در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛

ویروس زیکا زاده تغییرات اقلیم/گرمایش زمین و شیوع مگس‌های ناقل بیماری

کارشناس محیط زیست گفت: گرمایش زمین و تغییرات اقلیم موجب شیوع مگس‌های ناقل بیماری و ویروس زیکا می‌شود که هم اکنون برخی کشورها درگیر آن شده‌اند.

الهام سلیمانیان کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص ارتباط پراکنش ویروس زیکا و بیماری‌های واگیردار با تغییرات اقلیم و گرمایش زمین اظهار داشت: تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین شرایط مناسبی را برای پراکنش ویروس زیکا فراهم کرده‌اند.

وی ادامه داد: دانشمندان از سال‌های قبل، ارتباط معنی داری بین افزایش دمای هوا، وقوع و شیوع بیماری‌های واگیر دار یافته‌اند.

کارشناس محیط زیست با بیان این که هم اکنون ویروس زیکا در 23 کشور به وسیله نوعی مگس با پراکنش جهانی منتقل می‌شود، افزود: محققان براساس یافته‌های اولیه خود گرمایش جهانی زمین را از موثرترین دلایل بر شیوع ویروس زیکا اعلام کرده‌اند.

سلیمانیان ادامه داد: تجمع آب ناشی از باران بر روی زمین محیط مناسبی برای تولید مثل مگس ناقل، ایجاد کرده و گرمای هوا نیز شرایط مطلوبی برای پراکنش زیکا به وجود می‌آورد.

وی گفت: در هوای گرم که مردم با لباس‌های تابستانی زندگی می‌گذرانند بیشتر در معرض مگس ناقل قرار می‌گیرند که این شرایط در سال 2015 که گرمترین سال جهان اعلام شده شیوع زیکا در روسیه، چین و آمریکای لاتین اتفاق افتاده و شیوع سریع آن به دلیل گرمایش زمین در مناطق مختلف جهان باعث ایجاد نگرانی شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
عامل انتقالش پشه اجیپتوس هستش
آخرین اخبار