تغییرات سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر/ افتتاح جشنواره با «ابد و یک روز»

نشست سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان با حضور سیف‌الله صمدیان برگزار شد.

تغییرات سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویربه گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان با حضور سیف‌الله صمدیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیف‌الله صمدیان دبیر سیزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر گفت: در این دوره شکل کلی این برنامه به همان صورت قبلی است؛ اما امسال دقیق‌تر شده‌ایم و جامع‌تر به این رویداد نگاه می‌کنیم.

وی افزود: این جشنواره دو بخش دارد: یکی بخش نمایشگاهی آثار که شامل آثار نقاشی در 5 شاخه گرافیک پوستر، کاریکاتور چاپی و نمایشگاهی است و بخش دیگر جشنواره فیلم تصویر است که جزو تنها جشنواره‌های غیر دولتی است که با سابقه 13 ساله به کار خود ادامه می‌دهد. در این جشنواره نیز امسال یک بخش ویژه با عنوان جشنواره جشنواره‌ها ایجاد شده است که به مدت 20 روز با همکاری خانه هنرمندان برگزار شود و این یکی از طولانی‌ترین جشنواره‌های دنیا است.

وی در خصوص این بخش اظهار کرد: این برای اولین بار است که در طول سال و در طی بیست روز فیلم‌های برنده شده در جشنواره‌های داخلی به نمایش گذاشته می‌شود که این آثار شامل فیلم‌های برگزیده سینما حقیقت، جشن خانه سینما، جشنواره فجر در بخش هنر و تجربه و جشنواره فیلم کوتاه است.

همچنین در این بیست روز فیلم‌هایی که امکان اجرا ندارند اما دارای رویکرد هنری هستند را نیز در دو سالن استاد شهناز ناصری خانه هنرمندان نمایش می‌دهیم. این فیلم‌ها شامل فیلم‌های داستانی و نیمه داستانی، موبایلی و انیمیشن‌های کوتاه هستند و نکته‌ای که در این جشنواره وجود دارد این است که ما بر خلاف برنامه‌های دیگر با کمترین هزینه برای علاقمندان فرصتی را فراهم کرده‌ایم تا بتوانند فیلم‌های منتخب  جشنواره‌های داخلی را ببینند.

صمدیان اضافه کرد: در جشنواره فیلم تصویر، بخشی به فیلمسازان زیر 25 سال تعلق دارد که در آن این جوانان در حضور داوران حرفه‌ای سینمای ایران راجع به اثرشان توضیح می‌دهند و با آنها تبادل نظر می‌کنند.

صمدیان در خصوص بخش زیر 25 سال تصریح کرد: در کنار بخش آزاد، برای هنرمندان زیر 25 سال در پنج شاخه عکاسی و بخش‌های دیگری چون کاریکاتور، گرافیک، پوستر و ... تندیسی را در نظر گرفته‌ایم و در کنار آن جایزه محسن رسول‌اف که یکی از هنرمندان مستعد عرصه هنر بود،  به برگزیدگان اعطا می‌شود.

وی ادامه داد: در طی این بیست روز از ابتدای اسفند همه گالری‌های خانه هنرمندان از ساعت 16 بدون تشریفات رایج باز می‌شود. همچنین در کنار بخش‌های مذکور در این دور، امسال بخش ایران ما را داریم که به صورت مالتی مدیا و با موسیقی فردین خلعتبری چهره‌های مردم ایران و مناطق مختلف برای بینندگان به نمایش گذاشته می‌شود.

وی در ادامه در خصوص داوری آثار در بخش تصویر گفت: در این دور برای بخش گرافیک اعضایی از انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران آثار را داوری می‌کنند و در بخش کاریکاتور به دلیل اینکه انسجامی در آن وجود ندارد هر دو گروه یعنی هم کسانی که آزاد کار می‌کنند و هم افرادی که وابسته به خانه کاریکاتور هستند شرکت کردند که آثار آنها توسط کامبیز درم‌بخش، احمد عربانی و بزرگمهر حسین‌پور داوری می‌شود. همچنین در بخش پوستر مصطفی اسداللهی، بهرام کلهرنیا و مسعود سپهر داوری آثار را بر عهده دارند. همچنین در قسمت عکس که یک اتفاق خوشایند و به علت تعداد زیاد آن مقداری آزاردهنده است، حدود 500 تابلو شامل تک عکس‌ها و عکس‌های مجموعه‌ای روی دیوار می‌رود و در بخش موبایل سیصد عکس با موضوع آزاد خواهیم داشت.

صمدیان تصریح کرد: در بخش گرافیک 65 اثر روی دیوار می‌رود که در کنار آن چهل نفر نیز مدعو داریم و در قسمت کاریکاتور 57 اثر به نمایش گذاشته می‌شود و سی مدعو نیز از این عرصه خواهیم داشت. همچنین در بخش فیلم 56 فیلم به جوانان زیر 25 سال و 148 فیلم به بخش آزاد تعلق دارد. 

یکی از اتفاقاتی که در جشنواره امسال رخ می‌دهد این است که در این دوره ما به کمک آقای آروین در بخش کاریکاتور تمام مطبوعات یک سال ایران را در رابطه با کارتون‌های مطبوعاتی مرور کردیم و از بین بالای 1300 اثر 120 کار را انتخاب کردیم و گروه تصویر سال این مجموعه را به صورت مالتی‌مدیا در‌آورد که برای مخاطبان در طول جشنواره پخش می‌شود و این برای اولین بار است که می‌توانید از طریق مالتی‌مدیا مروری به کارهای مطبوعاتی در طی یک سال داشته باشید.

«ابد و یک روز» جشنواره فیلم تصویر را افتتاح می‌کند

وی در خصوص بخش فیلم که از اول اسفند آغاز می‌شود، بیان کرد: این بخش در دو سالن مذکور در بخش آزاد و جوانان زیر 25 سال کار خود را آغاز می‌کند که در حین این جشنواره آثاری از جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های داخلی پخش می‌شود که این رویداد به منزله مروری بر سینمای ایران خواهد بود. داوری این قسمت بر عهده رخشان بنی‌اعتماد، علیرضا زرین‌دست و سعید روستایی است که آثار هنرمندان زیر 25 سال را رصد می‌کنند. همچنین فیلم «ابد و یک روز» اولین فیلمی است که از شنبه ساعت 17 به نمایش در می‌آید و بعد از آن نشستی با حضور عوامل برنده سیمرغ‌های این اثر خواهیم داشت. همچنین بخش دیگری که مربوط به تصویر برگزیده است در این جشنواره وجود دارد که در آن تصویر برگزیده که بعد از ویرایش‌های لازم به روی پرده می‌رود، انتخاب می‌شود.

دبیر جشنواره تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در ادامه این نشست در رابطه با بخش تقدیرها از هنرمندان اظهار کرد: در بخش تقدیر و تجمیع ما احساس کردیم که جای یک ارزیابی صادقانه در زمینه تصویر خالی بود و ما در این بخش از اکبر عالمی، آدین آغداشلو، ابراهیم حقیقی، کامبیر درم‌بخش، محسن راستانی و دو عکاس به نام‌های محمد فرهادی و معینی جم تجلیل کردیم اما امسال نیز در این راستا از محمود کلاری تجلیل می‌شود.

وی افزود: در بخش گرافیک از رضا عابدینی با ساخت و نمایش یک مالتی مدیا از آثارش، تقدیر می‌شود و انتشاراتی نشر نظر به مدیریت آقای بهمن‌پور که کارهای زیادی در تصویرگری انجام داده است، مورد تقدیر قرار می‌گیرد. همچنین تجلیلی از فریده لاشایی و فرید صفاری که کارهای این هنرمند را در قالب ویدئویی  به تصویر کشیده بود، داریم. علاوه بر این از سه کتاب که یکی از آن‌ها متعلق به پرتره‌های فخرالدین فخرالدینی است، تقدیر می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش دیگری با یک مراسم، یاد شهدای عکاس جنگ تحمیلی را گرامی می‌داریم که از بین این شهدا سه نفر عنوان جاوید‌الاثر را پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها کاظم اخوان و دو تن دیگر سعید جان‌بزرگی و داریوش گودرزی‌کیا هستند. همچنین در کنار آن‌ها از شهدای دیگر این عرصه چون حسین قشقایی، حسین آذرنیا و عبدالمناف معراجی‌نیا تقدیر می‌شود.

صمدیان در پایان خاطرنشان کرد: در بخش عکاسی امید وهاب‌زاده و علی محمدی به صورت مالتی‌مدیا آثاری را با عنوان «5 به اضافه یک به روایت عکاسان ایرانی» به نمایش می‌گذارند. همچنین احمد معینی جم مجموعه‌ای از عکس‌های وقایع ورزشی ایران را به تصویر می‌کشد و حمیرا طیبی‌پور مجموعه‌ای هشت ساله از عکس‌های کویر را به روی دیوار می‌برد.




انتهای پیام/




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار