عدم توسعه زیرساخت‌های سلامت به دلیل کم توجهی/ 110 اورژانس جدید در کشور راه اندازی می‌شود

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه زیرساخت‌های حوزه سلامت به دلیل کم‌توجهی با پیشرفت همراه نبوده است، گفت: 110 اورژانس جدید در کشور راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر هاشمی وزیر بهداشت و درمان کشور در مراسمی که به عنوان بزرگداشت روز پرستار در سالن‌ همایشهای صدا و سیما برگزار شد، ضمن تبریک این ایام فرخنده گفت: شرایط امروز ایران نسبت به گذشته خاص‌تر است، از یک طرف در منطقه آشوبگری قرار داریم که جریانات فرقه‌ای و مذهبی در آن راه افتاده و از طرفی دولت با اراده مردم سر کار آمده و با برنامه‌های اعتدال تدبیر و امید طرح تحول سلامت را اجرا کرده و یک برنامه در جهت برداشتن تحریم‌ها انجام داده است.

وی ادامه داد: در برداشتن تحریم‌ها همه ارکان حکومت در جهت اجرایی شدن آن بودند و دولت در این زمینه تلاش‌های زیادی کرد تا موضوع برداشتن تحریم‌ها به نتیجه برسد و تمام مذاکره‌کنندگان جان، مال و آبرویشان را گذاشتند تا چنین مشکلی از کشور دور شود.  

هاشمی افزود: ما جامعه پزشکی و پرستاری به دنبال مطالباتمان هم که باشیم باید به صورت یک مجموعه پیوسته عمل کنیم چرا که در غیر اینصورت به نتیجه نمی‌رسیم و مردم هم این موضوع را نمی‌پسندند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: مردم به دنبال امنیت و آرامش هستند و برای اینکه از دعوا و بی ‌سر و سامانی‌ها خسته بودند به این دولت رای دادند. از این رو آنهایی که خودشان را خادم می‌دانند باید سرلوحه کارشان به گونه‌ای باشد که از نگاه مردم وظیفه خود را انجام داده باشند.

وی ادامه داد: هر کدام از کسانی که لباس سپید جامعه پزشکی را بر تن کرده‌اند، هدفشان خدمت به مردم است و برای آنها فرقی نمی‌کند که فردی که در مقابلشان به عنوان بیمار است چه رنگ و نژاد و یا چه دین و سمتی دارد و از آنجا که این لباس را مقدس می‌دانند برای خدمت گام بر می‌دارند. 

هاشمی بیان کرد: دغدغه امروز مردم توجه به دردشان است. بنابراین همه باید دست به دست به هم دهیم و در این مسیر برای توجه به این دغدغه تلاش کنیم . 

وزیر بهداشت اظهار کرد: بسیاری از افرادی که در کشور کار می کنند به اینکه ساختمان و یا ریلی را بسازند، افتخار می‌کنند و هزینه در امر سلامت و سرمایه گذاری در حوزه‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و ارتقا دانش برایشان فرقی ندارد، در صورتی که این مسئله بسیار مهم است و ثابت شده که هرچه در حوزه سلامت موفق‌تر باشیم ارتقای کشور نیز بیشتر است.در واقع بخشی از مشکلات ما ناشی از نگاه سنتی‌ای است که باعث شده است اولویت سلامت در رتبه 10 یا 12 به بعد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در این 50 سال اخیر نه تختی اضافه شده است و نه بیمارستان جدیدی احداث،‌خانه‌های بهداشت را داریم اما مراکز بهداشتی درمانی را لااقل به تعداد کافی نداریم. مثلا در تهران اگر فردی سکته کند تا زمانی که در ترافیک بخواهد به یک بیمارستان برسد لااقل در حدود 4 ساعت زمان لازم است که این موضوع باید حتما پیگیری شود. 

وی ادامه داد: توسعه پیدا نکردن زیر ساختهای لازم به دلیل کم‌توجهی بوده است ما این مشکل را در حوزه دندانپزشکی داریم و بیش از 90 درصد این بخش خصوصی است همچنان که در حوزه پرستاری با وجود اینکه خط اول خدمت در حوزه سلامت نظام پرستاری است اما 100 هزار پرستار کم داریم. ما بارها این کمبودها و نبود توسعه‌های کافی را مطرح کرده‌ایم . اما متاسفانه هیچ حرکتی برای حل این مشکل انجام نشده است.  وگویی این حرف عادی شده است. 

دکتر هاشمی اظهار داشت: بالای20 هزار نفر در جامعه پزشکی بازنشسته شده‌اند با وجود اینکه همچنان کار افزایش پیدا کرده است و می توان گفت که در اورژانس‌ها تا 40 درصد افزایش مراجعه را داشته‌ایم . 

وی عنوان کرد: طبق آمارها به این نتیجه رسیده ایم که 85 درصد از افرادی که در آمد کمتر از یک میلیون دارند برای خدمات درمانی مراجعه می کنند که این افتخاری برای پزشکان است، پوشش بیمه‌ای 11 میلیون نفری باعث شده است که کسانی که از هزینه‌های درمان خود نگران بودند برای درمان مراجعه کنند. 

هاشمی در خصوص استخدام پرستاران گفت: در پرستاری با کمبود 100 هزار نفری در گروه پرستاری مواجهیم البته وزرای بهداشت و مسئولین قبلی هم این موضوع را مطرح کرده‌اند اما دریغ از حرکتی است که بخواهد این مشکل را حل کند. مسئولین بیمارستان‌ها بسیار دوست دارند که این افراد را دولت استخدام کند تا حقوقشان توسط دولت پرداخت شود و بیمارستان‌ها بتوانند هزینه‌ها را در بخش تجهیزات و نوسازی استفاده کنند. 

وی با اشاره به برخی مسائل در حوزه پرستاری گفت: ما و شما هم عقیده‌ایم اما نمی‌دانم چرا در برخی زمینه‌ها توضیحات ما برای برخی موثر نیست که شاید مشکل از خود ماست که نمی‌توانیم سخنان نافذ بگوییم.

وزیر بهداشت به بحث مدیریت درحوزه سلامت اشاره و اظهار کرد:‌ از روز اول گفته‌ام که نیازی نیست یک پزشک وزیر بهداشت باشد. در دنیا و در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت اقتصاددان بوده و اینطور نیست که اگر پزشک نباشد پرستار وزیر شود. البته در بسیاری از کشورها وزیر بهداشت وزیر رفاه نیز هست و موضوع منابع و خدمت با هم درآمیخته هستند، بنابراین اینطور نیست که وزارت بهداشت بخواهد خدمت ارائه دهد و دیگری پول در اختیار بگذارد و این تازه اول مصیبت باشد.

وی ادامه داد:ولی در کشور ما فردی که در مرز دانش و علم حرکت می‌کند زمانی که پستی مدیریتی بگیرد هر اتفاقی از تولد تا مرگ رخ دهد یقه او را می‌گیرند.  امیدوارم که در آینده تغییرات جدی ای درماموریت‌ها ایجاد شود. یکی از آرزوهایم این بوده است که جامعه پرستاری از لحاظ علمی هم تراز با جامعه پرستاری بین‌المللی در سراسر کشور پیشرفت کند اما متاسفانه این آرزو محقق نشد و معتقدم انتقال پرستاری و مامایی از بیمارستان به دانشکده ها اشتباه بزرگی بود که برای جامعه پرستاری اتفاق افتاد، چراکه آنها باید در بالین حضور داشته باشند.همچنین کمک بهیار ، بهیاری و کاردانی و گرایش‌های پرستاری متاسفانه به اشتباه حذف شدند در صورتی که پرستار اگر نباشد کار پزشک انجام نمی‌شود. 

110 اورژانس جدید درحال ساخته شدن 
وی بیان کرد : زمانی به دلیل پارتی‌بازی ها در جذب نیرو از 230 هزار نفر نیرو به 420 هزار نفر رسیدیم که نیروهایی که متخصص نبودند روی کار آمدند و ما را با مشکل مواجه کردند که خوشبختانه با ممنوع کردن برخی استخدام ها و اقداماتی دیگر این مشکل تا حدی حل شد. ما در زمانی که وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم حدود 8 هزار میلیارد بدهی داشت که مهم‌ترین کاری که در این راستا انجام دادیم، دانشگاه های کشور را به سود دهی رساندیم تا بدهی‌ها را جبران کنیم و کارهای اجرایی را نیز انجام دهیم .هم اکنون 100 تا 110 اورژانس جدید در حال ساخته شدن هست و تقریبا تمام بیمارستان های جدید در حال ساخت و ساز می‌باشند.

هاشمی افزود: ما به خاطر کار طاقت فرسای گروه پرستاری شرمنده آنها هستیم و باید بگوییم که در تلاشیم نیروی لازم را تامین نماییم. همگان باید بدانند اعتباراتی که به ما تعلق می‌گیرد قاعده و قانون دارد و اینطور نیست که در هر جایی که بخواهیم آنها را استفاده کنیم. به طور مثال کل پولی که برای کتاب تعرفه گذاری هزینه گذاشته ‌ایم 700 میلیارد تومان بوده است، درواقع تمامی اعتبارات محل هزینه‌‌اش مشخص است و نمی‌شود که این پول را به موارد دیگر مثل استخدام و تامین نیرو اختصاص دهیم.اما بدانید که همواره در جهت تکریم جامعه پزشکی و به خصوص پرستاری تلاش می‌کنیم.

وی اظهار داشت: باید نگاه مردم به جامعه پزشکی را تغییر دهیم و این وظیفه خود جامعه پزشکی است. چرا که مردم وقتی می‌بینند چه کسی با خدمت و عشق و چه کسی برای منافع خود کار می‌کند، مقایسه می‌کنند و با آن نگاه به جامعه پزشکی نگاه می‌کنند.در واقع باید بدانیم وقتی مردم به ما مراجعه می‌کنند در بدترین شرایط هستند و وظیفه ما این است که به آنها توجه کنیم و نگذاریم در امر خدمت رسانی به آنها کم توجهی شود .  تکریم جامعه پزشکی از سوی خودشان است در واقع از سوی عقلانیت و در عین حال همبستگی آنها است.


 انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار