فوربز: دوستی پوتین و اسد به کجا می‌رسد؟

مجله فوربز در گزارشی به آینده دوستی روسای جمهور روسیه و سوریه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی مجله فوربز در گزارشی نوشت: از ابتدای آغاز بحران داخلی در سوریه، "ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حمایت خود را از "بشار اسد،" همتای سوری خود، آشکار کرد. آیا حمایت‌های پوتین از اسد به این معنا است که رئیس جمهور سوریه باید در هر حال تابع نظرات روسیه باشد؟

فوربز در ادامه نوشت: برخی رسانه‌های روسیه این موضوع را مطرح کرده‌اند که احتمالا مسیر حرکت بشار اسد از کنترل مسکو خارج شده است. دلیل این ادعا این است که روسیه از طرح آتش‌بس مونیخ حمایت می‌کند و از همه طرف‌های درگیر در سوریه می‌خواهد با زمین گذاشتن سلاح از آتش‌بس در این کشور حمایت کنند؛ اما بشار اسد با قاطعیت اعلام کرد تا زمانیکه تمام سرزمین سوریه را از دست تروریست‌ها و شورسیان خارج نکرده است، به مبارزه ادامه می‌دهد. برخی منتقدان از همین موضوع استفاده کرده و مدعی شدند بشار اسد به دوستی با روسیه وفادار نیست.

عده دیگری از کارشناسان، دیدگاهی کاملا متفاوت دارند. "الکساندر شامیلین،" کارشناس مرکز تحلیل درگیری‌های خاورمیانه در موسسه مطالعات آمریکا و کانادا، در این باره گفت: اگر فکر کنیم اسد، مسکو را در باتلاق سوریه گرفتار کرده است، دیدگاهی کاملا ساده‌لوحانه ارائه داده‌ایم. هنوز هم اسد و پوتین با یکدیگر  تعاملاتی نزدیک دارند. روسیه بدون وقفه مواضعی از تروریست‌ها را در سوریه هدف حملات موشکی قرار می‌دهد؛ اما کوچکترین آسیبی به مراکز دولتی و مناطق تحت تسلط اسد وارد نمی‌کند.

"آندری پیونتکوفسکی،" کارشناس مسائل دیپلماتیک و یکی از منتقدان پوتین، مدعی شد: رفتار روسیه با کشورهای اسلامی در 100 سال گذشته همواره ظالمانه بوده است. جنگنده‌های روسیه در شمال سوریه مرتکب جنایت جنگی شده‌اند و نمی‌توان این موضوع را پنهان کرد.

فوربز در پایان نوشت: چگونگی حفظ دوستی پوتین و اسد موضوع مهمی است که اغلب سیاستمداران غربی در انتظار دیدن آن هستند. سوال مهم اینجاست که چگونه پوتین به حمایت‌های خود از اسد ادامه می‌دهد درحالیکه وی حاضر به فرمانبرداری –دست‌کم در ماجرای آتش‌بس – نیست؟

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار