عربستان: دیگر از ارتش لبنان حمایت نخواهیم کرد

عربستان سعودی اعطای کمک 3 میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پرس تی وی؛ عربستان سعودی اعطای کمک 3 میلیارد دلاری خود را به ارتش لبنان متوقف کرده است. خبرگزاری رسمی عربستان (واس) روز جمعه (30 بهمن) ضمن انتشار این خبر دلیل این اقدام را اختلاف میان مقامات سعودی با دولت لبنان بر سر جنبش مقاومت حزب‌الله اعلام کرد.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام رسمی عربستان که نامش فاش نشده است، نوشت به دلیل مواضع حزب‌الله در حمایت از دولت سوریه، پادشاهی عربستان «در روابط خود با جمهوری لبنان یک تجدید نظر کلی خواهد کرد.»

براساس این گزارش مقامات سعودی این تصمیم را به دلیل عدم هماهنگی دولت لبنان با مواضع ریاض اتخاذ کرده‌اند.

براساس برنامه‌ای از پیش تعیین شده، قرار بود کمک‌های مالی عربستان به ارتش لبنان از طریق فرانسه به این کشور اعطاء شود.

به گفتۀ این مقام سعودی، عربستان در یک تصمیم جداگانه باقیماندۀ یک بسته مالی 1 میلیارد دلاری را نیز که قرار بود به نیروهای امنیت داخلی لبنان اختصاص یابد، پرداخت نخواهد کرد.

یک منبع نظامی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت عربستان سعودی توقف کمک‌های نظامی خود را به اطلاع «فرماندهی ارتش لبنان» نرسانده است.

لبنان اولین بخش از کمک‌های تسلیحاتی عربستان را که شامل موشک‌های هدایت شوندۀ ضد تانک بود در ماه آوریل سال 2015 میلادی (حدود فروردین ماه 1394) دریافت کرد.

براساس گزارش‌ها پس از ارائۀ این تسلیحات برنامۀ حمایتی عربستان سعودی با موانعی برخورد کرد.

در ماه ژوئن (حدود خرداد ماه 1394) یک منبع دیپلماتیک فرانسوی خبر لغو این قرارداد حمایتی را رد کرد، اما گفت که در ارسال تسلیحات تاخیر وجود دارد.

در همین حال عادل الجبیر، وزیر امور خارجۀ عربستان گفت که توافقنامۀ میان لبنان و عربستان به طور معمول درحال اجرا است.

عربستان سعودی که از فروردین ماه سال جاری با هدف قرار دادن کشور فقیر یمن موجب کشته شدن بیش از 8 هزار و 300 یمنی شده است، در قبال بحران 5 سالۀ سوریه نیز از معارضان و تکفیری‌های مسلح مخالف رئیس جمهور سوریه حمایت می‌کند.

پیشتر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه ترکیه و عربستان سعودی را مهم‌ترین حامیان گروه‌های تروریستی تکفیری در سوریه دانست و افزود این دو کشور در دو سال اخیر بارها تلاش داشتند به صورت نظامی وارد خاک سوریه شوند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۴
4تا موشک نم کشیده فرانسوی که این حرفا رو نداره:/
آخرین اخبار