کرمان؛

صادرات سالانه ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع تولیدات کشاورزی و دامی

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هر سال حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع تولیدات باغی، زراعی و دامی با ارزآوری بیش از پنج میلیارد و ۶۰۰میلیون دلار از ایران به کشورهای خارجی صادر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، عباس کشاورز در سومین گردهمایی فصلی معاونان بهبود تولیدات گیاهی سراسر کشور در جیرفت افزود: با این حجم صادرات باید بازارهای هدف مناسب در دیگر کشورها شناسایی شود.

وی، بیشترین سهم در بخش صادرات محصولات باغی را با حدود ۱۳۰ هزار تن و بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار ارزآوری مربوط به محصول پسته دانست. 

کشاورز، میزان صادرات در محصولات خرما و انگور را حدود ۱۴۰ هزار تن اعلام و خاطرنشان کرد: در بخش محصولات زراعی نیز سیب‎زمینی، هندوانه، خیار، سبزی های برگی و از همه مهمتر گوجه‎فرنگی و فرآورده‎های آن رقم بالایی دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت از صادرات حدود ۶۵۰ هزار تن شیر به دیگر کشورها خبر داد و تصریح کرد: دام زنده، مرغ، تخم‎مرغ و ماهی هم مشمول محموله های صادراتی است.

کشاورز بخش کشاورزی را یکی از بزرگترین مصرف کنندگان آب در جهان دانست و یادآور شد: ۷۰ درصد آب به بخش کشاورزی اختصاص می یابد.

کشاورز گفت: کشاورزان بنا بر تجارب تاریخی از هوشمندترین افراد در مصرف بهینه آب هستند اما دسترسی نداشتن آنها به سرمایه و فناوری از مهمترین مشکلات در حوزه آب است.

وی به بازدیدش از زیرساخت های کشاورزی جنوب استان کرمان اشاره کرد و افزود: در این منطقه با کمتر از سه هزار متر مکعب آب حدود ۶۰ تن سیب‎زمینی تولید شده که این میزان برداشت در کمتر نقاطی از دنیا امکان پذیر است.

کشاورز با تأکید بر تجهیز اراضی به روشهای آبیاری تحت فشار خاطرنشان کرد: جنوب کرمان، خراسان و اصفهان در آغاز این برنامه بسیار خوب عمل کردند وبقیه استان‎ها نیز باید در این عرصه با جدیت عمل کنند.


انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.