قزوین ؛

سرانه تولید زباله در قزوین به 800 تن می‌رسد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: سرانه تولید زباله در این استان هر خانوار 800 گرم در روز بوده که در شهر قزوین این میزان به 450 تن روزانه و در استان به 800 تن می‌رسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ؛سیاوش شمسی‌پور اظهار کرد: با توجه به رصد ایستگاه‌های این اداره کل در سطح استان تعداد 25 روز در سال جاری برای شهر قزوین و 55 روز آلودگی هوا برای شهر آبیک گزارش شده است.

شمسی‌پور ادامه داد: در حال حاضر سه ایستگاه کنترل وضعیت آلودگی هوا در سطح استان قزوین وجود دارد که در برنامه‌های آتی این اداره کل احداث و راه‌اندازی حداقل یک ایستگاه در هر شهر از این استان و ارتقای سنجش پارامترهای بیشتر در این ایستگاه‌ها قرار گرفته است.

این مسئول به نقش تشکل‌های مردم نهاد نیز در ارتقا، آموزش و کمک به نیروهای حفاظت محیط زیست اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر 16 تشکل مردمی در این حوزه وجود دارد که چند گروه دارای فعالیت‌های مطلوبی در استان قزوین بوده است.

در راستای اجرایی کردن منویات مقام معظم رهبری در عرصه حفاظت از محیط زیست 35 برنامه کاربردی تدوین و به سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط ارائه شده است.

وی افزود: سیاست‌های کلی سازمان محیط زیست با استناد به بیانات رهبری که طی دو ماه گذشته به قوای سه‌گانه ابلاغ شده در مسیر ارتقا، حفظ و نگهداری از منابع طبیعی و ایجاد راه‌کارهای مناسب با ظرفیت‌های موجود است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین مطرح کرد: این استان در عرصه مدیریت پسماندهای صنعتی، پزشکی ‌و شهری در مقایسه با دیگر استان‌ها دارای پیشرفت‌های قابل توجهی بوده ولی کافی نیست و باید با همکاری مردم و مسئولان استان قزوین ارتقا و تداوم یابد.

شمسی‌پور با بیان اینکه در عرصه مدیریت پسماندهای پزشکی در کشور در رتبه نخست قرار داریم، افزود: با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و متولیان عرصه خدمات پزشکی در شهر قزوین روزانه بالغ بر چهار تن زباله پسماند پزشکی از مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌های این شهر جمع‌آوری ، انتقال، بی‌خطرسازی و امحا می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر 300 مطب پزشکان در بخش خصوصی با مدیریت پسماند پزشکی همکاری دارند که امید است در انتهای سالجاری این تعداد افزایش یابد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین عنوان کرد: سایت محمدآباد با اختصاص 10 هکتار اراضی برای امحا و ساماندهی به پسماندهای استان قزوین در نظر گرفته شده که با همکاری بخش خصوصی در حال فعالیت است.

شمسی‌پور به طرح تفکیک زباله از مبدأ نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به فعالیت‌های انجام شده از سوی شهرداری شهر قزوین طرح تفکیک زباله از مبدأ تا کنون از پیشرفت خوبی برخوردار بود و در حدود 11 درصد از مدیریت پسماند شهری را پوشش داده که نیاز به همکاری‌های بیشتر مردم در این طرح است.

انتهای پیام/ت

برچسب ها: سرانه ، تولید ، زباله ، خانوار ، قزوین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.