پس از آزادسازی نرخ ها؛

بی ثباتی در بازارقیمت بلیت هواپیما / چه برسر قیمت ها در نوروز می آید

آزادسازی نرخ بلیت های هواپیمایی به علت ایجاد بی ثباتی، زندگی مردم را دچار تلاطم کرده اما مسئولان ادعا دارند که همچنان این بازار آرام است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،آذرماه امسال بود که بالاخره شرکت های هواپیمایی به خواسته خود رسیدند و آزادسازی نرخ بلیت هواپیما کلید خورد.

براین اساس، نرخ بلیت در ۱۷۰ مسیر داخلی آزاد شد تا بند (ب) ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه کشور رنگ اجرایی به خود بگیرد و نرخ بلیت ها بر اساس وضعیت بازار، تقاضا و شرایط ایرلاین ها تعیین شود و بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافرین و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور با اجرای این بند تحقق یابد.

لازم به ذکر است که آزادسازی نرخ بلیت فقط مربوط به پروازهای برنامه‌ای است که الزاماً از طریق کانال‌های توزیع شرکت‌های هواپیمایی صورت می گیرد.

اما یکی از مباحثی که در این خصوص وجود دارد افزایش غیر منطقی قیمت ها در اثر آزادسازی نرخ ها است؛  چراکه همواره بازار آن هم با رنگ و بوی سیاه، در زمانهای خاص جیب های مردم را نشانه رفته است و مردم از این آزادسازی ها همیشه واهمه داشته اند.

*** کاهش قیمت بلیت پس از آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما

محمد سعید شرفی مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشور درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از زمان آزاد سازی نرخ بلیت های هوایی، شاهد کاهش قیمت در مسیرهای پرتردد حتی به کمتر از نرخ مصوب بودیم.

شرفی با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری طبق الزام قانون وارد نرخ گذاری بلیت ها نخواهد شد و دست ایرلاین های داخلی برای تعیین قیمت مسیرهای آزاد شده، باز خواهد بود گفت: این شرکت ها تنها ملزم هستند که مسیرها را به سازمان اعلام کنند تا از بروز هرگونه تخلفی در ایام نوروز جلوگیری شود.

***مردم گران فروشی را اطلاع دهند

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشوراظهار داشت: برای جلوگیری از تخلف، سازمان تعزیرات و شرکت های هواپیمایی تیم های بازرسی را تشکیل داده تا بر عملکرد شرکت های خدمات مسافرتی نظارت کنند.

شرفی با بیان اینکه اگر آژانس ها و شرکت های خدمات مسافرتی فراتر از آنچه که در آزادسازی نرخ بلیت هواپیما تعیین شده نرخها را تعیین کنند مصداق گران فروشی است، گفت: اگر مردم تخلفی در این زمینه مشاهده کردند با مراجعه به  سازمان هواپیمایی کشوری یا سازمان تعزیرات این موضوع را پیگیری کنند.

*** آزادسازی به معنای افزایش خدمات در کوتاه مدت نیست

شرفی در ادامه تصریح کرد: آزادسازی نرخ بلیت های هواپیمایی به معنای افزایش خدمات در کوتاه مدت نیست.

مشاور رئیس سازمان هواپیمایی کشور با بیان اینکه زمانی که تعیین نرخ بلیت ها تکلیفی بود شرکت های هواپیمایی بلیت های خود را به قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده خود می فروختند، گفت: با تاکیدی که بر اجرای دستورالعمل حقوق مسافر داریم و با توجه به سخت گیری هایی که به ایرلاین ها وارد می شود حتما باید این دستورالعمل را رعایت کنند.

وی ادامه داد: به این ترتیب به مرور زمان  شاهد ارتقا کیفیت به تناسب منطقی شدن نرخ بلیت های هواپیما خواهیم بود.

این صحبت ها در حالی اتفاق می افتد که گزارش های میدانی خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان حکایت از آن دارد که نرخ بلیت های یک مسیر با قیمت های بسیار متفاوتی به فروش می رسد و هیچگونه سنخیتی با هم ندارد.

براساس این گزارش یکی از مسافران پرواز مشهد – تهران  در گفتگو با خبرنگار ما گفت: طبق صحبت هایی که با دیگر مسافران این پرواز داشتم هر کدام از مسافران بلیت را با نرخ های متفاوتی از جمله150 ، 400 ، 500 و 700 هزار تومان تهیه کرده بودند؛ این امر درحالی اتفاق افتاده است که تمام مسافران از یک نوع خدمت بهره برده اند.

اما تمام ماجرا به این جا ختم نمی شود و طبق گزارش های قبلی رسیده به باشگاه خبرنگاران جوان قیمت برخی بلیت های این مسیر حتی به 900 هزار تومان هم رسیده که نزدیک به نرخ بلیت سفرهای خارجی است.

این نوسان قیمتها در حالی اتفاق می افتد که نگرانی مردم با نزدیک شدن به پیک سفر در ایام نوروز در خصوص قیمت ها بسیار زیاد است.

اما نباید فراوش کرد که تا زمانی که تقاضا و عرضه با هم همخوانی ندارد آزاد سازی نرخ بلیت هواپیما را به نفع مسافران باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۴
حالابرین هواپیمای ایرباس فرانسه ای بیارید...
آخرین اخبار