق اندیشه نیاز دارد.

امیر اسماعیل‌آذر مجری برنامه‌های «مشاعره» و استاد زبان و ادبیات فارسی در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نظرش درباره جشنواره شعر فجر را اینگونه بیان کرد: جشنواره شعر فجر به اتاق اندیشه نیاز دارد تا متخصصان فرهنگ، روانشناسان امور تربیتی، جامعه‌شناسان و نویسندگان مطرح کشور در آن حضور پیدا کنند، وقتی یک سازماندهی به وجود آمد، بنشینند و هدف را مشخص کنند و به این پرسش‌ها پاسخ بدهند که می‌خواهند در دوره اخیر چه کاری انجام بدهند و هم‌اکنون در چه جایگاهی قرار دارند.

وی گفت: به طور حتم آسیب‌های دوره‌های گذشته جشنواره شعر فجر پیش روی اعضای هیئت حاضر در اتاق اندیشه این جشنواره قرار می‌گیرد و آنگاه با بررسی این آسیب‌ها راهکارهایی را ارائه می‌دهند.

این مجری برنامه‌های مشاعره افزود: دبیر جشنواره شعر فجر باید قدرت تنفیذ برآیند فکری اتاق اندیشمندان را داشته باشند. البته در سال‌های متمادی برای برگزاری جشنواره شعر فجر تلاش‌های قابل  توجهی شده و به طور حتم  همه دبیران این جشنواره می‌خواستند  که کارهای مثبتی انجام  بدهند؛ ولی اگر هدف و پشتوانه فکری گروه اندیشمند وجود نداشته باشد، شاید به تنهایی نتوانند بار این مراسم ادبی را به دوش بکشند.

آذر اظهار داشت: حضور شاعران در میان برگزارکنندگان شعر فجر خوب است؛ اما چهره‌های متخصصی در رشته‌های روانشناسی بالینی، رواشناسی علوم تربیتی و جامعه شناسی هم باید درباره این جشنواره اظهار نظر بکنند.

این استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: حضور نماینده تام‎الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اطاق اندیشه جشنواره شعر فجر نیز می تواند جلوه خاصی داشته باشد.

آذر افزود: می دانیم که شاعران در هر کشور یکی از گروه‌های بالای آن قوم هستند و اینکه اسماعیل امینی یا شخصیتی دیگر به عنوان دبیر جشنواره شعر فجر انتخاب شود، کار خوبی است؛ اما باید یادمان باشد که برای مثال اگر من شاعر خوبی باشم، ممکن است اصول مدیریت را ندانم و این دو با هم منافاتی هم ندارند. یعنی یک شخصیت می‌تواند علاوه بر آنکه شاعر است، مدیر هم باشد.

وی گفت: اینکه دبیر جشنواره شعر فجر حتما باید شاعر باشد، حرف درستی نیست و به نظرم اگر دبیر جشنواره مدیر شاعر باشد درست‌تر است.

این مجری برنامه‌های مشاعره خاطرنشان کرد: دبیر جشنواره شعر فجر باید مدیری باشد که ترجیحا شاعر است.

یادآور می‌شود که جشنواره شعر فجر تا به امروز در 10 دوره متمادی برگزار شده و نامش را در میان جشنواره‌های که به نام فجر مزین شده‌اند، جای انداخته و تثبیت کرده است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار