ظریف: برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است/ از زمان توافق هسته‌ای همسایه سعودی ما ترسیده است

وزیر خارجه ایران در نشست مجمع جهانی اقتصاد پیرامون مسائل مختلف بین‌المللی سخن گفت.

ظریف: برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است/ از زمان توافق هسته‌ای همسایه سعودی ما ترسیده استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه ایران در نشست مجمع جهانی اقتصاد گفت: من متاسفم که برخی همسایگان ما برخورد نامناسبی داشتند و در پی ایجاد تنش بودند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه استقبال از مذاکرات چقدر در ایران واقعیت دارد؟ گفت: ما نشان دادیم که چقدر ایران در مذاکرات جدی است و‌ اژانس تعهدات ایران را تایید کرد، برنامه موشکی ایران کاملا دفاعی است و‌ اکنون هیچ کس نمی تواتد این ادعا را داشته باشد که برنامه موشکی ایران تهدید است و می توانم بگویم که گذشته ها گذشته و از الان باید شروع کنیم.

وزیر خارجه ایران بر این مسئله تاکید کرد که ایران هیچگاه تهدیدی برای کشوری نبوده و فقط دفاع می‌کند.

وی تاکید کرد: البته توافقی که به دست آوردیم، کامل نیست، هیچ توافقی کامل نیست. اما این توافق خواسته‌های ما را تأمین می‌کند، این که تحریم‌ها برداشته شوند و در عین حال به حق ما برای داشتن انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز احترام گذاشته شود

ظریف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا احتمال جنگ میان شما و عربستان وجود دارد؟ اظهار داشت: نمیخواهم پیرامون این موضوع صحبت کنم چون هیچ نماینده ای از عربستان در اینجا حضور ندارد اما از زمان توافق همسایه سعودی ما ترسیده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیرامون حادثه فرودگاه جده گفت: در فرودگاه جده دو جوان ما مورد تعرض قرار گرفتند اما اقدام سفارت عربستان را همه محکوم کردند در حالی که این اقدام نیز برخلاف منافع ما بود و ایران در این مسئله خویشتن داری کرد اما میتوانیم از طریق مذاکره مسائل را حل کنیم.

همچنین محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری ایران در این نشست پیرامون اقتصاد ایران و برداشته شدن تحریم ها گفت: رشد ۸ درصدی برای ایران ممکن است و‌ شرکت های متعدد بین المللی متعددی برای همکاری تا کنون پیشنهاد همکاری دادند و با توجه به تحلیل اقتصاد دانان ایران میتواند جز یکی از اقتصادهای نو ظهور باشد و خصوصی سازی از سالهای گذشته اغاز شده و‌ ما سیاست پایش اقتصاد را داریم و در کنارش نرخ تورم را رصد می کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توافق هسته ای چقدر بر انتخابات تاثیر گذار است؟ اظهار داشت: توافق یک موضوع ملی است اما این توافق به اتحاد در داخل کشور کمک خواهد کرد و پس از انقلاب اسلامی ما انتخابات دموکراتیک داشتیم. تصور نمی کنم توافق هسته ای ابزاری برای انتخابات باشد.

در ادامه مجددا از "محمدجواد ظریف" وزیر خارجه کشورمان پیرامون آغاز گفت‌وگوها در هفته آتی پیرامون حل بحران سوریه پرسیده شد که وی در پاسخ گفت: هیچ‌گزینه نظامی در مسئله سوریه پاسخگو نیست و ایران کمک های خود را اغاز کرده و این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند.باید یک اصلاحات اساسی داشته باشیم و فرقی نمی کند در انتخابات این کشور چه کسی پیروز باشد بلکه اتحاد و پایان جنگ مهم بوده و اینها موضوعاتی است که باید در قطعنامه آتی لحاظ شود.

وزیر امورخارجه کشورمان افزود: ودجه دفاعی ما به خصوص هزینه‌های که به طور مشخص روی سخت‌افزار نظامی انجام می‌شود، کمتر از یک دهم هزینه‌ای است که عربستان سعودی برای سخت افزارهای نظامی انجام می‌دهد، برای من عجیب است که ایالات متحده از برنامه موشکی ایران که دفاعی هم هست ابراز نگرانی می‌کند. این برنامه هیچ‌یک از قوانین کنونی بین‌المللی را  نقض نکرده است. شاید زمانی که قطعنامه 1929 شورای امنیت اجرایی بود، کسانی می‌توانستند استدلال کنند، اما اکنون که قطعنامه 2231 اجرایی است، کسی دیگر نمی‌تواند ادعا کند که برنامه دفاعی و موشکی ایران چیزی را نقض کرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه
بودجه دفاعی ما بخش کوچکی از هزینه‌ای است که برخی از همسایگان به مراتب کوچک‌تر ما انجام می‌دهند. گفت: درک نمی‌کنم که مسئله کجاست. البته خوب قطعا در ایالات متحده نمایندگانی بودند که از ابتدا مخالف این توافق بودند و تلاش کردند تا مانع آن شوند و متأسفانه از طریق پول‌هایی که از منطقه ما می‌رفت و فشار سیاسی از سوی منطقه ما، حمایت می‌شدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار