روز شمار فجر/ 13 بهمن

اولین روز اقامت امام خمینی(ره) در تهران و تیتر رسانه‌های جهان

در ابتدا مدرسه رفاه به عنوان محل اقامت و دیدارهای امام(ره) تعیین شده بود اما ...

///////////به گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان پس از بازگشت امام خمینی(ره) به کشور، در ابتدای امر به عنوان محل اقامت و دیدارهای امام انتخاب شده بود، مدرسه كوچك بود و سیل مشتاقان بسیار.

كمیته استقبال به مدیریت آیت‌الله مطهری، ناچار بود محل دیگری را در نزدیكی مقر كمیته برای حضور امام بیابد، بنابر این مدرسه علوی برای این مهم، انتخاب شد.

صبح روز 13 بهمن ماه سال 57 امام در مدرسه علوی بودند، این مدرسه سرسرایی داشت كه امام می‌توانستند از آنجا با مردمی كه مشتاق یك لحظه‌ دیدار او بودند، ملاقات كنند. این مدرسه 2 در داشت كه باعث می شد مردم از یك در وارد و بعد از دیدار با امام از در دیگر خارج شوند.

طبقه اول مدرسه، برای دیدار با مردم و طبقه دوم به عنوان محل استراحت و زندگی امام، تعیین شد، كمیته استقبال صبح‌ها را برای ملاقات آقایان و بعدازظهرها را به خانم‌ها اختصاص داد.

حجت‌الاسلام ناطق‌ نوری به عنوان یكی از اعضای كمیته استقبال از امام خمینی در این‌ زمینه‌ می‌گوید: "زن‌ها از ساعت‌ 11 جلوی‌ مدرسه‌ی‌ علوی‌ و خیابان‌ ایران‌ برای‌ ملاقات‌ با امام‌صف‌ می‌كشیدند. سرتاسر خیابان‌ ایران‌ پر از زنان‌ محجبه‌ و چادر مشكی‌می‌شد. عده‌ای‌ از زنان‌ به‌ صورت‌ فامیلی‌ با هم‌ می‌آمدند و برای‌ اینكه‌ همدیگر را گم‌ نكنند، چادرهای‌شان‌ را به‌ هم‌ گره‌ می‌زدند. در اثر فشار جمعیت، ‌چادرهایشان‌ به‌ پاهایشان‌ گیر می‌كرد و به‌ زمین‌ می‌افتادند و شاید روزی‌ چند صد نفر از زنان‌ غش‌ می‌كردند...از طرف‌ دیگر، ما احتمال‌ می‌دادیم‌ كه‌ زنان‌ عوامل‌ رژیم،‌ زیر چادرهایشان‌ نارنجكی‌ داشته‌ باشند تا در ملاقات،‌ به‌ سوی‌ امام ‌پرتاب‌ كنند، چون‌ اصلاً وضع‌ قابل‌ كنترل‌ نبود."

با این اوصاف اعضای كمیته به امام پیشنهاد دادند كه ملاقات خانم‌ها تعطیل شود که امام خمینی پاسخ دادند: "شما فكر می‌كنید اعلامیه‌های‌ شما شاه‌ را بیرون‌ كرد؟ همین‌ها شاه‌ را بیرون‌ كردند. شماها وسیله‌ی‌ رفاه‌ و آسایش‌ آن‌ها را فراهم‌ كنید."

به دلل این فرموده‌های امام بود كه در روزهای آینده، انتظامات بانوان تشكیل شد و نظم بخشیدن به امور بانوان را به دست گرفت.

مردم از سراسر كشور به دیدار امام آمدند و تعداد زیادی از سربازان، نیروهای ارتش و روسای ادارات نیز در دیدار با امام استعفای خود را اعلام ‌كردند.


* مرحوم حجت‌الاسلام محمدتقی فلسفی به همراهی بسیاری از طلبه‌های حوزه‌های علمیه به دیدار امام(ره) رفتند. آقای فلسفی که سالها ممنوع المنبر شده بودند در حضور حضرت امام(ره) به منبر رفته و به ایراد سخنرانی پرداخت.

امام نیز در این دیدار اینگونه سخن گفتند: "بنده در این مدت كه در خارج بودم دعاگوی همه آقایان بودم و حالا كه برگشتم به خدمت آقایان برای خدمت‌گزاری، خدمت به روحانیت، خدمت به آقایان علما و فضلا و خدمت به جامعه ایرانی‌ها، حالا می‌بینم كه رفقایی كه ما داشتیم با ریش سیاه این جا گذاشتیم. حالا با ریش سفید تحویل می‌گیریم. ما اشخاصی در زندان داشتیم كه وقتی كه از پیش ما رفتند در زندان، سالم بودند، قوی بودند، وقتی كه از زندان بیرون آمدند آنهایی كه زنده مانده‌اند و از زندان بیرون آمده‌اند ضعیف شده‌اند، پیرمرد شده‌اند، مریض شده‌اند، این نیروی انسانی از دست ما رفته است، این از همه چیزها بالاتر بود، جنایاتی كه سلسله پهلوی در جامعه ما كرد، شاید هیچ جنایتی بالاتر از این جنایت نبود كه نیروهای فعاله انسانی ما را یا از بین بردند یا فعالیت آن‌ها را خنثی كردند برای مدت‌های زیاد... "

* امام خمینی در جمع روحانیون در مدرسه علوی بیانات مبسوطی را ایراد کردند. ایشان در قسمتی از این بیانات فرمودند: "رژیم سلطنتی از اول خلاف عقل بود ... هر ملتی باید خودش سرنوشت خودش را تعیین کند."

امام همچنین تاکید کردند: مبارزه ادامه دارد و رمز پیروزی شما، وحدت کلمه است". ایشان با اشاره به صدماتی که به خاطر از دست دادن نیروی انسانی در اثر جنایات سلسله پهلوی به جامعه وارد شده، گفتند: "دیگر دوران حقه‌بازی و مردم‌فریبی شاه با حربه ملیت و آزادی‌خواهی به سر آمده.‌‌ همان آزادی‌خواهی که خود مردک گفت آزاد ‌زنان و آزاد‌ مردان،‌‌ همان آزادی که می‌گفت من آزادی دادم به ملت در صورتی که پشتش مسلسل بود و توپ و تانک بود."

 
ایشان سپس گفتند: "الان هم بعضی از کسانی که با او ارتباط دارند و با روش‌های ظاهراً اصلاح پیش آمده‌اند می‌خواهند منافع اجانب را حفظ کنند. خود محمد‌رضا هم این ادعا را می‌کرد. به قرآن مجید توسل می‌جست. آزاد ‌زنان و آزاد‌ مردان می‌گفت، ولی همه حیله بود. حالا هم که ملیت و ملت گفته می‌شود که فلان چیز را حذف می‌کنیم و آزادی می‌دهیم، همه حیله است و ملت باید بیدار باشد."

امام افزودند: "سکوت و عدم شرکت در سرنگونی رژیم شاه خیانت به اسلام و کشور است... صلاح ارتش در پیوند با ملت است و این دولت باید تنبه کرده و خودش کنار برود..."

* به گزارش آسوشیتد پرس، بختیار در این شرایط هم‌چنان بر مواضع كوته فكرانه خود ایستاده بود و می‌گفت: طرفداران آیت الله خمینی می توانند فریاد بزنند، غوغا کنند، توهین کنند، این کار چیزی را ثابت نمی کند، اما اینکه چندین میلیون نفر برای استقبال از آیت الله به تهران آمدند، مبالغه آمیز است. وی تاکید کرد که همچنان مشتاق ملاقات با امام خمینی(ره) است.

 * رادیو مسکو: دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا علیه مداخله آمریکائی ها در امور داخلی ایران، در برابر کاخ سفید تظاهرات کردند.

گروهی از نظامیان و نیروی هوایی از دیگر اقشاری بودند که روز ۱۳ بهمن ۱۳۵۷ با حضور در محل اقامت امام با ایشان دیدار کردند. به نوشته روزنامه کیهان، "آیت‌الله خمینی در حضور آن‌ها به دولت بختیار هشدار داد و گفت اگر یک نفر از این همافران با دست این جلادان از بین برود، ما همه آن‌ها را به کیفر اعمالشان می‌رسانیم".  امام تاکید کردند: "جرم همافران و سایر ارتشیانی که فرار کرده‌اند این است که به ملت پیوسته‌اند. چرا از این راه غلط و شیطانی عمال دستگاه رویگردان نیستند. چرا اراده ملت را ترک کرده راه صهیونیسم را در پیش گرفتند. ما کسانی را که از ارتشیان توبه کنند و برگردند، توبه همه آن‌ها را با دل و جان قبول می‌کنیم."
 
* خبرگزاری تاس : بازگشت آیت الله خمینی به ایران مبارزه در آن کشور را وارد مرحله سرنوشت ساز نمود.

یک روز پس از ورود امام به کشور چهره‌های بین‌المللی به وقایع ایران واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. در این روز یاسر عرفات، رهبر مبارزان فلسطینی طی پیامی که برای امام ارسال کرد، گفت: نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد.

در مقابل، رئیس‌جمهور مصر نه ‌تنها به انقلاب مردم ایران روی خوش نشان نداد بلکه واکنش خشمگینانه خود را نسبت به وقوع انقلاب در ایران ابراز داشت. روزنامه اطلاعات به نقل از خبرگزاری فرانسه در این‌باره نوشت: "انور سادات، در سخنانی در اجلاس حزب ناسیونال دموکرات خود علیه امتزاج مذهب و سیاست در مصر نظیر آنچه به عقیده سادات در ایران روی داده است به مردم مصر هشدار داد."


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار