ملک‌دادیار گروسیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

در هنر امروز ایده حرف اول را می زند

نهادهای فرهنگی و هنری با اساتید نباید مانند دانشجو برخورد کنند.

در هنر امروز ایده حرف اول را می زند
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مجسمه‌سازی به عنوان یکی از انواع هنرهای تجسمی، همواره راهی مناسب برای بیان اندیشه و تاریخ انسان در طول دوره‌های مختلف زمانی بوده است؛ این رشته‌ی هنری با توجه به ظرفیت و توان خود تقریبا توانِ بازنمایی از تمام هرآنچه در پیرامون انسان وجود داشته را دارد. در کنار این، مجسمه‌سازی همیشه در مقام بازنمایی از فرهنگ و سنت، در کشور نقش بسیار مهم و اساسی ایفا می‌کند؛ ملک‌دادیار گروسیان یکی از مجسمه‌سازان برجسته‌ی ایران، در طول سال‌ها فعالیت هنری خود با طراحی ساخت مجسمه‌هایی مانند چوپان نی‌زن (اصفهان)، مادر (باغ هنر خانه‌ هنرمندان) و داوری ده‌ها جشنواره‌ی معتبر در داخل و خارج از کشور اکنون به عنوان مدرس و  منبعی آگاه و متخصص در این حوزه در گفتگویِ هنری امروز در مورد مشکلات و دغدغه‌های حرفه‌ی خود توضیح خواهد داد.
 
مجمسه‌سازی یکی از هنرهایی است که کسب درآمد از طریق این راه به سختی حاصل می‌شود شما به عنوان هنرمند مجسمه‌ساز چگونه کسب درآمد می‌کنید؟
برای کسب درآمد از مجسمه‌سازی راه‌های مختلفی وجود دارد که هر یک در جایگاه خود شاخص درآمدِ مجسمه‌ساز را شکل می‌دهند، در نخست انجام پروژه‌ها و ساخت مجسمه‌های شهری است که برای این‌کار بیشتر با سازمان‌های زیباسازی شهرداری‌ها در ارتباط هستیم و سفارش‌های شهرداری برای ساخت حجم و مجسمه‌های سطح شهر را انجام می‌دهیم، راه دیگر که شاید بیشتر مناسب نسل جوان باشد، شرکت در جشنواره و مسابقات ساخت مجسمه و درآمد از طریق ارایه طرح رقابت در جشنواره حاصل می‌شود و در نهایت با برگزاری نمایشگاه شخصی می‌توان محیط فروش برای مجسمه‌های کار شده را ایجاد کرد.
 
استقبال عموم و هنرمندان از نمایشگاه‌های مجسمه‌سازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در حالت کلی استقبال قشر هنرمند از نمایشگاه‌ها خوب است، اما در کنار این، اشتیاق خرید بازدیدکننده‌ها بسیار اندک است و اکثر نمایشگاه‌های برگزار شده با فروش بسیار کمی مواجه می‌شوند؛ دلیل اصلی این امر نبود فضای مناسب برای استفاده از حجم و بعضا عدم توان مالی اشخاص برای خرید است، اکثر افراد به دلیل نداشتن فضای مناسب در منزل، از خرید اکثر مجسمه‌ها خودداری می‌کنند چرا که فضایی مناسب برای استفاده و به نمایش گذاشتن مجسمه در اختیار ندارند.
   
با توجه به این که مجسمه‌سازی هنری پُر هزینه است است، شما چقدر در این زمینه فعال هستید؟
چاره‌ای نداریم باید بسازیم؛ هر فرد برای مجسمه‌سازی نیاز به فضای کارِ مناسب و مُتریال (مواد و مصالح) مجسمه دارد و  همه‌ی این‌ها شامل هزینه‌هایی می‌شود که با اوضاع اقتصادی حاضر ساختن اکثر ایده‌های روی کاغذ امکان پذیر نیست. با این حال حداقل کاری که من برای فرار از بی‌کاری و حفاظت از ایده های می‌کنم، ساخت مجسمه با گِل و مصالح ارزان قیمت است تا بعدها در شرایط مناسب بتوانم کار نهایی را با متریال اصلیِ طرح بسازم.
 
مجسمه‌سازان جوان به ویژه دانشجوبان این رشته را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من به واسطه تدریس در دانشگاه هنر و برخورد نزدیک با اکثر هنرجویانِ مجسمه‌سازی شاهد علاقه و اشتیاق برخی به این رشته‌ی هنری هستم، به نظر من این‌ها آینده امیدوارکننده و خوبی در پیش دارند؛ اما اکثر نهاد‌های فرهنگی و هنری با سفارش‌های بی‌موقع، در مسیرخلاقیتِ نسل‌جوان اختلال ایجاد می‌کنند به طوری که ذهن هنرجو را در دایره‌ی طرح خود قرار داده و امکان تجربه‌های جدید و خلاق را از او می‌گیرند.
 
وضعیت امروز مجسمه‌سازان حرفه‌ای را چطور ارزیابی می‌کنید؟

متاسفانه در حال حاضر نسل با تجربه و قدیمی‌تر این حوزه کار نمی کنند چرا که برخی نهادهای فرهنگی و هنری در قبال پرداخت هزینه‌های کم‌تر برای انجام طرح با نسل جوان و کم تجربه کار می‌کنند؛ بی‌تردید برای کسی که سال‌ها وقت خود را به تجربه کردن و کسب هنر گذارنده است، شرکت در مسابقات و جشنواره‌ها زیاد جذاب و جالب نیست؛ افراد حرفه‌ای منتظر سفارش هستند. نهادهای فرهنگی و هنری با اساتید نباید مانند دانشجو برخورد کنند.  
 
آثار کدام یک از همکاران خود را می‌پسندید؟
به نظر من هر هنرمندی سبک و سیاق خودش را در طراحی و ارائه‌ی کار دارد، من اکثر افرادی که با وجود تمام سختی‌ها هنوز کار می‌کنند را دوست دارم و به اعتقاد من هر کار هنری جایگاه و ارزش متناسب با خودش را دارد.
 
برای ساخت مجسمه از کجا ایده می‌گیرید؟  
اغلب کارهای من شخصیت خاصی ندارند مگر اینکه به سفارش یک نهاد یا سازمان طرح مورد نظرِ آن‌ها را بسازم. به طور معمول در طول روز با ایده‌های گوناگونی سر و کار دارم و به تدریج در راستای تکامل آن‌ها تلاش می‌کنم، اما در بیشتر کارهای سفارشی و مسابقات مجسمه‌سازی  فرصت کمی برای تکامل طرح و ایده‌پردازی دارم.
 
نمایشگاه برگزار خواهید  کرد یا خیر؟
به احتمال خیلی زیاد در پاییز 95 نمایشگاه مجسمه‌سازی و نقاشی برگزار کنم. نقاشی‌ها و حجم‌های مورد نظر برای این نمایشگاه تا حد زیادی آماده شده‌اند.
 
برای برپایی این نمایشگاه حامی مالی هم دارید؟

مسلما نه؛ معمولا مبلغی که از مجسمه‌های سفارشی در طول سال کسب می‌شود را صرف برگزاری نمایشگاه‌ شخصی می‌کنم به طوری که اکثر این نمایشگاه‌ها از بودجه شخصی خودم تامین می‌شود.
 
به نظر شما  مجسمه‌سازی با هنرهای معاصر تا چه حد در ارتباط است؟
بی‌تردید در زمان حال، هنرها در فاصله‌ی بسیار کم‌تری از یکدیگر و در کنار هم پیش می‌روند. متاسفانه این ارتباط نزدیک باعث شده تا برخی هنرمندانِ امروزی بیشتر از مفهوم و محتوای اثر هنری، ترکیب‌های خود را فقط با ظاهر و فرم کرده و اثری بی‌معنا تولید کنند؛ به نظر من پرش‌های نا به‌هنگامِ برخی افراد از دوران کلاسیک به پس از مدرن زیاد جالب به نظر نمی‌آید. تنها نکته مهم در تولید اثر ایده و مفهومی است که از تفکر و مسائلی که او را تخت تاثیر قرار داده، ساخته می‌شود، در هنر امروز ایده حرف اول را می زند.
      
گفتگو از: سپهر نصیحت‌گر



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار