هفت گام تا بازگشایی سفارت کانادا در تهران

با لغو تحریم ها علیه ایران، دولت کانادا نیز از کانال های تماس و دیپلماسی با تهران عقب نمانده و درصدد بازگشایی سفارت خود در ایران است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ «گلوب اند میل» گزارش داد: "استفان دیون،" وزیر امور خارجه کانادا علناً از تمایل دولت کانادا برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر داد. بر این اساس سفارت کانادا در سپتامبر 2012 (شهریور 91) پس از یک سری اختلافات با دولت قبل جمهوری اسلامی ایران اقدام به بستن سفارت خود در تهران و قطع روابط دیپلماتیک با ایران کرد.

با این حال سفارت ایران در اوتاوا همچنان یک ساختمان قفل شده، پشت میله های آهنی بلند است که پرچم ایران در محوطه آن به چشم می خورد. ولی به نظر می رسد سفارت چهار طبقه کانادا در خیابان شهید سرافراز تهران خود را برای برقراری روابط جدید با تهران آماده می کند. اما بازگشایی سفارت هرگز به معنای فراخوان سیاستمداران دو کشور یا رقص دیپلماتیک و حساسیت سیاسی نیست بلکه نیازمند گامهای اساسی است.

جان ماندی، سفیر کامل کانادا بر این باور است که ماه ها برای برقراری روابط سیاسی بین دو کشور نیاز است. روابط از صفر آغاز می شود و احتمال دارد تا سال 2017 به طول انجامد.

پس چگونه دولت کانادا می تواند در تهران سفارت باز کند. سخنگوی امور بین الملل کانادا بر این باور است که راه استانداردی وجود ندارد ولی برخی کارشناسان 7 گام را برای بازگشایی سفارت کانادا در تهران پیشنهاد می دهند.

گام اول: قصد کانادا مشخص نیست. "دیون" این قصد را به شکل علنی نشان داده ولی بصورت خصوصی؛ روابط متقابل که امری کلیدی است، عنوان نشده است.  ایران نیز مجبور به اجرای این روابط است. بازگشایی سفارت در تهران منوط به بازگشایی سفارت ایران در اوتاوا است.

گام دوم: کانادا بطور معمول باید منافع خود در ایران را با سازماندهی وزارت خارجه ایران، بار دیگر بدست بگیرد که این نیز با برقراری روابط متقابل بیشتر امکان پذیر است.

گام سوم: جلسات حضوری بین مقامات ایرانی و کانادایی باید در وهله اول صورت بگیرد. این جلسات باید در یک مکان بی طرف همچون نیویورک و با حفظ ملاحظات سیاسی  برقرار شود.

گام چهارم: مسائل اصلی روی میز مذاکره قرار بگیرد. گام چهارم پیچیده ترین مرحله است چراکه به طرفین اجازه می دهد تا شرایط خود برای بازگشایی سفارت را بیان کنند. کانادا در این مرحله باید تصمیم بگیرد که آزادی زندانیان ایرانی و کانادایی بعد از بازگشایی سفارت ها باشد یا پس از آزادی زندانیان اقدام به بازگشایی سفارت ها شود. این در حالی است که دولت کانادا در صورت اول، نیازمند تضمین دولت ایران است. تهران نیز در این مرحله باید نسبت به وعده های دولت کانادا مبنی بر لغو تحریم ها مطمئن باشد.

گام پنجم: اعزام یک گروه کوچک از کارشناسان کانادایی برای بررسی شرایط  داخلی ایران از نظر امنیتی ضروری است. شرایط برای حضور 50 نفر از کارکنان سفارت کانادا باید مهیا باشد.

گام ششم: مهاجرت خدمه سفارت باید به صورت مرحله به مرحله باشد. ریاست سفارت در وهله اول بر عهده کاردار و پس از گذشت مدت زمانی با حضور سفیر باشد. همچنین چند سال برای برقراری اداره مهاجرت زمان نیاز است.

گام هفتم: تعیین سفرای کامل است که باید پس از ایجاد روابط کاربردی ممکن شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۹ آبان ۱۳۹۵
این کار به نفع والدینی است که تشنه دیدار فرزندانشان هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۵
به امید خدا دلتنگ عزیزانمان در کانادا هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۰ مهر ۱۳۹۵
ایشاالله که هر چه زودتر روابط دو کشور خوب بشه و سفارت باز بشه..... خاوری خائن رو هم تحویل ایران بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
به امید روزی که سفارت باز بشه و این سیاست دشمنی از بین بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۲ خرداد ۱۳۹۵
سلام آقا لطفا زودتر حل کنید من فقط منتظرم سفارتشون باز بشه تا بپرم اونور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام
با توجه به حجمه ی زیاد ایرانی ها در کانادا تقاضا داریم تا این امر سریع تر انجام شود و پیگیری بیشتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
بوی کباب شنیده ......... متاسفیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
از آمریکا پر رو تر کاناداست . کاسه داغ تر از آش. باید ادب بشه .
Lebanon
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
اول اين اوزكها خاوري ننه مرده با بولها دزيده شده را تحويل بدهند بعد ا در مورد اتباع ايراني كه به دلايل واهي در زندان هستند ازاد كبشوند سوم دولت كانادا تعهد بدهد مث الاغ در سياستوحقوق بشر دنبال انكليس راه نيافتد اونوقت ممكن است ما يك تصميمي بكيريم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
مراقب جاسوسی سایبری کانادایی ها باشیم. آنها به همراه 3 کشور استرالیا و انگلیس و نیوزیلند متحد آمریکا در جاسوسی سایبری از مردم جهان هستند( به گفته ادوارد اسنودن)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
تحویل خاوری کثیف با همدستاش رو یادتون رفت ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
هفت گام نه هشت گام بازگرداندن خاوری خائن رو از قلم انداختید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
بی زحمت قبلش خاوری رو برگردونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
حالا این هفت گامی که نوشته شد کی اراعه کرده ایران یا کانادا در ضمن امریکا بی ترفه
Germany
ناشناس
۱۹:۱۸ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
انشاالله که روابط برقرار بشه و ایران بتونه خاوری رو برگردونه ( حداقل حسن ایجاد رابطه در مرحله نخست )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴
ببخشید این همه تبلیغات تو یه سایت خبری چیکار می کنه آدم سرگیجه میگیره .
آخرین اخبار