شیراز؛

صرفه جویی 357 میلیون متر مکعب آب در فارس

معاون امور زراعت و مسئول کشاورزی حفاظتی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از صرفه جویی 357 میلیون متر مکعب آب در سال زراعی 93-94 خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ صمیمی گفت: در سال زراعی 93-94 تنها در محصولات شتوی (گندم، جو ، کلزا و تریتیکاله) آبی و دیم، میزان 200 هزار هکتار خاکورزی حفاظتی (کم خاکورزی و بی خاکورزی) انجام شده که این امر سبب صرفه جویی 233 میلیون متر مکعب آب و معادل700 میلیارد تومان صرفه جویی مالی شده است.

معاون امور زراعت و مسئول کشاورزی حفاظتی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته با توجه به رویکرد جدید این استان در جهت پایداری تولید و استفاده موثر و مناسب از منابع پایه ( آب و خاک ) طرح کشاورزی حفاظتی مطرح شد و فارس به عنوان اولین استان پیشرو در این زمینه فعالیت خود را  از سال زراعی 85-84  با 120 هکتار کشاورزی حفاظتی آغاز کرد که این سطح در سال زراعی 94-93 به 260 هزار هکتار رسیده است.

 وی تاکید کرد طرح کشاورزی حفاظتی در اکثر محصولات زراعی قابل اجرا است.
معاون امور زراعت و مسئول کشاورزی حفاظتی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: بررسی سطح اجرایی کاشت حفاظتی در سال92-93 حاکی از آن است که سطح اجرایی کاشت حفاظتی  225 هزار هکتار بوده ولی در امسال 260 هزار هکتار است که شاهد افزایش 14 درصدی اجرای طرح کشاورزی حفاظتی بوده ایم.

صمیمی گفت: اجرای کشاورزی حفاظتی در محصول ذرت نیز شامل 2 هزار هکتار بی خاکورزی (کشت مستقیم) و 16 هزار و 300 هکتار کم خاکورزی که جمعا 18 هزار و 300 هکتار از اراضی زیر کشت ذرت استان به این مهم اختصاص یافته، که سطوح فوق دارای 15 در صد افزایش عملکرد نسبت به مزارع ذرت کشت شده به روش مرسوم بوده است.

معاون امور زراعت و مسئول خاکورزی حفاظتی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس یاد آور شد: دستاوردهای مهم و قابل ملاحظه ای از کشاورزی حفاظتی نصیب این استان شده است و بر اساس تحقیقات انجام گرفته توسط محققین استان به طور متوسط 45 لیتر سوخت، 1 هزار و 375 متر مکعب آب ، 55 کیلوگرم بذر، 45 کیلوگرم کود، 4 بار تردد و 185 دقیقه در هکتار صرفه جویی صورت گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از دستاوردهای مهم کشاورزی حفاظتی تشکیل HUB (مرکز تصمیم گیری سنجش و ارزیابی کشاورزی حفاظتی) در شهرستان داراب بوده است.

انتهای پیام/گ
برچسب ها: صرفه جویی ، مکعب ، آب ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.