ادعای بلومبرگ: پوتین در گفتگوهای سوریه در پی بهره‌مندی از دستاوردهای نظامی خود است

به نوشته بلومبرگ، بمباران‌های هوایی روسیه، دست رئیس جمهور سوریه را در گفتگوهای آشتی سوریه باز گذاشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت بلومبرگ با انتشار مطلبی مدعی شد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در تلاش است تا دستاوردهای بزرگترین لشگرکشی جنگی خود را نقد دریافت کند. نیروهای روسیه به هم پیمان پوتین، بشار اسد، کمک کردند تا پس از پنج سال جنگ معارضان را عقب برانند. پس از برقرار شدن تعادل، کرملین برای توافق با آمریکا و دیگر قدرتها بر سر آتش بس و گسیل کمک های بشردوستانه چراغ سبز داد.

برای این کشور، این توافق جلوی شکست گفتگوهای آشتی را می گیرد و فرصت می دهد تا اسد جایگاه خود را استوارتر ساخته و خطر گسترش درگیری با هم پیمانان آمریکا، یعنی عربستان و ترکیه، گرفته شود. آمریکا می خواهد جنگ با تروریست های داعش را گسترش دهد ولی اروپا با بدترین بحران آوارگان از جنگ جهانی دوم به این سو دست به گریبان است و می خواهد جلوی تهدید فزاینده تروریست ها را بگیرد.

به گفته آیهام کامل، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در شرکت مشاوره ای اوراسیا گروپ، قمار جنگی پوتین در سوریه که بزرگترین عملیات جنگی در بیرون مرزهای این کشور پس از جنگ سرد به شمار می رود به او همان توان چانه زنی که دنبالش بود را داده است. کامل می گوید: «همگان می دانند که روس ها اکنون دست بالا را در سوریه دارند و رویکرد غرب، بالا بردن دست ها در برابر روسیه است.»

اگر توافق 12 فوریه مونیخ سر جای خود بماند می تواند از تنش های روسیه با آمریکا و اتحادیه اروپا بکاهد هرچند که تحریم های اتحادیه اروپا بر سر اقداماتی که پوتین در اوکراین داشته به گسترده ترین رکود روسیه در این دو دهه پس از سقوط بهای نفت دامن زده است.

ولی سرنوشت این قرارداد کمابیش بی درنگ با تردید همراه شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه،  روز شنبه گفت که آمریکا  به توافق پایبند نیست و فرصت کامیابی در گفتگوها را به کمتر از 50 درصد رسانده است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، که در نشست دیگری سخنرانی می کرد خواستار پایان بمباران گروه های مخالف اسد به دست روس ها شد.

ارتش اسد این ماه گرداگرد حلب را، که بزرگترین دژ باقیمانده معارضان است گرفته و راه رساندن کمک های ترکیه به تروریست‌ها را گسسته است. نیروهای جنگی سوریه چشم به ادلب دوخته اند. این پیشروی شتابان با سرزنش های آمریکا و هم پیمانانش رو به رو شده که می گویند این اقدام، حال و روز مردم منطقه را سیاه کرده است.

جان مک کین، سناتور جمهوریخواه،  دولت اوباما را بابت نشان دادن انعطاف در برابر فشار روسیه سرزنش کرد و در مونیخ نسبت به «مشروعیت بخشیدن به کارهای آنان در سوریه» هشدار داد. 

برای روسیه، تصمیم به توقف درگیری ها نشان می دهد که آنها پذیرفته اند فشار همراه با حمله های تمام عیار با خطر واکنش برابر همراه است. جایگاه اسد امروز بسیار استوارتر از شش هفته پیش است و توازن قوا به سود او شده است.

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار