پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین با انتشار گزارشی توان رقابتی شرکت‌های ایرانی و خارجی در بازار ایران را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی روزنامه گاردین در گزارشی به تحلیل شرایط رقابتی شرکت‌های ایرانی و برند‌های در حال ورود به بازار این کشور پرداخت. در این گزارش آمده است شرکت‌های چندملیتی سراسر جهان در پی لغو تحریم‌های اقتصادی ایران به دنبال ورود به بازار این کشور هستند. این در حالیست که برَندهای داخلی بازار ایران را تحت تسلط دارند. 

بنابر یک نظرسنجی که با همکاری وب‌سایت "ایران‌پُل‌دات‌کام" و مجله "تهران‌بیورو" انجام شد: ایرانی‌ها مشتاق ورود برند‌های خارجی به کشورشان هستند؛ اما تقریباً 95 درصد از بازار مواد غذایی این کشور و 80 درصد از بازار داروی آن در دست شرکت‌های داخلی است.

قدرت شرکت‌های داخلی از تلاش ایران برای خودکفایی -در زمان اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور- نشأت می‌گیرد. دولت ایران در زمان تحریم‌ها خودکفایی اقتصادی را در اولویت قرار داده بود. تهران در این راستا تعرفه اجناس وارداتی را افزایش و پیدا کردن جایگزین برای آنها را دراولویت قرار داد تا به صنایع داخلی کمک شود.

ابراهیم محسنی –دانشیار پژوهشی در دانشگاه مریلند- دلیل تسلط شرکت‌های داخلی بر بازار را بهای کم کالاهای داخلی نسبت به برندهای خارجی می‌داند. برندهایی مانند پپسی، کوکاکولا، نستله، کرفت‌فودز و هاینز در کشورهای همسایه ایران رقیبی ندارند یا با کمترین چالش روبرو هستند؛ اما به گفته محسنی این روند در ایران ملاحضه نمی‌شود.

حضور قدرتمند شرکت‌های داخلی و رقابت شدید آنها باعث بی‌همتایی ایران در خاورمیانه و آفریقای شمالی شده است. به گفته محسنی: «در سایر کشورها برای رقابت با برندهای خارجی کوچکترین تلاشی نمی‌شود. این در حالیست که در ایران هر برند خارجی یک جایگزین ایرانی دارد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
برند خارجی نیاز نیست -- ولی هنوز برنج و چای مصرفی ایران در دست محصولات خارجی است
آخرین اخبار