کیسینجر: آمریکا و روسیه باید به سمت مقابله با چالش‌های مشترک بروند

وزیر خارجه اسبق آمریکا، حرکت مسکو و واشینگتن در مسیر مقابله با چالش‌های مشترک را خواستار شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر خارجه اسبق آمریکا ضمن اذعان به اختلافات شدید این کشور و روسیه بر سر موضوعاتی چون بحران سوریه و اوکراین، خواستار حرکت واشنگتن و مسکو به سمت تلاش جهت حل جالش‌های مشترک شد.

به گزارش بنیاد گورباچف، هنری کیسینجر با اشاره به تشکیل گروهی به ریاست خودش و یووگنی پریماکوف نخست‌وزیر فقید روسیه برای بررسی روابط دو کشور اشاره کرد؛‌ گروهی که این دو مقام پیشین از 2007 تا 2009 ریاست آنرا برعهده داشتند.

 او گفت: «هدف، تلاش برای غلبه کردن بر بحران‌ها (بین آمریکا و روسیه) و شناسایی اصول مشترک نظم جهانی بود. ما همیشه با هم اتفاق نظر نداشتیم، اما همیشه به هم احترام گذاشتیم. همه ما پریماکوف را از دست دادیم و شخص من، یک همکار و دوست را از دست دادم.»

کیسینجر ادامه داد: «نیازی به گفتن نیست که روابط ما (آمریکا و روسیه) امروز بسیار بدتر از آنچه یک دهه قبل بود، شده است. شاید روابطمان در بدترین حالت خود از زمان پایان یافتن جنگ سرد باشد. اعتماد متقابل هر دو طرف از بین رفته و تقابل، جایگزین همکاری شده است».

وزیر خارجه پیشین آمریکا تصریح کرد: «جای تاسف است که امیدهای اولیه درباره اینکه همکاری نزدیک در مراحل اولیه کارزار جنگ علیه القاعده و طالبان در افغانستان شاید به مشارکت در حوزه گسترده‌ای از موضوعات منجر بشود، در گرداب اختلافات بر سر سیاست خاورمیانه‌ای تضعیف شده و با تحرکات نظامی روسیه در قفقاز در سال 2008 و در اوکراین در سال 2014 از بین رفت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار