باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد ؛

وقتی هویت شهرهایمان دستخوش تغییر می‌شود!

در گذشته سیمای شهرها بیانگر هویت مردم بودند در حالی که امروزه کمتر شاهد چنین تعریفی از سیما و منظر شهر هستیم.

وقتی هویت شهرهایمان دستخوش تغییر می‌شود!
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها وقتی از بزرگراه‌ها، میادین و خیابان‌های پایتخت می‌گذریم یا در ترافیک خسته کننده به دنبال لحظه‌ای آرامش می‌گردیم گاهی شاهد جمله‌ای تأمل برانگیز برعرشه پل‌‌ها یا بیلبوردها هستیم، جملاتی که خواسته یا ناخواسته ما را به فکر فرو می‌برند و موجب می‌شوند تا به عقب بازگردیم و به رفتارها و گفتارهایمان، به نزدیکانمان و مهم تر از همه به خودمان و سرنوشتمان فکر کنیم.

مردم هنگامی که به خیابان می‌آیند که قصد جابجایی از نقطه‌ای به نقطه دیگر را دارند و یا می‌خواهند نیاز فیزیکی را برطرف کنند در نتیجه چنین محیطی مستعد بروز هرگونه آشفتگی و ناهنجاریست. 

عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی و رئیس ستاد ملی باز آفرینی پایدار شهری گزارشی در خصوص جلسات ستاد، وظایف محوله به آن، تصمیم گیری‌ها و تصمیم سازی‌های پیشین ستاد ملی باز‌آفرینی پایدار شهری و همچنین اقدامات دستگاه‌های اجرایی در راستای عملیاتی کردن مصوبات قبلی این ستاد به سخنگوی هیئت دولت و اعضای جلسه ارائه کرد.

عباداله فتح اللهی مدیر عامل سازمان نوسازی و دبیر ستاد بازآفرینی شهر تهران ضمن گلایه از عدم توجه دولت به بهسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه، تعیین تکلیف ماتریس مدیریتی و تبیین یک مدیریت منسجم، یکپارچه و هوشمند که توانایی هم راستا سازی و هماهنگی اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد ملی را داشته باشد ضروری دانست.

** ارتباط تنگاتنگ عقاید اسلامی- ایرانی با معماری سنتی

معماری گذشته و سنتی را می‌توان سرشار از مفاهیمی دانست که براساس عقاید، اندیشه اسلامی- ایرانی معنا می‌یابد. یکی از مفاهیمی که با ریشه گرفتن از فرهنگ اسلامی و باورهای دینی به عرصه معماری سنتی ایران راه یافته، موضوع محرمیت است.

محرمیت یکی از اصول اساسی و قابل توجه در معماری سنتی ایران است که به نحوی معنادار با هویت ایرانی اسلامی پایتخت همراه بوده است.

از ابتدای مطرح شدن موضوع نوسازی و احیای بافت‌های تاریخی در شهرهای ایران همواره چالش بین حفظ هویت و ارزش‌‌های تاریخی این بافت‌ها از یک سو و نوسازی و ایجاد شرایط زندگی امروزی مانند تعرض معابر و افزایش تراکم ساختمانی مطرح بوده است.

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به عزم جدی در حمایت از طرح‌های باز‌آفرینی شهری و بیان اینکه در لایحه بودجه سال 95 مبالغ مناسبی برای بازسازی بافت‌های فرسوده و آسیب پذیر شهرهای کشور در نظر گرفته شده گفت: استان گیلان به عنوان استان گردشگری کشور و برخوردار از منابع طبیعی از جمله سواحل خزر و جنگل‌ها جزء استان‌های مهاجر پذیر است که رشد حاشیه نشینی در آن بسیار بالا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار