یکی از مهم ترین معیارها جهت سنجش درجه توسعه یافتگی یک کشور، میزان اهمیت و اعتباری است که زنان در آن کشور دارا هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ اکنون نگاه جهان، بیشتر به سوی زنان معطوف شده است زیرا امروزه برای تحقق توسعه اجتماعی، تسریع فرایند توسعه اقتصادی و محقق شدن عدالت اجتماعی، چنان چه به زن به عنوان نیروی فعال و سازنده نگریسته شود، قطعاً تأثیر بسیاری در روند توسعه و افزایش کمی و کیفی نیروی انسانی آن جامعه خواهد داشت.

در جهان امروزه با توجه به اینکه زنان نقش موثری در تحقق بحث اقتصاد و توسعه پایدار جهان داشته اند باید همواره سعی داشت تا با ایجاد پیوند و ارتباط مستمر بین زن و اجتماع این پویایی و توسعه را رقم زد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با اشاره به اینکه هدف اصلی تعاونی امور بانوان استان اردبیل هدایت، راهبری و حمایت فرهنگی و اجتماعی از زنان و خانواده ها در سطح استان اردبیل است، افزود: در جهان امروزی که نسل چهارم در روند اشتغال و توسعه و پویایی آن نقش دارند باید توجه اصلی به سمت اشتغال و درآمدزایی زنان جامعه معطوف شود چرا که زنان نقش اساسی در ترویج فرهنگ و تسهیل روند اقتصاد و اشتغال جامعه بر عهده دارند.

حمیده احدی با اشاره به اینکه اکنون جمعیت زنان شاغل در استان اردبیل 28 و 13 درصد می باشد، تصریح کرد: این در حالی است که مجموع نرخ بیکاری در استان اردبیل به 31 و 6 درصد می رسد و این می تواند زنگ خطری برای جامعه و وضعیت اقتصاد کنونی استان باشد چرا که هرچه شاغلان یک منطقه بیشتر باشد به تبع اقتصاد آن منطقه نیز به همان اندازه رونق می گیرد.

وی اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر سازماندهی و ساماندهی امور فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در راستای سیاست های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران در استان اردبیل حاکم است که امید می رود با توجه و عنایت ویژه مسئولان هرچه زودتر شاهد این باشیم که زنان جامعه به ویژه زنان عشایر و روستایی در راستای توسعه و پویایی اقتصاد و اشتغال کنونی جامعه خوش بدرخشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با بیان اینکه تعاونی های امور زنان کمک شایانی به رونق و توسعه امور اقتصادی و اجتماعی زنان دارد، گفت: این تعاونی ها امروزه در سراسر جهان جایگاه ویژه ای دارند که ما باید برای ترویج فرهنگ اشتغال بانوان و رشد پویایی منطقه در این راستا از هیچ کمکی دریغ نکنیم.

*نقش زنان روستایی و عشایری در ایجاد اشتغال در اردبیل

زنان روستایی و عشایری استان هر چند دوشادوش مردان تلاش می کنند اما به خاطر نبود فعالیت مستقل، جایگاه آنها در اقتصاد خانواده به چشم نمی آید در حالی که با تشکیل تعاونی ها و فعالیت زنان روستایی در زمینه های مناسب، با کسب درآمد هم وضعیت درآمد خانواده روستایی بهبود می یابد و هم نگرش سنتی به زنان تغییر می کند.

امروزه باتوجه به اینکه توانایی و قابلیت ایجاد اشتغال و کارآفرینی به صورت نهادینه در بین زنان عشایری و روستایی به چشم می خورد باید تلاش داشت تا با اقدامات لازم و حمایت از این توانایی ها گام محکمی در راستای توسعه اشتغال و فضای کسب و کار بانوان در استان برداشت که این امر حمایت و پشتیبانی مضاعفی نیاز دارد و باید مسئولان استانی اهتمام ویژه ای در این زمینه داشته باشند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل با بیان اینکه زنان عشایر و روستایی نقش عمده ای در ایجاد اشتغال در جامعه دارند، اظهار کرد: خوشبختانه زنان عشایری و روستایی با اتکا بر توان ذاتی خود با ایجاد اشتغال مناسب و شغل های خانگی می توانند نقش خطیری در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در مناطق روستایی را بر عهده داشته باشند که مسئولان استانی به ویژه مدیران تعاونی های زنان روستایی در استان باید با تعمیم به بحث اشتغال و رونق اشتغال بانوان در جامعه زمینه را برای فعالیت هرچه بهتر این قشر فراهم کنند.

احدی توانمندی های نیروهای جوان و کاربلد در زمینه ایجاد اشتغال و مهارت آموزی مهم عنوان کرد و افزود: امروزه باید فرهنگ استفاده از نیروهای جوان کاری در بین دستگاه های اجرایی و شرکت ها ترویج شود تا بتوانیم با استفاده از این اقدام با زمینه سازی اشتغال برای نیروهای جوان، کشور را از رکود اقتصادی حاکم در منطقه نجات دهیم.

وی با اشاره به اینکه از جمعیت 680 نفری زنان در استان اردبیل 32 درصد را زنان عشایر و روستایی تشکیل می دهند، تصریح کرد: طبق آمارها زنان یک سوم تعاونی‌ های کشور را به خود اختصاص داده ‌اند و هم اکنون ؟ نفر از زنان کشور عضو تعاونی ‌ها هستند که این خود یک آمار قابل قبولی است اما باید همواره توجه داشت که استفاده از ظرفیت و توانایی های این بانوان در راستای تحول اقتصاد جامعه و حتی حاکم ساختن اقتصاد مقاومتی در منطقه باشد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری اردبیل ادامه داد: تعاونی های زنان در ایران هم به دلیل ظرفیت های قانونی و اجتماعی و همچنین به لحاظ اینکه تحت پوشش هستند از قابلیت ها و توانمندی‌ های قابل توجهی برای تحقق اهداف توسعه پایدار و اشتغالزایی در کشور برخوردارند که باید تمرکز بر روی ایجاد اشتغال برای بانوان در کشور به خصوص در استان اردبیل مدنظر مسئولان زیربط باشد چرا که بانوان می توانند نقش عمده ای در پویایی اقتصاد و رونق اشتغال داشته باشند.

*رونق تعاونی های بانوان، همچنان در هاله ای از ابهام!

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی استان اردبیل با اشاره به اینکه تعاونی های بانوان در جهان امروزی نقش مهمی در افزایش مشارکت بانوان در زمینه‌ های اجتمای، فرهنگی و اقتصادی دارد، افزود: با توجه به اینکه هم اکنون بخش عمده ای از شاغلان جامعه را بانوان تشکیل می دهند باید توجه داشت تا با رفع موانع بر سر راه تعاونی های بانوان در کشور به ویژه رد استان اردبیل درصدد افزایش این شمارکت همگانی بین بانوان باشیم.

ناصر رحیمی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی و به گفته ای یکی از موانع بزرگ سر راه تعاونی های بانوان در استان اردبیل عدم دسترسی بانوان به منابع مالی کافی است که در این راستا تعاونی ها می توانند با به کارگیری نیروهای کاردان و کاربلد در راستای افزایش اشتغال خود تلاش کنند که در این زمینه کمک مسئولان استانی نیز نقش اساسی دارد.

وی با بیان اینکه مشکلات و موانع زیادی هم اکنون بر سر راه تعاونی های بانوان استان قرار دارد، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که دغدغه اصلی بانوان در زمینه اشتغال و اقتصاد منطقه نیز به محسوب می شود کمبود سرمایه و کارمزد بالای بانکی است که در این زمینه بانوان با مشکل بزرگی رو به رو هستند که باید تعاونی های با کاهش نرخ سود بانکی تعاونی خود و ایجاد زمینه برای افزایش سرمایه گذاری در رفع این مشکل برآیند.

مدیرکل تعاون و امور اجتماعی استان اردبیل همچنین پتانسیل و ظرفیت بالای توانایی های بانوان در استان اردبیل را نیز مهم و کاربردی عنوان کرد و افزود: نیروهای زیادی در استان اردبیل در زمینه اشتغال و کارآفرینی گام اساسی برداشته اند که در این راستا به دلیل نبود سرمایه کافی، عدم حمایت از سوی بانکهای عامل و عدم شناسایی توانمندی ها باعث شده است تا استان اردبیل در استفاده نکردن از ظرفیت های مناسب بانوان برای ایجاد اشتغال و ارتقای تعاونی های بانوان همچنان در یک رکود بزرگی گرفتار باشد.

رحیمی برگزاری دوره های مناسب آموزشی و کارگاه های یادگیری مهارت برای بانوان در استان را نیز غیر قابل قبول عنوان کرد و افزود: متاسفانه در استان اردبیل در راستای ایجاد و برگزاری دوره های مهارتی و آموزشی برای بانوان با مشکلات عدیده ای روبه رو هستیم که انتظار می رود توجه مسئولان بیش از هر مسائل دیگری به این موضوع معطوف باشد تا بتوانیم در راستای رفع موانع تعاونی های بانوان در اردبیل گام اساسی برداریم.

مدیر تعاونی و امور اجتماعی استان اردبیل با اشاره به اینکه تعامل با واحدهای استانی و دستگاه های اجرایی به منظور تبادل نظر بانوان در زمینه استفاده از توانایی های بانون الزامی است، اظهار کرد: تعاونی های بانوان دراستان اردبیل باید با استفاده از طرح ها و ایده های مناسب و راهبردی در انعکاس مشکلات بانوان و رفع آنها اقدامات اساسی انجام دهند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.