کافه کتاب/ 167

تغییر محل نمایشگاه، فروش کتاب را ضعیف می‌کند

با توجه به اینکه محل برگزاری نمایشگاه کتاب قرار است تغییر کند و از تهران خارج شود، فروش کتاب ضعیف می‌شود.

حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی شرافت شاعری است که از اواخر دهه هفتاد وارد عرصه ادبیات شد  و حضور پررنگی در این عرصه داشت. ماحصل این حضور را می‌توان در مجموعه‌هایی که به چاپ رسانده است، به وضوح دید. مجموعه‌هایی از جمله «تنهایی»، «موریانه‌های بهشت»، «چقدر این روزها می‌میرم»، «پوتین‌هایم را آویزان کرده‌ام» و ... اشاره کرد.

* جناب شرافت در حال حاضر اثری در دست نگارش دارید؟

چند مجموعه شعر است که با نشر ادبی الف و یکی از آن مجموعه‌ها را احتمالا با نشر مروارید همکاری کنم. به نام‌های «نمیدانم چند نفر بودیم»، «رد خون در برف» و «احمدشاه مسعود».

* آخرین مجموعه‌ای که به چاپ رساندید؟

«پرفروش ترین کتاب سال» آخرین  مجموعه‌ای بود که به چاپ رساندم.

* وضعیت نشر در حال حاضر از نظر شما؟

با توجه به این قضیه که حق التالیف از بین رفته است،  بیشتر با سرمایه خود مولف کتاب به چاپ می‌رسد. اوضاع خوبی نیست؛ زیرا ناشر دیگر برای فروش کتاب انگیزه ای ندارد و فعالیتی نمی‌کند و به کلیت صنعت نشر ضرر می‌زند.

* ورود نویسندگان نو قلم و نوپا به این عرصه را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

به صورت کلی اتفاق خوبی است. اگر با مطالعه و مشورت بزرگان این عرصه باشد، خیلی خیلی بهتر و موفق‌تر می‌شوند. اما در کل نکته مهم این است که خودشان را به ادبیات ثابت کنند و از بودن دوری نکنند هرچند ضعیف.

* با توجه به صحبت‌هایی که در خصوص افزایش هفت درصدی کاغذ است و شما مسئولیت یک نشر را بر عهده دارید، اگر این امر تحقق یابد چه اتفاقی برای نشر خواهد افتاد؟

در حال حاضر ما با پایین ترین تیراژ کتاب روبرو هستیم؛ اما اگر کاغذ قیمتش بالاتر برود، باز هم به حال نشر فرقی ندارد. زیرا هزینه چاپ کتاب را مولف پرداخت می‌کند و فقط کتاب‌های پرفروش از نطر قیمت تغییر خواهند کرد که البته اکثر این کتب در حوزه درسی و کمک درسی هستند. البته موضوع ندادن حق‌التالیف به مولف به ضرر هر دو طرف است. هم ناشر و هم مولف که این موضوع احتیاج به زمان زیادی برای بحث دارد.

* پیش بینی شما از نمایشگاه امسال؟

در صورتی که نمایشگاه در محل سابق خودش (مصلی امام خمینی) برگزار شود، گمان نکنم اتفاق خاصی بیفتد و امیدوارم شاهد حضور پررنگ‌تر مردم و مخاطبین و کتاب‌های موفق‌تری نسبت به سال پیش باشیم. ولی اگر محل نمایشگاه به محل جدیدی که ظاهرا خارج از بافت شهری تهران است، انتقال یابد؛ قطعا با یک افت چشمگیری هم در حضور شرکت کنندگان، هم در بحث فروش کتاب روبرو خواهیم شد که این اصلا اتفاق خوبی نیست.



گفتگو از: سعیده سادات احمدی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار