رجبی معمار در نشست خبری در خانه هنرمندان تاکید کرد:

خانه هنرمندان، خانه همه هنرمندان ایران است/ گسترش تعاملات فرهنگی با بهبود روابط بین‌الملل

گسترش روابط فرهنگی، برگزاری هفته استان‌ها، چاپ نشریه و کتاب‌های مرجع و برجسته از برنامه‌های سال 95 خانه هنرمندان است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در نشست خبری در خانه هنرمندان که با حضور مجید رجبی معمار مدیر این خانه و علیرضا غفاری مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان برگزار شد، برنامه‌های آتی این خانه تشریح شد.

در این نشست رجبی معمار ضمن تبریک دهه فجر گفت: پیش از مدیریت من، سرسنگی مدیر سابق این خانه زحمات بسیاری را برای این مکان کشیده است.

وی در ادامه در خصوص جایگاه این خانه عنوان کرد: خانه هنرمندان خانه همه هنرمندان ایران است و یکی از وجوهی که باید تقویت شود، این است که همه هنرمندان بتوانند در این جا به نحوی حضور یابند. البته حضور تخصصی باید در نشست‌های تخصصی مثل نشست‌های خانه تئاتر، موسیقی و سایر انجمن‌ها صورت بگیرد. همچنین امسال خانه‌ها، انجمن‌های مختلف به ویژه خانه موسیقی و تئاتر، انتظاراتی داشته‌اند که از برنامه‌ها و امکانات خانه هنرمندان بتوانند بیشتر استفاده کنند و در برنامه‌ریزی که در سال 95 داریم، به همه این تشکل‌ها اعلام کردیم که انتظارات خود را مکتوب کرده و به ما ارائه دهند. البته الویت اول این خانه انجمن‌های تخصصی است.

مدیر خانه هنرمندان تصریح کرد: در بخش بعد سایر ظرفیت‌های این خانه در اختیار اصناف و گروه‌های دیگر قرار می‌گیرد و این ظرفیت‌ها نیز اولویت‌هایی دارند. از جمله اینکه به عنوان مثال شهرستان‌ها و استان‌ها بتوانند با استفاده از این ظرفیت‌ها هنر استان خود را در سراسر کشور منتشر و منعکس کنند. همانطور که در دوره‌های قبل برنامه هفته‌های استان‌های کشورمان را داشتیم.

وی افزود: توسعه تعاونی‌های فرهنگی و هنری با کشورهای مختلف، از دیگر برنامه‌هایی است که قرار است همچنان در این خانه ادامه داشته باشد. برنامه‌ای که بتوانیم در قالب آن هنرمندان ایرانی را به کشورهای دیگر برای عرضه آثار و فعالیت‌های هنری ارسال کنیم و از طرفی با هنرمندان خارجی نیز ارتباط برقرار کنیم و آثار آن‌ها را به نمایش بگذاریم که همه این‌ها با توجه به گشایشی که در روابط ما ایجاد شده، این الزام نیز وجود دارد که در عرصه هنری نیز این تعاملات بیشتر شود.

رجبی معمار اضافه کرد: این تعاملات در مرحله اول به کشورهای منطقه و همسایه تعلق دارد و آنها در اولویت هستند؛ چرا که از لحاظ فرهنگی به ما نزدیک‌ترند. بعد از این کشورها مناطقی که از لحاظ قدمت و پیشینه هنری سابقه بیشتری دارند، در اولویت هستند.
 
وی در ادامه با اشاره به اقدامات دیگر این خانه برای سال جدید بیان کرد: در کنار این مسائل ما فضا و امکاناتی را قرار دادیم تا اعضای شورای عالی با پیشکسوتان اعضای هنر جلساتی داشته باشند و قرار است این هنرمندان ساعت حضور خود را اعلام کنند و ما نیز از طریق رسانه‌ها این موضوع را مطرح کنیم تا امکان گفتگو و بهره گرفتن هنرمندان جوان از پیشکسوتان را  فراهم کنیم و در سال 95 این حرکت به صورت جدی‌تری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما همواره این نکته را به طور جدی مورد توجه قرار می‌دهیم که خانه هنرمندان کاری با اصناف تخصصی هنری نداشته باشند و در خصوص تئاتر و توجه به آن یادآور می‌شوم که همواره سنت بر این بوده که شهرداری تهران مدیریت تماشاخانه ایران شهر را به امور وقف خانه هنرمندان واگذار می‌کند.

وی اذعان داشت: علاوه بر این نکات، ما در کنار توجه به آثار پژوهشی که در زمینه تئاتر منتشر و اجرا شده تصمیم داریم، این توجه را در سایر حوزه‌های هنری توسعه بدهیم. همچنین توجه به هنرمندان جوان قطعا یکی از فعالیت‌هایی است که این خانه مد نظر دارد، اما شیوه ارتباط و قرارگیری کارها نکته‌ای‌ است که باید از طریق انجمن‌های تخصصی صورت بگیرد؛ زیرا ما روزانه مراجعان زیادی داریم که مایلند آثار خود را در این مجموعه به نمایش بگذارند، اما ظرفیت ما محدود است و نمی‌توانیم میزبان خیلی از افرادی که بسیاری از آن‌ها مبتدی هستند باشیم. بلکه این‌ها باید با انجمن‌های مربوطه کار کنند و بعد از تایید این انجمن‌ها ما میزبان آن‌ها نیز هستیم.

وی در خصوص نشریات و کتاب‌هایی که توسط این خانه منتشر می‌شود، گفت: خانه هنرمندان ظرفیت انتشاراتی بالایی داشته است و با توجه به این که در این دوره بهره‌گیری از نشریات تخصصی تغییر پیدا کرده ما تصمیم داریم تا یک تجدید نظر در آثار مکتوب خانه داشته باشیم. در همین راستا امسال دو نشریه تخصصی را که در حال حاضر مراحل اولیه گرفتن مجوز را طی کرده‌اند، منتشر می‌کنیم یکی از آن‌ها فصلنامه فرهنگی پژوهشی با عنوان «نامه هنر» و دیگری ماهنامه «شیوه» است که به همه موضوعات هنری می‌پردازد و تفاوتشان با نشریات دیگر همین پرداخت همه جانبه هنر همراه با بهره‌گیری از اساتید برجسته است و این نشریات منبع تخصصی برای بهره‌گیری هنرمندان و هنردوستان متخصص است؛ چرا که ما حاضر نیستیم به هر قیمتی کار نشر انجام دهیم. بلکه باید اثر منتشر شده برجسته و ویژه باشد.

رجبی معمار اظهار کرد: انتشار کتاب‌های مرجع در زمینه هنر یکی دیگر از اقدامات این خانه است؛ زیرا آثاری که برخی‌ها به بازار کتاب ارائه می‌دهند، از نظر هنری مورد تایید نیستند و ما امیدواریم این کتب کمکی برای کامل نمودن کتاب‌های مرجع در عرصه هنر باشند.

وی بیان کرد: سینما تک خانه هنرمندان حتما تقویت می‌شود و آثار بیش از پیش مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین از هنرمندان مطرح نیز برای حضور در این برنامه دعوت می‌شود و تمامی این موارد برنامه‌هایی هستند که با کمک اصناف و انجمن‌های گوناگون اجرا می‌شوند.

مدیر خانه هنرمندان با اشاره به برنامه‌های مناسبتی برای دهه فجر عنوان کرد: از ابتدای بهمن ماه در خانه هنرمندان نمایشگاه عکسی از تئاتر فجر برگزار شد. همچنین سالن سمندریان در ایرانشهر و یکی از سالن‌های خانه هنرمندان در اختیار هنرمندان تئاتر فجر قرار گرفت، همچنین آثار منتخبی از جشنواره فیلم جشنواره از 25 تا 29 بهمن در سینما تک خانه هنرمندان به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر این نمایشگاه عکس‌های انقلاب در دهه فجر از 12 تا 22 بهمن در فضاهای داخلی و بیرونی خانه و پارک هنرمندان در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: کارگاه آموزشی سینمای مستند با همکاری مراکز مربوطه از 18 تا 20 بهمن در سالن شهناز برگزار می‌شود. همچنین دو نشست تخصصی موسیقی و هنرهای تجسمی همراه با بحث و بررسی پیرامون جایگاه موسیقی و هنرهای تجسمی در انقلاب اسلامی و آن چه که به آن در این حوزه عمل شده است برپا می‌شود. علاوه بر این اجرای دو کار هنر مفهومی با محتوای رویدادهای پیروزی انقلاب در داخل و خارج از خانه هنرمندان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: امسال سالن استاد ناصری در اختیار جشنواره فیلم فجر است و بخش سینما حقیقت آن جا برگزار می‌شود. همچنین تلاش ما بر این است که برای جشنواره‌های فیلم، تئاتر، موسیقی، تجسمی و شعر فجر هم امکانات تخصصی را فراهم کنیم؛ چرا که همان طور که گفتیم خانه هنرمندان خانه‌ای برای تمام هنرمندان است.

در ادامه این نشست، رجبی معمار در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعیین بودجه این خانه گفت: خانه هنرمندان از راه‌های مختلفی حمایت مالی می‌گیرد که مهمترین آن‌ها شهرداری تهران است و این همکاری در سال‌های اخیر نیز همچنان وجود داشته. اما اداره چنین مجموعه‌ای هزینه‌های زیاد و خاصی را می‌طلبد که ما با بهره گیری از اجاره سالن‌ها و گالری‌ها بخشی از این هزینه‌ها را کسب می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به یکی از مراسم‌هایی که هر ساله برای هنرمندان برگزار می‌شود، عنوان کرد: خانه هنرمندان هر سال در اسفند ماه هر سال مراسم یادبودی برای هنرمندانی که در طی یک سال اخیر در گذشته‌اند، برگزار می‌کرد و امسال نیز این برنامه با عنوان «آیین چراغ خاموشی نیست» به همراه  رونمایی از کتابی در رابطه با این هنرمندان برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین اولین بار است که اطلاعات جامع هنرمندان در این خانه در حال ایجاد است و ما از همه درخواست کرده‌ایم که اگر اطلاعاتی در این زمینه دارند، به ما ارائه بدهند.

وی افزود: در کنار این موضوع بحث‌های درباره گنجینه آثار هنری خانه هنرمندان مطرح شده بود، اما باید بگویم که ما در حال حاضر چیزی به عنوان گنجینه نداریم؛ چرا که قیمت‌های عجیب و غریب بر روی کارها مانع از خرید آن‌ها می‌شوند و ما در حال حاضر سرمایه لازم برای خرید آثار گران قیمت را نداریم.

مدیر خانه هنرمندان در پایان با اشاره به لزوم افزایش فضا برای این خانه خاطرنشان کرد: شمال شرق این پارک هنوز در اختیار ارتش است و ما امیدواریم که آنها باز هم بزرگواری کنند و این فضا را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم امکانات دیگری از جمله کتابخانه و سالن نمایش فیلم را آنجا دایر کنیم.



انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۱۱ بهمن ۱۳۹۴
ولی در عمل این طور نیست.
هزاران هنرمند در کشور وجود دارند که نمی گذارند حتی لحظه ای
پایشان به خانه هنرمندان برسد.
خانه هنرمندان ملک شخصی عده ای مافیا است .
آخرین اخبار