الجزیره: نگرانی غرب از تحکیم روابط ایران با چین

پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، غرب نگران گسترش روابط تجاری تهران-پکن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، پس از لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، «شی جین پینگ،» رئیس‌جمهور چین به تهران سفر کرده است و با مقامات این کشور برای گسترش روابط تجاری تا سطح 600 میلیار دلار در ده سال آینده توافقنامه امضا کردند.


رهبر معظم انقلاب در گفتگو با جین پینگ اظهار داشتند: ایران درصدد است روابط خود را با کشورهای مستقل گسترش دهد. ایشان در ادامه افزودند: آمریکا در جنگ با نیروهای مسلح منطقه قابل اعتماد نیست. ایران همکاری پکن با تهران را در زمان تحریم‌ها هرگز فراموش نمی‌کند. غرب هیچگاه نتوانسته است اعتماد ایران را جلب کند. 


فصل جدید روابط
ایران پس از سال‌ها انزوای اقتصادی، سرانجام در ماه جاری با برداشته شدن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور به بازار تجارت جهانی بازگشت. رئیس‌جمهور چین بلافاصله به این کشور سفر کرد و توافق‌نامه‌های تجاری با مقامات تهران امضا کرد. جین پینگ در این خصوص گفت: روابط دوستانه ایران و چین فراز و نشیب‌های بین‌المللی را با موفقیت سپری کرده است. وی ابراز امیدواری کرد در دوران پساتحریم فصل جدید از روابط پکن-تهران گشوده شود. 


رویکرد احتیاطی
چین بزرگترین شریک تجاری ایران به شمار می‌رود. پکن در تمام سال‌هایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران اجرا می‌شد همچنان به واردات نفت از این کشور ادامه داد. "محسن میلانی،" مدیر اجرایی مرکز مطالعات استراتژیک و دیپلماتیک در فلوریدا، در خصوص سفر رئیس‌جمهور چین به تهران گفت: سفر جین پینگ به تهران در زمانی که بازار ایران باز شده است اقدم عجیبی نیست. ایران به چین اعتماد دارد و چین می‌خواهد از فرصت سرمایه‌گذاری وسیع در این کشور استفاده کند. چین 10 تا 15 درصد نیاز انرژی خود را از ایران تأمین می‌کند. 


میلانی در ادامه افزود: اما چین رویکرد محتاطانه‌ای در پیش گرفته است تا جنگ سرد میان ایران و عربستان سعودی روابط پکن با هر دو طرف را تحت تأثیر قرار ندهد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۳ بهمن ۱۳۹۴
راه ابریشم از ایران میگذرد - چین پاکستان ایران - ترکیه ----- بین ایران و چین فقط پاکستان قرار دارد و بین ایران و اروپا فقط نصف ترکیه
آخرین اخبار