رویترز: وحشت پنهان آل‌سعود از لغو تحریم‌ها علیه ایران

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی به بررسی واکنش عربستان سعودی به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری رویترز در گزارشی به تحلیل واکنش عربستان سعودی به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های برتر جهان پرداخت. در این گزارش آمده است: مقامات عربستان واکنش آشکاری به لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نشان نداده‌اند؛ اما از اینکه پایان محدودیت‌های ایران موجب فعالیت بیش از پیش این کشور در خاورمیانه شود، وحشت دارند. 

رقابت عربستان سعودی و ایران همواره جنجال برانگیز بوده است؛ اما تشدید خصومت سران سعودی علیه ایران و دستیابی به توافق هسته‌ای تهران و قدرت‌های برتر جهان روابط ریاض و تهران را به شدت به چالش کشیده است.

احیای بین‌المللی ایران، آینده اقتصادی ویژه‌ای را برای این کشور رقم می‌زند. حال عربستان نه تنها باید با یک رقیب نفتی بلکه با کشوری خودکفا و دارای اقتصاد چندگانه رقابت کند.

با اینکه تاکنون ریاض هیچ واکنشی در سطح عمومی به لغو تحریم‌های اقتصادی ایران نشان نداده، توجه به برخی رسانه‌های عربستان، آشفتگیِ رژیم آل‌سعود را آشکار می‌کند. به ادعای نگارنده، عربستان ایران را تهدیدی برای ثبات خاورمیانه می‌داند و توافق هسته‌ای این کشور را به معنای نزدیک شدن تهران به متحد رژیم آل‌سعود (آمریکا) در نظر می‌گیرد.

"ملک سلمان،" پادشاه عربستان اقداماتی را از جمله آغاز جنگ یمن، بسیج کشورهای عربی علیه تهران و حمایت از تروریست‌ها به منظور به انزوا کشیدن ایران در منطقه و کاهش نفوذ اسلامی این کشور انجام داد.

در انتها باید اشاره کرد که اقدام اخیر رژیم آل‌سعود به اعدام "شیخ نمر باقر النمر،" روحانی برجسته شیعه روابط دیپلماتیک تهران و ریاض را وخیم‌تر نمود. این اقدام خصمانه رژیم آل‌سعود وحشت قدرت‌های غربی را از وخامت اوضاع افزایش داده است. نگرانی از آغاز جنگ جدیدی در خاورمیانه توجه کشورها را به سوی ریاض و تصمیمش برای مدیریت رقابتش با ایران جلب کرده است. 

انتهای پیام/   
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار