زاهدان؛

زاهدان، پایتخت اقوام و ملیت های متنوع

دبیر همایش روز زاهدان گفت: با توجه به اینکه از روزهای نخست تشکیل زاهدان تاکنون، اقوام و ملیت های مختلف در سازندگی آن نقش داشتند، می توان زاهدان را پایتخت وحدت ایران اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان؛ سید محسن کالوندی در نخستین همایش روز زاهدان که با حضور سرکنسول های پاکستان و هندوستان در تالار فردوسی دانشگاه سیستان وبلوچستان برگزار شد، افزود: «دزدآب» نام قدیمی شهری است که بیش از 80 سال است «زاهدان» خوانده می شود، کهن ترین سند مکتوبی که در آن واژه دزدآب اشاره شده، فرمانی از ناصر الدین شاه قاجار است که در سال 1256 هجری قمری خطاب به محمد رضا خان سرابندی صادر شده است.

وی ادادمه داد: دزدآب تا قبل از سال 1301خورشیدی آبادی کوچکی محسوب می شد اما در سال 1301 هجری شمسی به صورت رسمی به شهر تبدیل شد و سال 1309 خورشیدی نیز در پی سفر پهلوی اول به این شهر، نام دزداب به زاهدان تغییر یافت.

کالوندی با بیان اینکه شهر زاهدان در کارنامه خویش چیزی به عنوان ساکنین بومی ندارد بیان کرد: نخستین کسانی که در دزداب ساکن شدند چند خانوار از طوایف بلوچ بودند.

دبیر نخستین همایش زاهدان همچنین در باره علت انتخاب سوم بهمن به عنوان روز زاهدان گفت: سال 93 پس از اعلام پیشنهادی برای تعیین روزی به عنوان زاهدان در تقویم، شورای سیاست گذاری این روز به دستور استاندار با حضور شهرداری، شورای اسلامی شهر، اسناد کتابخانه های ملی، میراث فرهنگی، دفتر امور شهری و شوراهای استانداری و فرمانداری زاهدان تشکیل شد که پس از تشکیل هفت جلسه، روز سوم بهمن، مصادف با روز تصویب نظام نامه اداری شهر زاهدان به عنوان روز زاهدان در تقویم تعیین شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.