پیروزی انقلاب حاصل یکپارچگی ملت و پشت امام ماندن بود

مردم با یکپارچگی خود و پشت امام ماندن در بحران‌ها، به پیروزی انقلاب رسیدند.

حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سید جمال ساداتیان تهیه‌کننده که در سال 1393 برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد از خاطرات انقلاب می‌گوید:


سین: از خاطرات آن زمان برایمان بگویید.

جیم: در آن زمان ما با توجه به شور و هیجان جوانی که داشتیم، تحرکاتمان کمی بیشتر بود؛ اما خاطره من از پیروزی انقلاب بخش جذابش این بود که امام قرار بود تشریف بیاورند و بهشت زهرا آماده شده بود برای حضور امام. اما آمدن ایشان به تعویق افتاد. چون امکانات در بهشت‌زهرا فراهم شده بود، باید سعی می کردیم که این امکانات از بین نرود و همچنان برای استقبال امام خمینی آماده بماند. دست تقدیر قرعه را به نام من زد. من و چند نفر دیگر آنجا ماندیم تا در ساعات باقیمانده ورود امام به کشور و حضور ایشان در بهشت زهرا و گلزار شهدا، شرایط را به شکلی ایده‌آل حفظ کنیم. ما جایی را که مناسب باشد، برای خواب انتخاب کردیم. اما با توجه به اینکه در این روزها شهیدان راهم می آوردند برای خاکسپاری، مسئولین بهشت زهرا همه چیز را با ما هماهنگ می‌کردند. شبی ساعت حدود دو نیمه شب بود که که یکهو خبر دادند گاردی‌های رژیم شاهنشاهی، حمله کردند. همه دنبال جایی برای مخفی شدن بودند و حتی داخل قطعات قبر نیز رفتند و قایم شدند تا در دسترس نباشند. این قضیه یک ساعتی طول کشید. اما وقتی خبری از ما نبود و با نورهایی که انداختند چیزی پیدا نکردند رفتند و وضعیت سفید اعلام شد.


سین: با توجه به مسئولیتی که داشتید، از شبی که امام قرار بود بیاید بگویید. اتفاقاتی که در بهشت‌زهرا افتاد.

جیم: شبی که قرار بود امام بیاید ستاد استقبال امام با توجه به برنامه‌ریزی که داشتند، از شهرستان‌ها هم مردم می‌آمدند. آن شب مهم شب سردی بود. بجز شبستان‌ها در قبرهای خصوصی هم باز شد و ملت برای استراحت به آنجا رفتند. آن هایی هم که از شهرستان آمده بودند، بدون امکانات و گرسنه بودند. با وجود اینکه کامیون‌هایی برای کمک های مردمی از شهرستان آمده بود و بین مردم پخش شده بود، اما باز هم تعدادی گرسنه مانده بودند.بالاخره با هر سختی که بود همه صبوری کردند برای اتفاق بزرگی که در راه بود. صبح شد و امام  خمینی آمدند.



سین: حسی که از دیدن امام داشتید؟

جیم: خیلی برایم جذاب بود. بالاخره امام را بعد از این همه وقت از نزدیک دیدن با آن قدرت سخنرانی که داشت، خیلی برایم حس خوبی بود.


سین: در آن زمان اوضاع هنر چگونه بود؟


جیم: در آن زمان فضای انقلاب پررنگ و گرم بود، پس از انقلاب اسلامی موقعیتی ایجاد شد که وجود و لزوم هنر آن هم هنر سینما بیشتر حس شد و مردم هم استقبال بیشتری به آن نشان دادند.


سین: با توجه به حضورتان و شغل‌ حال حاضرتان، تا به حال برای ساخت فیلمی شده که از خاطرات آن دوران الهام بگیرید.

جیم: قصه آنچنانی که حس کنم بتوانم بسازمش و دور از شعار باشد، پیدا نکردم و احساس می‌کنم کمی زود است، سینما وارد همچین فضایی شود. شاید نتیجه عکس بدهد. اما اگر کسی می‌خواهد وارد بشود، باید خیلی پخته باشد.


سین: امام را در یک جمله تعریف کنید.

جیم: از نظر من امام خمینی (ره) یک آدم استثنایی بود. با توجه به اینکه خیلی از نزدیک در خدمتشان نبودم، اما از عملکردشان می‌شود فهمید استثنایی بودند. هیچ وقت امام از اراده‌ای که داشت، عقب‌نشینی نکرد. با توجه به بحران‌های موجود، خروجی و ماحصل یکپارچگی مردم و پشت امام بودن، پیروزی انقلاب اسلامی شد.



گفتگو از: سعیده سادات احمدی


انتهای پیام/ 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار