توسعه صادرات برق در پساتحریم/ افزایش راندمان نیروگاهی با نسل جدید توربین‌ها

وزير نيرو گفت: در شرايط پساتحريم با اتکا به توانمندي داخلي تصميم داريم که صادرات برق را توسعه دهيم.

به‌گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حميد چيت‌چيان عصر امروز (پنجشنبه) در آئين افتتاح 4 واحد گازي نيروگاه بندرعباس در سخنانی اظهار داشت: هم‌اکنون ظرفيت نيروگاه‌هاي هرمزگان 3 هزار مگاوات است که در آينده نه چندان دور به 6 هزار و 430 مگاوات افزايش مي‌يابد.

وي ادامه داد: در برنامه‌هاي سه ساله وزارت نيرو، احداث نيروگاه 1400 مگاواتي بخار با کمک روسيه، نيروگاه 500 مگاواتي در قشم و نيروگاه 730 مگاواتي که توسط بخش خصوصي لحاظ شده است که در مجموع ظرفيت نيروگاهي استان هرمزگان را 3 هزار و 430 مگاوات افزايش مي‌دهد.

وزير نيرو با اشاره به دستاوردهاي انقلاب اسلامي گفت: هم‌زمان با جشن‌هاي دهه مبارک فجر، امروز شاهد بهره‌برداري از سه طرح ارزشمند در استان هرمزگان  شامل، افتتاح 4 واحد گازي نيروگاه گنو، آبرساني سد چگين به جاسک و آبرساني به مجتمع‌هاي روستاي از طريق آب شيرين‌کن بوديم که مي‌تواند تاثير زيادي در اقتصاد منطقه و استان داشته باشد.

وي با اشاره به افتتاح 4 واحد گازي نيروگاه سيکل ترکيبي  648 مگاواتي گنو گفت: در آينده نزديک، دو واحد بخار اين نيروگاه نيز افتتاح و به بهره‌برداري مي‌رسد.

چيت‌چيان با اشاره به اينکه در دهه 60 تمامي نيروگاه‌هاي کشور توسط متخصصان خارجي طراحي، نظارت، اجرا و بهره‌برداري مي‌شد، افزود: به همت و پشتوانه علمي و فني مهندسان ايراني، امروز تمام مراحل طراحي، تامين تجهيزات، ساخت و اجرا و نصب و بهره‌برداري نيروگاه‌هاي کشور توسط متخصصان داخلي انجام مي‌گيرد.

وي با اشاره به اينکه در اوايل انقلاب روزانه 9 ساعت خاموشي برنامه‌ريزي شده داشتيم، بيان داشت: با تدبير وزارت نيرو و اتکا به توان داخلي و خودباوري توانستيم در ساخت نيروگاه‌ها، پست‌ها، ترانسفورماتورها و تجهيزات صنعت برق تا 90 درصد خودکفا شويم.

وزير نيرو تصريح کرد: به رغم خوداتکايي در صنعت برق، اين صنعت بايد با دانش روز و تکنولوژي مدرن جهاني همگام شود.

وي با اشاره به اينکه در شرايط پساتحريم با اتکا به توانمندي داخلي تصميم داريم که صادرات برق را توسعه دهيم، افزود: هم اکنون به 40 کشور جهان صادرات برق، يا تجهيزات فني و مهندسي و يا خدمات فني مهندسي صادر مي کنيم.

چيت‌چيان با بيان اينکه در کنار اين خدمات، از انتقال فناوري‌هاي جديد به داخل کشور غافل نيستيم اظهار داشت: هم اکنون نيروگاه‌هاي کشور از توربين‌هاي کلاس E ساخت داخل استفاده مي کنند که با توليد توربين‌هاي کلاس F راندمان آنها به حدود 60 درصد افزايش مي‌يابد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو (پاون) ،وي هوشمندسازي شبکه هاي برق، کاهش تلفات شبکه و افزودن بخش بخار به نيروگاه‌هاي سيکل ترکيبي را از برنامه‌هاي جدي وزارت نيرو دانست و ادامه داد: سال گذشته تلفات شبکه‌هاي برق کشور 15 درصد بود که با تلاش متخصصان وزارت نيرو به حدود 11 درصد رسيد و مصمم هستيم تا اين تلفات را تا پايان سالجاري به 10.8 درصد برسانيم. 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار