سی ان ان مانی: بی تاثیر بودن بهای جهانی نفت بر حجم تولیدات آمریکا

سی ان ان در گزارشی‌ نوشت کاهش کم‎سابقه بهای نفت، تاثیری بر تولیدات نفتی آمریکا نداشته است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ سی ان ان در گزارشی به قلم "مت اگان" نوشت: احتمالا برخی از کارشناسان گمان می‌کنند تولیدات نفتی آمریکا به دلیل سقوط بهای طلای سیاه، کاهش می‌یابد؛ اما در حقیقت اینطور نشد. آمارهای رسمی نشان می‌دهد آمریکا در اکتبر 2015 روزانه 9.35 میلیون بشکه نفت خام استخراج کرد، درحالیکه این آمار در اکتبر 2014 از 9.13 میلیون بشکه در روز فراتر نرفت.

"بیلنیس ویلانووا،" کارشناس ارشد حوزه انرژی در این باره گفت: تولیدات نفتی آمریکا بسیار انعطاف‌پذیر است و نفت شیل آمریکا بیش از همه قابلیت تطبیق‌پذیری با شرایط بازار را دارد. 

هنوز آمار رسمی از حجم تولیدات نفتی آمریکا در دسامبر 2015 از سوی اداره آمار و اطلاعات انرژی این کشور منتشر نشده است؛ اما پیش‌بینی می‌شود این آمار به 9.24 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. باتوجه به کاهش 70 درصدی بهای جهانی نفت و مازاد تولیدات نفتی در بازار، انتظار می‌رفت حجم تولیدات نفتی در آمریکا نیز کاهش یابد؛ اما اینگونه نشد.

آمریکا در سال 2005 روزانه 4.6 میلیون بشکه نفت تولید می‌کرد؛ اما در سال 2014 این آمار به 9.69 بشکه در روز افزایش یافت. برخی از کارشناسان معتقدند بازارهای نفت به توازن بازنمی‌گردد مگر آنکه کشورهای تولیدکننده مانند آمریکا، بخشی از تولیدات خود را متوقف کنند. واضح است که عربستان سعودی به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفتی اوپک هیچ کمکی به بازگرداندن این توازن نخواهد کرد. عربستان همواره نگران از دست دادن جایگاه بدون رقیب خود در اوپک است و باوجود کاهش بی‌سابقه بهای نفت، از حجم تولیدات خود کم نکرد.

سوال اصلی اینجاست که چرا آمریکا سطح تولیدات نفتی خود را کاهش نمی‌دهد؟ اول آنکه، شرکت‌های نفتی در آمریکا به لطف فناوری‌های روز که در اختیار دارند با کمترین هزینه می‌توانند نفت را استخراج کنند. پایین بودن هزینه استخراج نفت در آمریکا موجب شد این کشور از ناحیه بالابودن سطح تولیدات و هماهنگ نبودن آن با بهای نفت در بازار متحمل زیان قابل توجهی نشود. 

دوم، استخراج از نفت شیل آمریکا به مراتب از استخراج نفت خام کارایی بیشتری برای این کشور دارد. فروش فرآورده‌های این نفت می‌تواند پایین بودن بهای جهانی طلای سیاه را جبران کند.

در آخر، فشارهای مالی بسیاری برای بالا نگه داشتن حجم تولیدات نفتی آمریکا وجود دارد. پول زیادی برای توسعه پالایشگاه‌های نفتی آمریکا سرمایه‌گذاری شده است و نمی‌توان با نادیده گرفتن آن، حجم تولیدات را کاهش داد. اقتصاددانان آمریکایی اصرار دارند دست‌کم برای برهه زمانی کنونی، از حجم تولیدات نفتی آمریکا کاسته نشود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار