ایندیپندنت: سخت گیرانه تر شدن نگهبانی از زنان ایزدیِ دربند داعش

پس از یک رشته عملیات نجات زنان ایزدی در دل خلافت خودخوانده داعش، نگهبانی از آن‌ها سخت گیرانه تر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، پس از یک رشته عملیات نجات که در دل خلافت خودخوانده داعش روی داد، تروریست های این گروه از ترس گریختن غنیمت های جنگی خود محاصره امنیتی هزاران برده ایزدی را سخت تر کرده اند. قاچاقچیان و دولتمردان و وکیلان و طرفداران همگی، اکنون و هماواز با هم، می گویند که نجات کمابیش 3500 زن و کودک ایزدی که هنوز در سرزمینهای اشغالی تروریست های داعش گرفتار هستند سخت تر شده است. دردسر دیگر، بحران مالی کردستان عراق است که سبب شده برای عملیات پرهزینه آزادسازی ایزدی ها از راه های قاچاق و رساندن آنها به بخش هایی که در دست کردهاست پولی در دسترس نباشد.

دولت اقلیم کردستان که از افت بهای جهانی نفت به دردسر افتاده برای عملیات نجات بودجه ای کنار گذاشته بود ولی دیگر از آن پول خبری نیست. به جایش، خانواده های ایزدی در تلاش هستند تا پول قرض کنند تا هزینه های درخواست باج داعشی ها و هزینه های قاچاقچیان را برای رفت و آمد و فراهم کردن خانه های امن پرداخت کنند. تاکنون بیش از 2000 زن و کودک ایزدی از راه پرداخت باج یا آزادسازی یا گریز نجات یافته اند.

اینان در سال 2014 و هنگامی گرفتار شدند که تروریست های داعش شهر سنجار را در شمال باختری عراق به چنگ آوردند، شهری که زادگاه صدها هزار مردم این اقلیت دینی است که داعشی ها مشرک می نامیدند. داعشی ها کودکان و زنان جوان را ربودند و مردان و پیرزنان را کشتند. کسانی که نتوانستند بگریزند کشته و در گورهای گروهی دفن شدند.

یکی از این زنان در ماه های پایانی سال گذشته با کمک یک شبکه قاچاق در سوریه نجات داده شد. خانواده او باج 25 هزار دلاری پرداخته بود تا قاچاقچیان بتوانند او را از نوار مرزی بگذرانند و به عراق بازگردانند. او که اکنون در اردوگاهی در کردستان عراق زندگی می کند با روزنامه ایندیپندنت گفتگو کرد و گفت که پس از گرفتار شدنش در اوت 2014  او را همراه کودکانش در موصل از زندانی به زندان دیگر فرستادند. سپس او را به آموزشگاهی در رقه سوریه فرستادند. پس از آن، راهی بازار برده فروشی در زیرزمین خانه ای در دیر الزور شد. او می گوید: «آنها همه زنان را به خط کردند و تروریست ها می آمدند و اگر از کسی خوششان می آمد او را برای خود برمی داشتند.» بیش از 40 زن و دختر در بازار بودند. برخی پیر و برخی هشت نه ساله بودند. بهای آنها بستگی به سال و زیبایی شان داشت. گران ترین آنها 6000 دلار فروخته شد. او می گوید: «امیدوار بودیم حمله هوایی بشود و ما کشته شویم تا شاید راحت شویم.»

این زن پس از رهایی به خانه بازگشت و شب نخست را با بستگانش سر کرد ولی می گوید: «دلم پیش دیگر کسان خانواده ام است که هنوز گرفتار و دربند داعش هستند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار