تایمز آو اسرائیل:

اهداف متفاوت ترکیه و رژیم صهیونیستی از برقراری مجدد رابطه

به نوشته تایمز آو اسرائیل، علت اصلی تمایل صهیونیست‌ها برای نزدیکی به آنکارا، منافع اقتصادی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ تایمز آو اسرائیل در گزارشی نوشت: پس از سالها، نمایندگان رژیم صهیونیستی هفته گذشته به ژنو رفتند تا به یک نزاع دیرینه با رقیبی منطقه‌ای پایان دهند؛ اما این رقیب نه فلسطین بلکه ترکیه است.


این دو که زمانی شرکای مهم یکدیگر به شمار می‌رفتند، در سال‌های اخیر به دشمنان هم تبدیل شده‌اند. آنکارا در سال‌های اخیر از دشمنان رژیم صهیونیستی حمایت کرده است و «رجب طیب اردوغان،» رئیس‌جمهور ترکیه، از تریبون‌های مختلف بین‌المللی برای محکوم کردن رژیم صهیونیستی در خصوص برخورد آن با فلسطینی‌ها استفاده کرده است.


بنابر این گزارش، در ماه دسامبر (31 روز منتهی به 12 دی) آنکارا و تل‌آویو پس از 6 سال تصمیم گرفتند مذاکرات را برای از سرگیری روابط آغاز کنند. اما چه اتفاقی این دو را پس از سال‌ها به یکدیگر نزدیک کرده است؟ چرا تعدادی از تحلیلگران صهیونیست همچنان نسبت به حل مسائل میان دو طرف تردید دارند؟


علت اختلافات


ترکیه و صهیونیست‌ها از دیرباز و از زمان آغاز شکل‌گیری رژیم صهیونیستی با یکدیگر روابط نزدیکی داشتند؛ اما در سال 2002 و به دنبال پیروزی حزب عدالت و توسعه «آ ک پ،» سیاست خارجی ترکیه به نفع فلسطین تغییر کرد. این مسئله باعث تنش میان دو طرف شد.


اما مسئله‌ای که به منزله تیر خلاص به روابط تل‌آویو و آنکارا محسوب می‌شود، کشته شدن 9 شهروند ترکیه در سال 2010 به دست نیروهای صهیونیستی بود. این افراد سوار کشتی بودند که قصد داشت به منظور کمک به مردم غزه وارد این منطقه شود که بوسیله نیروهای صهیونیستی هدف حمله قرار گرفت. به دنبال این حادثه، ترکیه خواستار عذرخواهی رژیم صهیونیستی شد؛ اما صهیونیست‌ها از انجام آن سرباز زدند. ترکیه سفیر این رژیم را اخراج کرد و روابط نظامی با این صهیونیست‌ها را به حالت تعلیق درآورد.


نیاز ترکیه به یک متحد در منطقه ناآرام خاورمیانه


در سال 2013 به دنبال میانجیگری باراک اوباما، «بنیامین نتانیاهو،» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، در یک تماس تلفنی از اردوغان عذرخواهی کرد. سرانجام مذاکرات برای برقراری همه‌جانبه روابط سیاسی میان دو طرف در ماه دسامبر (31 روز منتهی به 12 دی) آغاز شد.


مشکلات ترکیه در خاورمیانه مانند تأثیر جنگ داخلی سوریه، اتهامات وارده بر آنکارا مبنی بر داشتن رابطه با گروه تروریستی داعش، اختلاف با مصر بر سر حمایت ترکیه از حماس و ناآرامی‌های داخلی این کشور، آنکارا را به فکر تجدید نظر در روابطش با صهیونیست‌ها انداخت.


رژیم صهیونیستی به دنبال مشتری برای گاز طبیعی


کارشناسان معتقدند هدف اصلی نتانیاهو برای برقراری مجدد رابطه با ترکیه، اقتصادی است. توافق با ترکیه برای صهیونیست‌ها به معنای تجدید روابط با متحد سابق و یافتن خریدار برای گاز طبیعی این رژیم است. 


غزه، مانعی بر سر راه اتحاد دوباره


مسئله‌ای که به جدایی ترکیه و رژیم صهیونیستی انجامید، غزه بود که همچنان ممکن است مانع اصلی بر سر راه دو طرف برای بهبود روابط باشد. یکی از پایگاه‌های حماس، جنبش نظامی حاکم بر غزه، در ترکیه قرار دارد و آنکارا همواره از رژیم صهیونیستی خواسته است به حصر غزه پایان دهد.
ترکیه در توافق جدید از صهیونیست‌ها درخواست کرده است یا به این حصر پایان دهند یا دست‌کم از شدت آن بکاهند. رژیم صهیونیستی نیز در مقابل از مقامات ترکیه خواسته است رهبران حماس را از این کشور اخراج کند.


رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر با رقبای ترکیه مثل مصر، یونان و قبرس روابط نزدیکی برقرار کرده است. کارشناسان صهیونیست معتقدند برقراری روابط با ترکیه، که در 7 سال گذشته به شدت منتقد رژیم صهیونیستی بوده است، به از دست دادن این کشورها نمی‌ارزد. مضاف بر این که احتمال دارد در صورت وقوع جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی در غزه، اردوغان مشکل‌ساز شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۸ ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
خوب است هر دو قصاب ملت های سوریه و فلسطین به جهنم بروند .
آخرین اخبار