فرو پاشی کوه‌ دماوند زیر تیغ لودرهای گاز رسانی

کوه‌های دماوند زیر تیغ لودرهای کوهستانی پروژه گاز رسانی به لاریجان از دماوند، در حال فروشی و تخریب است.

فرو پاشی کوه‌های دماوند زیر تیغ لودرهای گاز رسانی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، کوه استوار دماوند و طبیعت بکر و دست نخورده آن اکنون به دست عواملی، به بهانه تأمین انرژی جوامع انسانی شبانه روزی در حال تخریب و فروپاشی است کوه دماوند بی رحمانه و با آثار صوری چند 10 برابری فدای یک طرح عمرانی و توسعه به نام گاز کشی به لاریجان استان مازندران شده در حالی که مقصد این عملیات یک منطقه کوهستانی و لرزه خیز با یک جمعیت متوسط روستایی است.

با اینکه وقفه در تأمین نیازهای یک جامعه محلی به هیچ وجه مورد پذیرش نیست، اما آنچه جای تأمل دارد، چگونگی تأمین این نیاز است. و حالا روستاهایی دور افتاده در مناطق کوهستانی، جنگلی، زلزله خیز و فرسایش پذیر که در بسیاری موارد از ساختارهای عمرانی استاندارد و به روز، بی بهره‌اند به بهانه انتقال گازی که بسیار مخاطره آفرین است در حال تخریبِ دماوند و طبیعتی هستند که خود از گاز بهره نبرده و به عنوان 11 شهر نمونه گردشگری کشور انتخاب شده اند. آیا راهی برای گاز رسانی به لاریجانِ مازندران با رعایت اصول ایمنی و عدم تخریب محیط زیست وجود ندارد؟

**فروپاشی دماوند زیر تیغ لودرهای کوهستان

طرح گاز سانی به منطقه کوهستانی لاریجانِ مازندران، چنان بی ملاحظه پیش می‌رود که به دیدگان هر آدم غیر حساسی هم اشک می‌آورد، در ناحیه ای پر شیب و ارتفاع نزدیک به سه هزار متری گردنه امام زاده هاشم(ع) که از نظر آبخیز بودن مهم و به فرسایش حساس است، لودرهای ستیغ کوهستان، پهنه مرتفعی را به اندازه عرض یک بزرگراه زیر و رو می‌کنند تا یک خط لوله‌ گاز را از دامن فرو پاشیده دماوند رد کنند.

عباس محمدی فعال محیط زیست در این باره می‌گوید: طرح گاز کشی مخرب از دماوند به لاریجان، از یک سو کوهستان را کنده و دچار آسیب می‌کند و از سوی دیگر خاک برداشته شده را به روی پوشش گیاهی پایین دست می‌ریزد که آسیب را چند برابر کرده و به زمین‌های کشاورزی خسارت می‌زند.

**نابودی محیط زیست و آبشار تیزاب

علاوه بر فرو پاشی کوه‌های دماوند، پروژه انتقال گاز از دماوند به لاریجان عوامل مخرب دیگری چون نابودی گونه‌های جانورانی، گیاهی و آبشار تیزاب را در بر دارد ولی با وجود اعتراضات اعضا و کارشناسان انجمن محیط زیست حتی نماینده مردم این منطقه لودرهای تیز پا و مخرب این طرح با وجود برف دماوند، شبانه روز در حال تاختن هستند.

حمید رضا مشهدی عباسی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره می‌گوید: عملیات پروژه طرح گاز رسانی دماوند به لاریجان موجب آسیب به کوه‌های اطراف دماوند، حیات وحش، آبشار تیزاب، گونه‌های جانوری و گیاهی، نهال‌ها، نهرها و منابع کشاورزی می‌شود.

وی معتقد است: با توجه به تحقیقات و بحث‌های مطرح شده از سوی انجمن محیط زیست دماوند ادله محکمی مبنی بر وجود معضلات زیست محیطی و از بین رفتن منابع طبیعی، کشاورزی و آبخیزداری منطقه در پی اجرایی شدن این پروژه وجود دارد.

**از مجوز محیط زیست تا تذکر به ابتکار

با اینکه مسئولان شرکت گاز استان تهران از رعایت الزامات ایمنی، مطالعات زیست محیطی و برآورد اقتصادی طرح گاز رسانی به لاریجان سخن می‌گویند، اما کارشناسان مخرب بودن این طرح را مدام مطرح می‌کنند و آنچه جای تأمل دارد، مجوزی است که سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای این طرح صادر کرده است.

مشهدی‌ عباسی نماینده مجلس مردم دماوند و فیروز کوه در این باره می‌گوید: متأسفانه با شواهد تخریب محیط زیست و کوه‌های دماوند، محیط زیست مجوز این عملیات را داده و در پی ادله و مستندات گروه تحقیقاتی تذکر کتبی به وزیر مربوطه و خانم ابتکار داده و خواستار توقف پروژه تا شفاف سازی این مسئله شده‌ایم.

مشهدی عباسی در ادامه گفت: اگر قرار باشد محیطِ زیستِ اطراف تهران تخریب شود مطمئناً آلودگی هوای استان تهران تشدید شده و زندگی در آن سخت خواهد شد.

**تناقض پروژه گاز رسانی لاریجان با سیاست‌های کلی ابلاغ محیط زیست

معلوم نیست پشت پرده این پروژه چیست؟ زیرا در شرایطی که هیچ پروژه‌ای از سوی وزارت نفت به بهانه نامطلوب بودن آب و هوا انجام نمی‌شود با وجود برف یک متری در دماوند انجام پروژه گاز رسانی به لاریجان به شدت در حال پیگیری است.

نابودی ارتفاعات دماوند و طبیعت آن به بهانه پروژه گاز رسانی نشان از تناقض مطالبات ادعایی محیط زیستی این پروژه، پابند سوم و چهارم سیاست‌های کلی محیط زیست از سوی رهبری دارد و امید است با دستور توقف موقت این پروژه، راهی برای مطالعه مجدد زیست محیطی این پروژه انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار