بلومبرگ: پیمان نفتی عربستان و روسیه نمی تواند جلوی کاهش بهای نفت را بگیرد

وزیر نفت عربستان بر این باور است که برای ثابت نگه داشتن بازار، نیاز به برداشتن گام‌های دیگری هست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان  بلومبرگ در گزارشی نوشت: بر پایه پژوهشی که گروه گلدمن ساکس منتشر کرده پیمان نفتی که در 16 فوریه میان عربستان و روسیه بسته شد نخواهد توانست بهای نفت خام را افزایش دهد. ایران اعلام کرده است که از این قرارداد پشتیبانی می کند بی آنکه بگوید آیا دست به میزان تولید خود خواهد زد یا خیر. تحریم صادرات نفت ایران ماه گذشته برداشته شد.

بارت مِلِک، رئیس راهبرد کالاهای اساسی در شرکت تی دی سکوریتیز در تورنتو می گوید: «این توافق تاثیری بر کاهش مازاد موجودی نخواهد داشت. و ایران نیز به احتمال بسیار به اندازه ای که بتواند، نفت تولید خواهد کرد تا سهم خود را در بازار پس بگیرد.»

بر پایه داده های کمیسیون آمریکایی، آینده دادوستد کالاهای اساسی در هفته ای که در 16 فوریه به پایان رسید امید ناظران برای پیش فروش وست تگزاس اینترمیدیت تا 5.3 درصد کاهش یافت که بالاترین افت در این هفت ماه است. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت روز دوشنبه در ساعت یازده و پنجاه دقیقه به وقت سنگاپور بشکه ای 30.20 دلار دادوستد شد.

علی نعیمی، وزیر نفت عربستان، در دوحه گفت پیمان عربستان و روسیه برای ثابت نگه داشتن تولید در همان تراز ماه ژانویه که از همراهی قطر و ونزوئلا نیز برخوردار شد آغاز فرایندی است برای بهبود بازار به گام های دیگری نیاز خواهد داشت. سرمایه گذاران چشم به راه این هستند که ببینند آیا نعیمی در گردهمایی روز سه شنبه در هیوستن گام هایی را برای کاهش مازاد تولید جهانی پیشنهاد خواهد داد.

عربستان سعودی در برابر هرگونه کاهش تولید برای افزایش بها ایستادگی کرده است و به سادگی دلیل می آورد که با این کار سهم بازار را از دست خواهد داد مگر اینکه رقیبانش نیز بپذیرند و عرضه را کاهش دهند. این کشور در ماه ژانویه 10.2 میلیون بشکه نفت تولید کرد. روسیه نیز 10.9 میلیون بشکه تولید کرد که در دوران پس از شوروی، یک رکورد است.

بلومبرگ در انتها نوشت: هنگامی که روسیه و عربستان پذیرفتند تا میزان تولید را افزایش ندهند دنباله کارها وابسته به همکاری ایران و عراق و دیگر صادر کنندگان بزرگ خواهد بود ولی به گفته تحلیلگران گلدمن، همکاری ایران بعید به نظر می رسد. در همین هنگام، عرضه نفت آمریکا رو به افزایش است. بر پایه گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در هفته منتهی به 12 فوریه، این میزان به 504.1 میلیون بشکه رسید که در 86 سال گذشته بالاترین رقم به شمار می رود. میزان انباشت در کوشینگ اوکلاهاما که محل تحویل پیش فروش نفت وست تگزاس اینترمیدیت است به 64.7 میلیون افزایش یافت که از سال 2004، بالاترین داده هفتگی به شمار می رود.

انتهای خبر/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار