تغییرات بخش عکس جشنواره فیلم فجر؛ از برپایی ورکشاپ تا نمایشگاه‌های مجازی

مدیر بخش تبلیغات و اطلاع‌رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، از تغییراتی که در این دوره رخ داد، گفت.

امیر عابدی مدیر اطلاع‌رسانی و بخش تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت بخش عکس فیلم در این جشنواره گفت: در این دوره حدود 420 اثر در قالب‌هایی چون عکس، پوستر، تیزر و آنونس به دست ما رسیده است و استقبال مشابه سال‌های قبل بود؛ اما نکته اینجاست که سینما محدودیت دارد. یعنی در سال تعدادی فیلم اکران می‌شود و از طرفی من به عنوان عکاس از به طور مثال 5 فیلمی که عکاسی کرده‌ام، تنها سه کارم را برای شرکت در جشنواره می‌پسندم و این به علت همان محدودیتی است که ذکر کردم.

وی افزود: با همه این تفاسیر میانگین شرکت‌کنندگان ما نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده و نزدیک به همانطور که گفتم 420 اثر به دست ما رسیده است.

وی راجع به نحوه پرداخت به بخش عکس و پوستر فیلم در جشنواره فجر عنوان کرد:  این بخش حدود نه سال تعطیل بود و با تلاش‌هایی که شد، از بیست و ششمین دوره باز راه‌اندازی شد. بخشی که شامل رشته‌های گوناگونی چون عکس، تیزر، آنونس و پوستر است. همچنین در سالی که من دبیر بودم، بخش تبلیغات محیطی را نیز به آن اضافه کردیم و در دو سالی که بنده این سمت را داشتم، کماکان این بخش در موضوع جشنواره گنجانده شده بود، ولی بعد دوستانی آمدند که در سمت دبیر و مدیر در بخش موارد تبلیغاتی هر کدام سلیقه‌ای عمل کردند.

وی ادامه داد: امسال هم تمام تلاش و توانمان بر این است که به بهترین شکل این بخش برگزار شود و در این راستا حتی پیشنهادهایی به محمد حیدری، دبیر جشنواره ارائه دادیم. از جمله انتقال بخش اهدای جوایز عکاسان از افتتاحیه به اختتامیه، یعنی همزمان با بقیه هنرمندانی که جایزه دریافت می‌کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه علت منطقی که پشت این بخش وجود دارد، این است که عکس‌ها و پوسترهایی که در جشنواره شرکت داده می‌شوند، مربوط به اکران‌های سال گذشته‌اند. به همین جهت عنوان آنها با فیلم‌هایی که امسال شرکت می‌کنند، متفاوت است و راهکاری که من پیشنهاد داده بودم، این بود که از این به بعد فیلم‌های جاری که امسال ساخته و در جشنواره شرکت داده می‌شوند، هم عکس‌هایشان را به این بخش بیاوریم.

عابدی افزود: طبق این روند ناچار می‌شویم که در یک دوره هر دو سال را شرکت دهیم و هر کس که مسئول شود، لاجرم باید این شیوه را پیاده کند. فارغ از این قضیه که اجرای آن برنامه‌ریزی می‌خواهد، برای امسال تقاضا و پیشنهاد ما این بود که اگر بار مالی در کنار جوایز اهدایی وجود دارد، آن هدیه با سیمرغ‌های دیگر نیز همسنگ باشد.

 این مسئول درباره تغییرات و برنامه‌هایی که امسال و در این دوره برای بخش عکس و پوستر برگزار می‌شود اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه به صورت گسترده در سالن‌های نمایش و در صورت امکان در شهرستان‌ها یکی از برنامه‌هایی است که امیدواریم به خوبی اجرا شود. همچنین کاری  که امسال برای اولین بار صورت می‌گیرد، ایجاد نمایشگاه‌هایی در فضای مجازی است تا اقشار بیشتری از مردم در جریان آثار قرار بگیرند و همزمان با جشنواره نیز تعداد زیادی ورکشاپ برپا می‌کنیم.

وی ادامه داد: این ورکشاپ‌ها هم به صورت فنی هستند و هم محتوایی که در بخش محتوایی در زمینه تبلیغات سینمایی برنامه‌هایی خواهیم داشت و آنجا فرصتی است تا کسانی که ممکن است، نقد و پیشنهادی داشته باشند شرکت کنند. البته ما فعلا به دنبال اساتید این بخش هستیم و در قسمت فنی هم هیچ مشکلی نداریم و در آنجا درباره ساختارهای جدیدی که در سینما می‌تواند استفاده شود، از انواع دوربین‌ها و تکنولوژی‌ها گرفته تا امکانات نرم افزاری که در ادیت عکس کاربرد دارند، صحبت می‌شود.

عابدی اذعان داشت: برخی از پیشنهادات مذکور امسال ارائه شدند تا با برنامه‌هایی در سال آینده اتفاق بیفتد، ولی امسال چون کمبود وقت داشتیم و در صورت عملی شدن نظرات، باید برای دو سال فراخوان می‌دادیم؛ یعنی برای فیلم‌های اکران شده در سال قبل و فیلم‌هایی که امسال شرکت می‌کنند. نتیجه این عمل افزایش دو برابری عکس‌ها و نیاز به فضای بیشتر بود که تامین آن در این زمان کم میسر نبود.

وی در بخش دیگر صحبت‌هایش گفت: به طور کلی مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد؛ ولی چند نکته که به آن اشاره شد مثل یکسان شدن جوایز این بخش با دیگر هنرمندان و انتقال مراسم اهدا به اختتاحیه از مواردی است که باید به آن توجه بیشتر شود.

مدیر تبلیغات سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در پایان در خصوص نگاهی که به جشنواره امسال دارد، خاطر نشان کرد: همه جشنواره‌ها یک تنش  و فراز و فرودهایی دارند که عده‌ای با آن منطقی برخورد می‌کنند و عده دیگری نیز ممکن است دنبال شیطنت‌ باشند. به هر حال همه این نگاه‌ها هست و منکر آن‌ها نمی‌شویم؛ ولی به طور کلی جشنواره امسال روند خوبی را پیش گرفته و محمد حیدری هم نظم و انضباط خوبی دارد، من هم امیدوارم این روال تا انتها خوب پیش رود.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار