راشا اینسایدِر: پنتاگون از ماجراجویی‌های آزادی‌خواهانه اوباما به ستوه آمده است

راشا اینسایدِر در گزارشی به بررسی سیاست‌های آمریکا در خصوص اختلافات و درگیری‌های روزافزون در سوریه و عراق پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ راشا نیوز در مطلبی نوشت: اوایل سال جاری، سِیمور هِرش، خبرنگار تحقیقاتی سرشناس آمریکایی، مطلب جذابی را با موضوع سیاست‌های آمریکا در خصوص اختلافات و درگیری‌های روزافزون در سوریه و عراق منتشر کرد. عنوان این مقاله که «ارتش در برابر ارتش» بود، درباره تحلیلگران اطلاعاتی پنتاگون سخن می‌گوید که از سال 2013 تاکنون کاخ سفید را از برکنار کردن بشار اسد از سوریه باز می‌دارند، چون معتقدند که خلأ ناشی از این برکناری، فضا را برای جولان دادن و سوءاستفاده گروه‌هایی مانند داعش در سوریه را به شکل اجتناب‌ناپذیری خواهد گشود.

او از صدام حسین و معمر قذافی به عنوان مثال‌های بی‌بدیل از اشتباهی که در صورت برکناری اسد رخ خواهد داد سخن به میان می‌آوَرَد. به گفته هِرش، پس از آنکه اظهاراتش از سوی کاخ سفید نادیده گرفته شد، وزارت دفاع برای خنثی کردن سیاست‌های دولت در خصوص بشار اسد، از طریق نشر اطلاعات محرمانه به نیروهای رابط خارجی، از جمله روسیه، آلمان و اسرائیل، کارشکنی‌هایی را در پیش گرفت، با آنکه می‌دانست این اطلاعات ممکن است به دست دولت سوریه و بشار اسد برسد.

این «نشت» اطلاعات از تابستان 2013 آغاز شد و تا سال 2015 ادامه داشت، و هدف از آن، تقویت حکومت دمشق در مقابل نیروهای مخالف اسد، به‌ویژه داعش بود.

البته علی‌رغم تمام اظهارات جنجالی هِرش، به عنوان کسی که به منابع اطلاعاتی بلندبالایی در دولت آمریکا دسترسی دارد و در حقایقی که مطرح می‌کند نگاه ریزبینانه‌ای دارد، اما نباید از نظر دور کرد که هر منبعی می‌تواند برای بزرگنمایی کاری که انجام می‌دهد، داستان زیبایی را سر و هم کند.

با نگاهی به رویدادهای اخیر در خاورمیانه و آفریقا، به ویژه عراق، لیبی و سوریه، و نقش چشمگیر آمریکا در تشویش و گسترش ناآرامی‌ها، می‌توان به ناهماهنگی گسترده در میان مقامات برجسته آمریکایی پی بُرد. سیاست‌های «بدو و بایست» در سطح بین‌الملل، که عمدتاً از سوی کاخ سفید تنظیم و اجرا می‌شود، به موجی از نارضایتی‌ها و اختلافات وسیع در میان مقامات دولتی آمریکا دامن زده است.

البته نباید نادیده گرفت که بخش عمده‌ای از کاغذبازی‌ها که زمانی به شکل‌گیری سیاست‌های خارجی آمریکا منجر شدند، از سوی اوباما مسدود شدند و ممنوعیت اجرایی یافتند، هر چند از نقش هیلاری کلینتون در این میان نمی‌توان چشم پوشید.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار