شیراز؛

تاثیر هم افزایی داروی "سیکلوفوسفامید" و سم باکتری "پاراسپورین"

برای نخستین بار در دنیا تاثیر هم افزایی داروی "سیکلوفوسفامید" و سم باکتری "پاراسپورین" بر روی سرطان سینه در شیراز به اثبات رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ در پی انجام طرح مشترک تحقیقاتی با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، اثر هم افزایی داروی "سیکلوفوسفامید" (cyclofosphamide) و سم باکتری "پاراسپورین" (crystal protein parasporin) بر روی سرطان سینه برای نخستین بار در دنیا بر روی نمونه های حیوانی به اثبات رسید.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز که به عنوان استاد مشاور در این طرح، همکاری داشته است، گفت: با پیشنهاد یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز مبنی بر انجام این طرح تحقیقاتی، این کار به صورت مشترک با همکاری دو دانشگاه، انجام شد.
دکتر "نگار آذرپیرا"، افزود: بر همین اساس، پس از ارزیابی ها، کار کشت سلولی و کارهای پاتولوژی این پروژه تاثیرگذار علمی، در مرکز تحقیقات پیوند دانشگاه علوم پزشکی شیراز، انجام شد.
این پاتولوژیست و استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: پس از اثبات اثر سم باکتری در کشت سلولی بر روی سلول های سرطانی، نمونه هایی از پنج گروه موش که پس از ایجاد تومور سرطان سینه، داروی "سیکلوفوسفامید" و سم باکتری "پاراسپورین" را به صورت ترکیبی دریافت کرده بودند، بیشترین واکنش مثبت را به این موضوع نشان داده و اثر هم افزایی این دو دارو در کنار هم به اثبات رسید.
دکتر آذرپیرا با بیان اینکه سرآغاز این ایده، طرح تحقیقاتی پایان نامه دکتر الهام معظمیان است که هم اکنون به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، فعالیت می کند و در این پژوهش هم به عنوان استاد راهنما، همکاری داشت، گفت: در طرح تحقیقاتی دکتر معظمیان، این اثر بر روی سرطان کولون و خون، بررسی شده بود که در این طرح، بر روی سرطان سینه پیگیری شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اضافه کرد: داروی "سیکلوفوسفامید"، نوعی داروی شیمی درمانی است که برای مبتلایان به سرطان سینه استفاده می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز هم گفت: از بین مجموع باکتری هایی که برای این طرح پیش بینی شده بود، باکتری "پاراسپورین" که از "باسیلوس تورنجینسیس" (bacillus thuringiensis) به دست آمده است، بیشترین اثر را در این زمینه، نشان داد و بر همین اساس، پس از انجام مراحل نخستین، بر روی نمونه های حیوانی در محیط آزمایشگاهی بررسی شد.
دکتر الهام معظمیان افزود: داروی شیمی درمانی "سیکلوفوسفامید"، نوعی دارو است که هم اکنون مبتلایان به سرطان سینه مصرف می کنند و عوارضی مانند ریزش مو، مشکلات کبدی و ناباروری را برای فرد به همراه دارد و با انجام این طرح تحقیقاتی بر روی نمونه حیوانی برای نخستین بار در دنیا، با ترکیب این سم باکتری، در عین کاهش تزریق میزان "سیکلوفوسفامید"، اثری مطلوب تر دریافت شد.
او اضافه کرد: نمونه های حیوانی که تنها داروی "سیکلوفوسفامید" را دریافت کرده و در این طرح برای کنترل، بررسی شدند، اثر مثبتی به مراتب کمتر از نمونه هایی نشان دادند که داروی "سیکلوفوسفامید" و سم باکتری "پاراسپورین" را به صورت ترکیبی دریافت کرده بودند.
دکتر معظمیان یادآور شد: این طرح تحقیقاتی، به عنوان طرح پایان نامه "شکوفه بی آزار"، دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته میکروبیولوژی، با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، دفاع شد.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار