ولید معلم: پیروزی‌های ارتش موجب ناامیدی توطئه‌گران شد/ هرکس به خاکمان تجاوز کند، با تابوت بازمی‌گردد

وزیر خارجه سوریه تاکید کرد هرگونه تجاوز به خاک سوریه، نتیجه‌ای جز بازگشت متجاوزان در تابوت‌ نخواهد داشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: تمامی چیزی که ما از استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه خواستیم تهیه جدول زمانی مذاکرات بود. ما از وی خواستیم تا اسامی کسانی را که با آن ها مذاکره می کنیم به ما بدهد چراکه ما نمی خواهیم با اشباح مذاکره کنیم.

وی افزود: در قطعنامه 2254 شورای امنیت و بیانیه وین تأکید شده که مذاکرات سوریه باید بدون پیش شرط و مداخله خارجی برگزار شود.

معلم گفت: هیئت دولت سوریه در ژنو ایمان خود را به حق مردم سوریه و آینده این کشور نشان داد.

وی ادامه داد: هیئت مخالفان سوریه پس از دستاوردهایی که ارتش سوریه در میدان جنگ حاصل کرد تصمیم گرفت از مذاکرات کناره گیری کند.

وزیر خارجه سوریه گفت: تصمیم حامیان مخالفان از جمله عربستان، ترکیه و قطر موجب ناکام ماندن مذاکرات در ژنو شد. با این حال تصمیم مخالفان برای کناره گیری تصمیم خوبی برای آن ها بود چراکه در تصمیم گیری شان آزادی ندارند.

معلم تصریح کرد: باید مخالفان سوریه در داخل نیز در مذاکرات شرکت کنند چراکه این مخالفان در طول این چند سال در سوریه حضور داشته اند و هیچ کسی نمی تواند ادعا کند که تنها نماینده مخالفان است. همگان و در رأس آن ها دی میستورا باید بدانند که سوریه بدون هیچ پیش شرطی وارد مذاکره می شود و هرگز پیش از برگزاری مذاکرات هیچ گونه پیش شرطی را اجرا نخواهد کرد.

وی گفت: در اصل هیچ مذاکراتی در ژنو برگزار نشد و هیئت ما هیچ گونه پیش شرطی را مطرح نکرد اما طرف مقابل شروطی را مطرح کرد با این حال ما هیچ شرطی را نخواهیم پذیرفت.

معلم درباره اعلام آمادگی عربستان برای اعزام نیروی زمینی به سوریه گفت: اظهارات مسئولان عربستانی در اینباره اساس و پایه ای دارد چراکه مراکز پژوهشی در آمریکا و اظهارات وزیر دفاع این کشور نشان داد که این کشورها خواهان تشکیل نیروی زمینی برای مبارزه با داعش هستند به این دلیل که آمریکا نمی خواهد با ارتش سوریه همکاری کند و کاملا طبیعی است که عربستان بخواهد با آمریکا در این باره همکاری کند. اینجا باید این سوال را مطرح کرد که عربستان در یمن چه کرد و آیا شکست خورد. عربستان همه چیز را در این کشور نابود کرد و هیچ چیزی باقی نگذاشت.

معلم گفت: هرگونه مداخله زمینی در خاک سوریه بدون موافقت دولت تجاوز محسوب می شود. در صورت تجاوز نیز وظیفه هر شهروند سوری است که به مقاومت بپردازد.

معلم تاکید کرد: هرگونه تجاوز به خاک سوریه، نتیجه ای جز بازگشت جنازه های متجاوزان در تابوت‌های چوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: عربستان در یمن هیچ دستاوردی نداشته و چیزی هم باقی نمانده و جنگنده های عربستان، بار دیگر به جاهایی که قبلا بمباران کرده اند، حمله می کنند.

وزیر خارجه سوریه افزود: عربستان اراده و تصمیم آمریکا را اجرا می کند اما به نظر می رسد که پس از پیروزی های ارتش سوریه، توطئه گران و حامیان تروریست ها ناامید شده و تصمیم گرفته اند خود وارد عمل شوند. من بعید نمی دانم که نیروهای زمینی را به سوریه اعزام کنند.

ولید معلم افزود: وجوه اشتراکی میان اقدامات داعش و عربستان وجود دارد مثل شلاق زدن و سر بریدن که یک فرهنگ مربوط به وهابی هاست. با این حال امریکا همچنان بر ائتلاف با عربستان پافشاری می کند.

وی گفت: هیچ تغییری در موضع اردن و کاروان های تروریست ها که همواره از این کشور به سمت سوریه می آیند ایجاد نشده است.

وزیر خارجه سوریه در ادامه از موضع روسیه در حمایت از ارتش سوریه قدردانی کرد و گفت: هماهنگی کنونی میان ما و روسیه باعث می شود که به موضع مسکو اعتماد داشته باشیم. اظهارات سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه کاملا واضح بود که پیش از کنترل مرزها با ترکیه و اردن نمی توان درباره آتش بس صحبت کرد.

معلم تأکید کرد: ما به این مسئله ایمان داریم که راهکار سیاسی تنها راه حل بحران سوریه است. ما اقدامات نظامی را به روند سیاسی مرتبط نمی کنیم و به شکل یکسان برای مبارزه با تروریسم تلاش می کنیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۱۸ بهمن ۱۳۹۴
خداحفظت کنه که مثل یک فرماندو نظامی حرفت قاطعانس
آخرین اخبار