حداد عادل در مراسم تشییع پیکر ابوالحسن نجفی:

نجفی یکی از ستون‌های استوار فرهنگستان بود

ما یکی از چهره‌های درخشان زبان و ادب فارسی را از دست داده‌ایم. اگر بگوییم فرهنگستان یکی از ستون‌های استوار خود را از دست داده است، گزاف نگفته‌ایم.

نجفی گل بی‌خار بود
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری تشییع پیکر ابوالحسن نجفی زبان‌شناس و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، صبح امروز در کتابخانه این فرهنگستان برگزار شد.

غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در این مراسم گفت: نجفی گل بی‌خار بود، اگر چه لطف و عنایت و کرامت انسانی او  محسوس بود، آزارش به کسی نمی‌رسید.

وی ادامه داد: امروز برای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی روز سختی بود. ما یکی از چهره‌های درخشان زبان و ادب فارسی را از دست داده‌ایم. اگر بگوییم فرهنگستان یکی از ستون‌های استوار خود را از دست داده است، گزاف نگفته‌ایم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: نجفی از یک شهر تاریخی بزرگ فرهنگ‌پرور یعنی اصفهان به ایران تقدیم شده بود و خانواده او در اصفهان شاید معروف‌ترین خانواده روحانی قرن اخیر باشند.

حداد عادل ادامه داد: نجفی با عمر 86  ساله خود چندین دوره از تاریخ اجتماعی و سیاسی ایران معاصر را تجربه کرده بود و ناظر آگاهی در مورد تحولات زمانه خود بود.

وی تصریح کرد: ما در زمان خودمان فقط چند نفر را داشتیم که به زبان فرانسه مسلط بودند که دو نفر از آن‌ها امسال فوت کردند و اسم هر دوی آنها ابوالحسن بود و یکی ابوالحسن نجفی و دیگری ابوالحسن جلیلی که ما هر دوی آن‌ها را استاد مسلم زبان فرانسه می‌دانیم.

حداد عادل افزود: نجفی بر فرهنگ‌نویسی، وزن شعر فارسی، آیین نگارش و ویرایش و ادبیات قدیم و جدید اشراف داشته. کمتر کسی دیده می‌شود که بتواند در همه این عرصه‌ها کار کند اما نجفی چیز دیگری بود.

وی افزود: ابوالحسن نجفی فوق‌العاده خیرخواه و مهربان بود و من که نزدیک به 50 سال با او آشنا بودم. هرگز ندیدم از کسی بدگویی کند و مطالبه‌ای داشته باشد. او تنها به خلوتی، کتابی و گوشه‌ اتاقی دل‌خوش بود.

رئیس فرهنگستان زبان ادبیات فارسی گفت: نجفی عاشق ایران و زبان و ادبیات فارسی بود و از غلط نوشتن چنان به ستوه می‌آمد که کتاب «غلط ننویسیم» را نوشت.

وی ادامه داد: کتاب «غلط ننویسیم» هم اکنون کتاب دستی همه ویراستاران است.

وی اظهار داشت: نجفی مسئولانه مجله ادبیات تطبیقی را منتشر کرد و سعی‌اش بر این بود که زیرساخت لازم برای دانشگاهی شدن ادبیات تطبیقی را فراهم کند. او جان و ذوقی سلیم داشت و هرگز افراط و تفریط نداشت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: دو سال پیش مطلع شدم که نجفی از ناتوانی جسمی رنج می‌برد و سپس گفتم که مراقب وی باشند، تا اینکه شش ماه قبل، به اجبار استاد را در بیمارستان بهمن بستری کردیم. در این شش ماه، جای نجفی در شورای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خالی بود.

حداد عادل گفت: در هفته‌های اخیر به من اطلاع دادند که نجفی آنفلونزا گرفته و من نگران بودم که گرفتار ذات‌الریه شده باشد که البته نگرانی‌ام بیهوده نبود.

وی افزود: ما گوهر شب‌چراغی را از دست دادیم و جای او همیشه خالی خواهد بود. به این زودی‌ها کسی جای نجفی را نخواهد گرفت.

همچنین مهدی محقق عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگری از مراسم تشییع پیکر ابوالحسن نجفی گفت: نجفی نمادی از آرامش بود. توجه او به علم و دانش بود و ما امیدواریم که در میان جوانان کسانی باشند که سیرت علمی و عملی او را سرمشق خود قرار دهند.

محقق خاطرنشان کرد: نجفی همیشه آرامش خود را حفظ می‌کرد و وجودش پرثمر و نافع بود.

همچنین احمد سمیعی گیلانی عضو دیگر فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: نجفی هر چه گفته و هر چه نوشته نشان‌دهنده اشرافش بر زبان فارسی است.

وی ادامه داد: دستاورد نجفی نیمه مشخص و نیمه پنهان دارد و وجود نازنین وی از بوق و کرنا بیزار بود.

این عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: ما امروز در مرگ از دست رفتن چنین موجودی گرد هم آمدیم که مردی پاک و پاکدل و جان‌افروز بود.

همچنین نصرالله پورجوادی یکی از اعضای فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی در بخش دیگری از این مراسم از آخرین خاطرات خود از نجفی گفت و بیان کرد: کسی که استاد مسلم بیان بود، در آخرین دیدارهایش با من، نمی‌توانست حرف بزند و حرکت کند. البته همه ما کوشش خود را کردیم اما پیمانه دیگر پر شده بود.

همچنین سلیم نیساری یکی از دیگر اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: وقتی خبر درگذشت نجفی را به من دادند، نیم ساعت بعد مجبور شدم که به درمانگاه نزدیک خانه‌ام بروم.

گفتنی است که الوند بهاری شاگرد ابوالحسن نجفی در بخشی از مراسم تشییع پیکر استادش، ضمن قدردانی از زحمات همه حضار، متنی را از سوی خانواده نجفی قرائت کرد که در آن از همه دوستان قدیمی استادش که پیش از این جان به جان آفرین تسلیم کرده بودند، یادی شد.

یادآور می‌شود مراسم ختم ابوالحسن نجفی از ساعت 14:15 تا 16:45 روز پنج‌شنبه مصادف با هشتم بهمن ماه در مسجد الرضا برگزار می‌شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار