صالحی در نشست خبری:

باید ترویج کتاب و کتاب‌خوانی فراتر از تهران باشد

گسترش ترویج کتاب و کتاب خوانی در قالب تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و بانک ملت انجام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی و بنیاد ملت با موضوع جشنواره‌های ترویج کتاب خوانی با حضور سید عباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود غلام‌پور مدیر عامل بنیاد ملت امروز در سرای اهل قلم برگزار شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف تفاهم نامه گفت: معاونت فرهنگی وزارت ارشاد دو مسئله مهم را به عنوان اهداف اصلی و جدی در کار خود قرارداده است. ابتدا توسعه زیرساخت های حوزه نشر و دوم ترویج کتاب و کتاب خوانی.
 
وی ادامه داد: هر دو مسئله با رویکرد عدالت و فرهنگ همراه است این که ما در زیرساخت‌های نشر محصور به تهران و شهرهای بزرگ نباشیم و ترویج کتاب و کتاب‌خوانی نگاه مان فراتر از تهران باشد با این نگاه پاره ای از برنامه‌ها رقم خورد که مهم‌ترین آن را در ذیل آن اشاره می‌کنیم.
 
صالحی تصریح کرد:ترویج افراد و گروه‌های مروج کتاب که سال گذشته شروع شد و امسال سال دوم خود را می‌گذراند و به افراد حقیقی و گروه‌های جمعی و کتابخوانی منتهی شد. ایده‌ها و روش‌های آن‌ها باعث پدید آمدن یک نهاد مدنی و مجموعه‌ای برای افراد داوطلب و مروج کتاب شد که اکنون  رقم آن‌ها به 100ها نفر می‌رسد.
 
وی افزود: مورد بعدی بحث جشنواره پایتخت کتاب ایران و روستاهای دوستدار کتاب است این برنامه با دو هدف اصلی پایه گذاری شد: 1- افزایش و همگرایی مشارکت های سه مجموعه دولتی عمومی و خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های نشر و ترویج کتابخوانی. -2 رصد و ترویج ایده‌ها و ابتکارهای خلاق در ارتباط با زیرساخت‌های نشر و ترویج کتابخوانی که اولین دوره آن در سال گذشته شروع شد و از 22 استان 64 شهر با 190 طرح و برنامه شرکت کردند که از بین آن‌ها ابتدا 10 شهر و در نهایت 3 شهر انتخاب شدند. شهر اهواز به عنوان شهر برگزیده و از دو شهر دیگر تقدیر شد همچنین 621 روز با 1113 طرح حضور پیدا کردند و با گستره بسیار متنوعی که این روستاها داشتند در نهایت 10 روستای برگزیده انتخاب شد.
 
صالحی خاطر نشان کرد: سعی ما بر این است که طرح‌ها و ایده‌ها ضمانت اجرایی داشته باشند امسال شرایط بهتر و رو به افزایش است. همچنین امسال از 21 استان شرکت کننده به 27 استان و از 628 روستا به 800 روستا افزایش داشته‌ایم ضمن اینکه طرح‌های ارائه شده نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.
 
وی ادامه داد: تمدن‌ها با کتاب عجین شده‌اند اگر ما به دنبال تمدن هستیم باید روی کتاب سرمایه گذاری کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار