کیسینجر :

توافق جامع ، مدیریت برنامه هسته ای ایران را به آمریکا می دهد

هنری کیسینجر ، وزیر خارجه اسبق آمریکا دیدگاه های خود را درباره مذاکرات هسته ای میان ایران و 5+1 مطرح کرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از وال استرایت ژورنال ؛ این روزنامه آمریکایی در یادداشتی با اشاره به اظهارات هنری کیسینجر ، وزیر خارجه اسبق ایالات متحده نوشت : سوال مهمی که پس از برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ در اواخر هفته گذشته بوجود آمده این است که آیا ایران و آمریکا قادرند پیش از سررسید موعد تعیین شده برای دستیابی به توافق در ماه مارس ، آن را محقق نمایند ؟ اما سوال بهتر این است که اگر چنین توافقی محقق شود ، چه اتفاقی می افتد ؟ 

اگر ایرانی ها با شناختی که ما از آنها داریم ، توافق هسته ای را بر اساس پارامترهای کنونی امضا کنند چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ دولت باراک اوباما می تواند به آغاز دوره تازه ای از " گسترش تسلیحات هسته ای " متعهد شود . 

این سوالی است که " هنری کیسینجر " در جلسه اخیر خود در سنای آمریکا مطرح کرده و نیاز به توجه عمومی بیشتری بر آن دارد . این وزیر خارجه اسبق آمریکایی ، رهبر ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایالات متحده با شوروی در دهه 1970 بوده است . وی دیدگاه های خود را درباره مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران در زمانی اعلام کرده که باراک اوباما دستیابی به توافق جامع با جمهوری اسلامی را بعنوان میراث اصلی دور دوم ریاست جمهوری خود می داند . 

کیسینجر در تاریخ 29 ژانویه با حضور در کمیته خدمات نظامی سنا به همراه جورج شولتز و مادلین آلبرایت ف دو تن دیگر از وزرای خارجه اسبق دیدگاه های خود را درباره روند و نحوه مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد : 

" مذاکرات هسته ای ایران بعنوان تلاشی بین المللی از سوی شش عضو سازمان ملل آغاز شد تا از طریق آن گزینه احتمالی ایران برای استفاده از تسلیحات هسته ای را از بین ببرد . این مذاکرات اکنون به گفتگوهایی دوطرفه درباره محدوده ظرفیت هسته ای ایران تبدیل شده که بر اساس آن دوره " برک آوت " یک سال تعیین شده است . نتیجه این رویکرد این خواهد بود که ایالات متحده از مرحله جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته ای به مرحله مدیریت آن می رسد . "

این سیاستمدار بانفوذ آمریکایی با ابراز نگرانی عمیق خود درباره دور شدن ایالات متحده از موضع اولیه خود در مذاکرات هسته ای اظهار داشت : واشنگتن نباید اجازه غنی سازی اورانیوم یا نصب و استفاده از هزاران سانتریفیوژ را به ایران بدهد . در واقع دادن این امتیازات به ایران جهان را متقاعد می کند که چنین معامله ای باز هم تهران را در آستانه هسته ای شدن نگه می دارد . 

کاخ سفید به رسانه ها اعلام کرده است که موضع گیری کنونی جان کری ، وزیر خارجه آمریکا در مذاکرات هسته ای این گونه است که دوره " برک اوت " ( ظرفیت تولید سوخت برای بمب ) ایران کمتر از یک سال باشد . کیسینجر در اظهارات خود دراین باره نیز تصریح کرد : این بدین معناست که بازرسی و تائید بسیار حیاتی و ضروری می باشد . در مدت یک سال ، روند بازرسی با مشکلات بزرگی مواجه می شود اما من این نظرم را تا زمانی که توافق انجام شود ، اعلام نمی کنم . 

کیسینجر در بخش دیگری از اظهارات خوددر سنا گفته است : من باز هم بر مساله گسترش تسلیحات هسته ای تاکید می کنم . فرض کنیم ایران بازرسی ها از تاسیسات هسته ای خود را پذیرفت و ذخایر مواد هسته ای اش را برای محاسبه و نظارت در معرض بازرسان قرار داد ؛ سوال اینجاست که با سایر کشورهای منطقه چه خواهید کرد ؟ و اگر دیگر کشورهای منطقه این گونه نتیجه گیری کنند که آمریکا در توافق جامع دستیابی به سلاح هسته ای را طی یکسال مجاز دانسته ، چه ؟ و اگر آنها نیز بخواهند به همین ظرفیت یک ساله دست یابند ، آنگاه ما در دنیایی زندگی خواهیم کرد که _ حتی اگر توافقی هم وجود داشته باشد _ باز هم همه آماده شلیک هستند . .




انتهای پیام /

برچسب ها: هسته ای ، مذاکرات ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار