وایس نیوز: آیا روسیه و اوپک برای افزایش بهای نفت، اتحادی نامقدس تشکیل می‌دهند؟

در بازارهای نفت، گفتگو بر سر همکاری روسیه و سازمان اوپک برای کاهش میزان تولید داغ است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  نقل از «وایس نیوز،» روسیه -- که دومین صادر کننده بزرگ نفت جهان است -- پس از آنکه یکی از مقامات ارشد این کشور در حوزه انرژی گفت مسکو آماده است تا برای گفتگو درباره کاهش میزان تولید با اوپک دیدار کند، به دادوستد در بازارهای نفت خام رونق بخشید و به همان اندازه بهای نفت بالا رفت.

اگر این همکاری به راستی رخ دهد دگرگونی بنیادینی در سیاست جهانی نفت پدید خواهد آمد و روسیه با سازمان 13 عضوی کشورهای صادر کننده نفت همکاری خواهد کرد تا از بهای نفت پشتیبانی کنند: بهایی که از میانه 2014 در سراشیبی افتاده است. روسیه عضو این کارتل نفتی نیست. 

ولی تحلیلگران بخش انرژی و آنهایی که کرملین را زیر نظر دارند درباره یک اتحاد جهانی نو برای زنده کردن بازارهای نفت دودل هستند. روسیه و عربستان برای همکاری کردن با سدهای بزرگی رو به رو هستند؛ هرچند که آسیب ناشی از بهای ارزان نفت بر اقتصاد آنها کارگر افتاده است. 

روز پنج شنبه بهای نفت خام 8 درصد افزایش یافت چرا که خبرگزاری اینترفاکس از وزیر انرژی روسیه، الکساندر نواک، نقل قول کرده بود که این کشورها درباره کاهش 5 درصدی میزان تولید با هم گفتگو کرده اند. ولی وزیر انرژی کمی دیرتر روشن ساخت که هنوز هیچ گفتگویی در نگرفته است. 

نواک در گفتگویی با تلویزیون بلومبرگ اعلام کرد: «ما آماده هستیم درباره کاهش حجم تولید گفتگو کنیم.» وی در ادامه افزود که ونزوئلا درباره برنامه ریزی برای نشست فوری میان کشورهای اوپک و صادر کنندگانی که عضو اوپک نیستند به روسیه نزدیک شده و روسیه پذیرفته که در گفتگوها شرکت کند. هرچند، هنوز هیچ تاریخی را برنگزیده اند. 

با آشکار شدن اینکه جزییات روشن نیست بهای نفت از اوج خود در روز پنج شنبه پایین آمد. ولی سروصدا درباره این قرار احتمالی در خصوص کاهش عرضه جهانی نفت همچنان نظریه پردازان را دلگرم می کند. روز جمعه پیش فروش نفت خام برنت برای ماه مارس 2.5 درصد افزایش یافت و بشکه ای 34.74 دلار بسته شد. 

کریس ویفر، شریک ارشد در شرکت مشاوره ای ماکرو ادوایزوری در مسکو، می گوید: «باور نمی کنم که این راست باشد. تاکنون همکاری روسیه با اوپک رخ نداده است.»

معاون نخست وزیر روسیه، آرکادی دووراکویچ، منکر این شد که روسیه برای کاهش تولید، گامهای دولتی برخواهد داشت هرچند پذیرفت که بهای کم، تولید را وادار به کاهش خواهد کرد. 

روز جمعه، در وال استریت ژورنال از زبان یکی از مقامات نفتی ایران که خواست نامش فاش نشود، آوردند که این کشور در همکاری با اوپک برای کاهش میزان تولید «در اندیشه کاهش نیست» چرا که تحریم ها میزان تولید ایران را تا یک سوم کاهش داده است. 

کریس ویفر می گوید: «هیچ کس انتظار ندارد ایران از میزان دوران تحریم، تولید خود را بیشتر کاهش دهد.» اگر چنین شود، گفتگو بر سر همکاری باد هوا خواهد بود. 

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار